A magyaroknak biciklire telik, hibrid autóra nem
Idén harmadik alkalommal készített országos, reprezentatív felmérést a magyar lakosság autóparkjáról, autójavíttatási szokásairól a Robert Bosch Kft. Gépjármű-felszerelések és diagnosztika üzletága, valamint a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet. A 2008-ban indult adatfelvételt 2010-ben és 2012-ben is megismételték. A felmérések a magyar felnőtt lakosságot reprezentáló, összesen 2400 fő személyes megkérdezésével készültek. A kutatásban részt vevő, autóval rendelkező háztartások száma minden alkalommal ezer volt.
A Bosch szerint a belső égésű motorok kutatás-fejlesztésében környezetvédelmi és fogyasztási oldalról egyaránt vannak még komoly kiaknázatlan lehetőségek. Mindemellett a társaság előrejelzései azt mutatják, hogy 2025-től az elektromos meghajtás aránya olyan mértékben növekszik majd világszerte, hogy számottevően csökkenhet a pusztán belső égésű motorral felszerelt járművek száma, és az Európai Unió közlekedési stratégiája is az alternatív, környezetkímélő megoldásokat szorgalmazza.
Az elektromos korszakváltásnak egyelőre azonban nyoma sincs itthon: a Bosch és a Medián reprezentatív felmérése kimutatta, hogy a magyarországi autópark alig egy százaléka gázüzemű vagy hibrid meghajtású, ez az alacsony arány pedig 2008 óta változatlan. A környezetkímélő, de többnyire drágább gépjárművek helyett a magyarok még mindig a hagyományos meghajtással működő autókat választják: a friss kutatási adatok szerint a háztartásokban található gépkocsik 85 százaléka benzines, 14 százaléka dízel üzemű. Bár a növekvő üzemanyagárak miatt sokan keresnek alternatív megoldást, a hibrid meghajtású autók helyett többen váltanak inkább kerékpárra.