A napot nem lehet lemodellezni
Ha szerencsés vagy, személyesen is megtapasztalhatod, hogy a ceruzával papírra vetett skiccek a hiperszámítógépek korában is működnek, sőt nélkülözhetetlenek. Ha valaki egy autógyártó vendégeként ellátogathat az egyébként szigorúan őrzött formatervező stúdióba, megismerheti a karosszéria-divatszabók munkáját. Ha az ember ennél is szerencsésebb, akkor együtt is vacsorázhat a főtervezővel vagy stúdióigazgatóval, és akkor a beszélgetés előbb-utóbb biztosan rajzolásban végződik.
A gyűjteményemben van már vázlat Chris Bangle-től. A legendás amerikai vezette a BMW és a Mini stúdióját, ahol nemcsak autókat de, mobiltelefonokat és villamosokat is terveztek. Bangle a vacsora előtt nemcsak a legújabb modelleket és dizájnközpontot mutatta be, de fantasztikus előadást tartott a müncheni Pina kothek szépművészeti múzeumban. Igazán inspiráló ember, aki lazán elrajzolt több papír alátétet vacsora közben, és szignálta is műveit.
A számítógépek nem pótolják a ceruzát Mini |
Csak annyi kért, hogy ezek ne jelenjenek meg újságban. Így jártam Mark Adamsszel, a General Motors, az Opel és Vauxhall vezető formatervezőjével, aki korábban rajzolt a Fordnak, Cadillacnek és Saabnak is...
Arra a kérdésre, hogy milyen módszerrel dolgoznak, mindenki azt felelte, hogy nem lehet és nem is kell választani, mert a ceruzára és a számítógépre is szükség van, de még agyagmodell is kell, amelyet szabályosan szoborként faragnak ki. Hiába vannak a szupergyors számítógépek és méregdrága grafikai szoftverek, a digitális modell sosem képes pontosan visszaadni, miként vetül a fény az autó felületére. A napot nem lehet lemodellezni – mondják.
Chris Bangle Lucas Jackson / Reuters |
A 3D gyors és látványos, ám nem pótolja a makettet, az autó élethű mását. A kész autónak majd a legkülönbözőbb színekben és fényviszonyok között is hódítania kell. Szóval nem száműzik a habalapra felhordott és sokszor heteken, hónapokon át készülő maketteket, melyekből a végleges döntés előtt akár tízet is készítenek 1:4-es kicsinyítésben, majd néhányat eredeti méretben. Az autógyártók mindenen spórolnak, de a formatervezésen nem.
Egyszerűen nem szabad mellényúlni ezen a területen, hiszen a legjobb és legbiztonságosabb autó is eladhatatlan, ha nem nyeri el a vevők tetszését. Egy új modell fejlesztése több milliárd euróba kerül, és egy cég sem kockáztathat ekkora bukást.