A legkisebbek bukták a legnagyobbat

A minik bukták a legnagyobbat, mert az alacsony benzinárak továbbra is a nagyobb kocsiknak kedveznek, viszont az első nyári hónapban a lassuló újautó-eladások miatt módosították az előrejelzéseket az USA-ban. A gallononkénti (3,8 liter) kétdolláros benzinár befagyasztotta a toplistát, melyen immár 38. éve a Ford F modellje vezet: a terepjáróból júniusban 71 ezer, az első fél évben közel 400 ezer kelt el. Dobogós még a Chevrolet Silverado és a Ram, klasszikus személyautónak csak a negyedik helyig sikerült felkapaszkodni: a Toyota Camryből hat hónap alatt kétszázezret vettek. A vásárlási szokásokat jelzi, hogy napjainkig több mint harmincmillió példányban kelt el, 34 éve vezeti a modellek listáját és 39 éve kategóriaelső a Ford F150-es pickup az USA-ban, ahol a legkisebbek bukták a legnagyobbat: a Smart-eladások 47 százalékkal, a Miniké 20 százalékkal, a FIAT-oké 19 százalékkal zuhant.

A növekedési versenyben a ­Jaguar vezet (+125%), majd a Toyota helyi ­piacra kreált és helyben gyártott márkája, a Scion (+61%), az észak-amerikai piacra két évtized után vissza­térő Alfa Romeo (+45%) és a Land Rover (+23%) következik. Már érezteti hatását a dízelemissziós botrány, mert éves szinten idén 14,6 százalékkal, júniusban pedig már 22 százalékkal kevesebb új VW márkájú autót helyeztek forgalomba. Az Audi eladásai nőttek: a közel százezer darab 3,5 százalékkal haladja meg a tavalyi első fél évet. Az Egyesült Államokban az első fél évben 8,62 millió új személyautó, terepjáró és pickup kelt el, ez 1,4 százalékkal több, mint a tavalyi év azonos időszakában. A lassuló eladási tempó miatt a korábbi éves előrejelzést 17,5 millióról 17 millióra csökkentették az ágazati szakemberek. Az USA-ban a cégcsoportok között továbbra is a General Motors az ­első, majd a Ford, a Toyota Motors és a ­FIAT Chrysler ­Automobiles következik.

Magas külföldi arány

Az USA piacán már nem a Big 3, vagyis a GM, a Ford és a ­Chrysler márkái dominálnak, mert idén 55 százalék feletti a külföldiek aránya, igaz, az európai, japán és ­dél-koreai autók többségét helyben gyártják, olykor komoly kormányzati támogatással felépített üzemekben, többnyire a kevéssé iparosított és nagy munkanélküliséggel küzdő térségekben.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.