A VW Passat lett az Év autója
Volkswagen Passat lett az év autója |
Minden idők legnehezebb döntése volt ebből a mezőnyből választani, álította Hakan Matson, a COTY elnöke. A Car of the Year a legrégebbi járműipari díj: az autós Oscarként is emlegetett trófeát 1962-ben alapította a holland Auto Visie főszerkesztője, a 2002-ben elhunyt Fred van der Flugt.
Az idei döntőbe hét modell került: BMW 2-es Active Tourer, Citroën C4 Cactus, Ford Mondeo, Mercedes-Benz C osztály, Nissan Qashqai, Renault Twingo és Volkswagen Passat. Meglehetősen vegyes összetételű volt az idei mezőny, a listán akadt miniautó, kicsi és nagy crossover, egyterű, és néhány teljesen hagyományos autó. Ez persze megnehezítette a választást, mert hogyan lehet a kedves kinézetű, jópofa megoldásokkal teletűzdelt sportterepjárót összevetni egy kimért, ámde részleteiben gondosan kigondolt luxuslimuzinnal?
Vagy éppen egy olyan egyterűvel, mint a BMW 2 Active Tourer, amely a márka történetének első fronthajtásos típusa. Igaz, ezzel a BMW csak csatlakozott az előtte szólókhoz, hiszen rajta kívül mindenki csak elsőkerék-hajtásos egyterűt kínál, még a Mercedes is. Ezen meditált lapunknak a genfi díjkiosztó előtt az Év autója zsűrijének két magyar tagja, Gajdán Miklós, az autó magazin vezető szerkesztője és Csikós Zsolt a totalcar munkatársa.
Az új hajtáskoncepcióból adódóan az Active Tourer a legjobb térkihasználású BMW, utastere ráadásul jól variálható, s hamarosan, Grand Tourer néven hétüléses változat is készül belőle. Gajdán Miklós: A BMW itt is hozza a márkától megszokott kiváló vezethetőséget is, a többiekhez képest végül mégis csak egy pontot adtam neki a 25-ből. Szintén egy pontot adtam a Citroen C4 Cactusnak, amely űrhajószerű külsejével, ajtóin díszlő ütközésálló bevonatával és fantáziadús belső kialakításával hívja fel magára a figyelmet. Jópofa a luxustáskákat idéző utastér, megfejelve az egybepados első üléssel és az LCD műszerblokkal. Dicséretes továbbá a kis tömegre törekvés, aminek tulajdoníthatóan keveset fogyaszt a korszerű turbómotorokkal hajtott Cactus. Kár, hogy a könnyítésnek áldozatul esett néhány olyan praktikus részlet, mint például a kormány távolsági állíthatósága, vagy a hátsó üléstámla osztott dönthetősége.
A másik francia döntős, a Renault Twingo is vagány, formabontó miniautó, amelynél bevállalták tervezői, hogy a szokásos elsőkerék-hajtásos koncepciót hátsókerék-hajtásúra cserélték. A változtatásból előnyt is kovácsoltak, a kategória egyik legtágasabb utasterű minijét alakították ki, amelynél a hátsó támlák ledöntése után egy pillanatig sem volt nehéz megoldani, hogy sík maradjon a csomagtér padlója. Szintén a hajtáskoncepcióból adódó előny a szenzációsan kicsi fordulókör, ami városban ugye nem egy hátrány? A motorkínálat ugyan csak két darabos, de a kis, egyliteres, háromhengeres motor turbófeltöltős változata jól húz, és nagyon keveset fogyaszt. Ráadásul a Twingót minden korszerű kütyüvel is ellátták, így akár internetezni is lehet benne. Végül az ötödik helyre tettem, két ponttal.
Gajdán listáján negyedik – három ponttal – a hagyományos felépítésű autók sorát erősítő Ford Mondeo. Készül belőle az ötajtós mellett kombi, sőt négyajtós hibrid is. Utastere tágas, jobb minőségű és csendesebb, mint az elődjének volt, s az utasokat nemcsak rendkívül merev karosszéria, hanem egy sor olyan baleset-megelőző rendszer védi, amelyek közül némelyik egyedülálló a kategóriában. Ilyen például a hátsó légzsákos biztonsági öv, vagy a gyalogosokra is vészfékező automatika. Hajtásláncai közül figyelmet érdemel a takarékosnak szánt egyliteres, háromhengeres benzines és a hibrid. Négy ponttal harmadik helyre tette az új Nissan Qashqai-t, amely Gajdán szerint akkorát lépett előre elődjéhez képest, hogy kategóriája egyik legütőképesebb indulójává vált – és így már nem elsősorban árával szerezhet magának híveket. Karosszériája erős és tágas, utastere jó minőségű és csendes, rugózása kényelmes, s ugyanakkor a Qashqai úttartása is kiváló. Hajtásláncait ügyesen válogatták össze, az elsőkerék-hajtásos, kisebb motoros változatok fogyasztása rendkívül kedvező.
Gajdán listáján hat ponttal a második hely a VW Passaté. Lényegében tökéletes autó, amely tökéletesen megfelel minden feltételnek, amit az Év Autója választás megszab és elvár. Több karosszériaváltozatban kapható, a karosszériája könnyebb (mint volt), mégis biztonságos és tágas, a csomagtartó hatalmas, az utastér minősége példamutató. A motorválaszték széles és takarékos, és még konnektoros hibrid is akad benne. Az úttartás éppolyan jó, mint a rugózási kényelem, és a korszerű elektronikus és internetkapcsolatot biztosító kütyük mindegyike elérhető hozzá.
Nyolc ponttal a győztes nála mégis a Mercedes C-osztály, amely lényegében mindent tud, amit a VW Passat, csak még kifinomultabban. Utastere még csendesebb, igényes és vadonatúj, elöl dupla kereszt-lengőkaros, hátul több lengőkaros felfüggesztései – különösen légrugókkal megfejelve – még finomabban nyelik el az úthibákat. Prémium autó lévén az utasterében felhasznált anyagok még igényesebbek, felszereltsége még fényűzőbb és a motorválasztéka is szélesebb, miközben belőle is kínálnak hibridet – méghozzá dízel-elektromosat. És mindennek a tetejébe némelyik változata – hasonló teljesítményű motorral – mindössze tíz százalékkal drágább a Passatnál.
A másik magyar zsűritag, Csikós Zsolt így mesélt választásáról: Nehéz az embernek ódára fakadnia egy olyan autó kapcsán, amely felrúgja a BMW csodás hagyományait, de úgy vélem, a típus vevői soha nem veszik észre, nem is tudják majd talán, hogy a BMW 2-es Active Tourer elsőkerék-hajtásos. Ha mi is hasonlóan járunk el, és elvetjük a márka pedigréjét, nem marad más a kezünkben, mint egy jól kivitelezett kompakt buszlimuzin. Komfortos, jól használható, de sem a BMW-ség, sem a minőség nincs meg benne, hiányzik a sziporka, ezért a modellnek 2 pontot adtam.
A Citroën C4 Cactus egy egészen kivételes design kívül és belül, egy kifejezetten barátságos ár és sok-sok tömegcsökkentést célzó intézkedés. Ezeken túlmenően viszont a Cactus nem más, mint egy új modell egy régi alapjain – és ezt érezni is rajta. Tovább rontja a helyzetet, hogy egy autótól a XXI. században elvárt legtöbb funkciót kihagyták belőle. Sajnos itt nincs elég hely felsorolni őket, így a pontszám is csak kettő.
Egy vagy két évvel ezelőtt a Ford Mondeo rendkívül esélyes lett volna a címre. Bevezetésének csúszása miatt idén azonban már közel nem olyan friss, ezért Csikós pontjai szerint a második helyre csúszik, osztozva az eredményen a Qashqai-jal és a Twingóval. Használhatóságban, komfortosságban, innovációban ugyanazt a szintet hozza, mint fő riválisa, a Passat, de az utastere közel nem olyan igényes, az általános formaterve is kuszább, s – furcsa ilyet mondani egy Fordra – a vezetési élménye sincs a csúcson. Az árai viszont jók, így járt négy pont.
Végre egy Mercedes C, amely nem akar BMW 3-as lenni! Az új modell elszakad a mezőnytől a belső kialakításával, kivételes menetkényelmével és tiszta formatervével, s ne feledjük, van belőle egy csodálatos hibrid változat is. Nagy hiba volt viszont kihagyni belőle az LCD-s műszeregységet, s a kezelőszervek minőségétől, a kormányzástól és a kocsi árától sem vagyok elájulva, így csak három pontot adtam, magyarázta Csikós.
Egy sikersztori második fejezete, s ez talán jobb is az elsőnél: A Nissan Qashqai remekül átgondolt autó, napi használhatósága példás, utastere tágas, extrafunkciói átgondoltak, kategóriájában pedig a legbiztonságosabb is. Még a gyengébb motorjai is meggyőzők, az autónak markáns a karaktere, az ára pedig telitalálat. Sajnos a belső részletek kialakítását nem hangolták össze elég következetesen, a hátsó üléseken egyes útfelületeken óriási a gördülési zaj, s a rugózás minősége sem kiemelkedő, így Csikóstól 4 pontot kapott.
A Twingónál az újítás a farmotoros elrendezésben rejlik, ám ez csak a Renault és Smart együttműködésének gyümölcse – ráadásul elszalasztották azt a lehetőséget, hogy a kocsi orrában csomagtartót alakítsanak ki. Igazán kiváló mini ez ettől még; nagy tengelytávja miatt egyáltalán nem bólogat, az első kerekein levő csekély súlynak köszönhetően a kormányzása pontos és finom – bár kicsit talán túl könnyű –, kevés benne a zaj, a fordulóköre pedig párját ritkítóan szűk. De csak a 90 lóerős motorral jó, úgy viszont már nagyon drága, ezért 4 pontot kapott.
A VW Golf könnyen nyerte a díjat 2013-ban, a Passat pedig továbbviszi a stafétabotot. Könnyű és slank, miközben óriási a hely benne, tankszerű robusztussága ellenére igazán kezes is. Akárhonnan nézzük, rendben van: a kényelme, a takarékossága, az anyagai, kezelőszerveinek pontossága, finoman kidolgozott részletei elismerésre méltók, s értékelnünk kell azt a sok energiát, amit a jó használhatóságának megvalósításába, a fedélzeti rendszerek felhasználóbarátságába öltek a tervezők. A Passat valamennyi motorja harmonikus, egy jó hibrid is felcsillan a kínálatban, s akadnak említésre méltó, egyedi extrák is, például a Trailer Assist, amely az utánfutóval való parkolást teszi gyerekjátékká, ezért Csikós Zsolt 6 pontosra értékelte ezt a Volkswagent.
A 2015-ös végeredmény
Volkswagen Passat 340 pont
Citroën Cactus 248 pont
Mercedes C 221 pont
Ford Mondeo 203 pont
Nissan Qashqai 160 pont
BMW 2 Active Tourer 154 pont
Reanult Twingo 124 pont
Az Év autói
2015-ben Volkswagen Passat
2014-ben Peugeot 308-as
2013-ban VW Golf
2012-ben Opel Ampera/ Chevrolet Volt
2011-ben Nissan Leaf
2010-ben VW Polo
2009-ben Opel Isnignia
2008-ban FIAT 500-as
2007-ben Ford S-Max
2006-ban Renault Clio
2005-ben Toyota Prius
2004-ben FIAT Panda
2003-ban Renault Mégane
2002-ben Peugeot 307-es
2001-ben ALFA Romeo 147-es
2000-ben Toyota Yaris