Eddig nem jött be a Great Wallnak Európa

Másodszorra rugaszkodik neki Európa meghódításának a Great Wall, mely első kínaiként már saját gyártóbázissal is rendelkezik az unióban.

Elsőre nem jött be, pedig a brit Inchape és IM Group már próbálkozott kínai gyártású Great Wall autók forgalmazásával az angliai Daihatsu értékesítési hálózat kereskedéseiben. A kudarc nem vette el a kínaiak kedvét: néhány hete elindult az első Great Wall-szállítmány a bulgáriai Lovecsből, ahol az olasz piacra szánt készlet autói készültek.

A Great Wall és a Litex Motors 2009 májusában állapodott meg a kínai márka modelljeinek bulgáriai összeszereléséről és forgalmazásáról. Az egykori Moszkvics és Renault telephelyen 2011. november 7-én indult meg a termelés, ekkor gördült le a szalagról a fehér Voleex C10-es kisautó. A hivatalos ceremóniát 2012 januárjában tartották. Az első évhez hasonlóan tavaly sem pörgött fel a gyártás, mely messze elmarad az évi 50 ezres kapacitástól: az első évben csak ezer darab készült a 84 munkaállásos szalagon.

A tervezett két műszak és kétezer fő helyett egy műszakban 250 embert foglalkoztatnak. Tavaly év végén már le is álltak az első modell, a C10-es összeszerelésével, mert még a bolgár piacon sem volt versenyképes. Jelenleg egy személyautó, egy sportterepjáró és egy pick-up szerepel a terméklistán.

Nem rossz autók, formájuk divatos, szerkezetük korszerű, biztonságuk ötcsillagos, mégsem tudtak hódítani még hazai piacukon sem: Bulgáriában a Great Wall autók ára nem volt eléggé alacsony ahhoz, hogy legyőzze a kínai márkákkal szembeni bizalmatlanságot. Kategóriájában a Ford Fiesta mögött második lett a Voleex C10, a sportterepjárók között a Kia Sportage és a Dacia Duster mögött harmadik a H5-ös Great Wall, melynek listaára 33 ezer leva, de januártól már 28,7 ezer leváért meg lehet kapni: a 4,3 millió forint nem sok egy Mazda-fazonú kínai modellért, melyet 2,4 literes, 128 lóerős teljesítményű benzinmotor hajt.

Kategóriájában első lett, és a haszonjárműveknél 32 százalékos részesedést szerzett a Great Wall Steed dupla kabinos és öt személyes pick-up, mely 31 ezer levás (4,65 millió Ft) árával megelőzte a VW Caddyt (11%), a Dacia Logan Vant (10,5%) és a Renault Kangoot (9%). A nyolcezer eurós C1-es autóból közel kétezer készült Lovecsben, ahol jelenleg a H6-os és Pick-up Steed mellett C2-eseket gyártanak, utóbbi egy korábbi Toyota Corolla. Közben már megérkezett az első szállítmány az olasz piacra, és tervezik a kereskedés elindítását Görögországban, Makedóniában és Szerbiában. 

Hazai pályán csak tizenharmadik

Bulgáriában 2013-ban 23,5 ezer autót helyeztek forgalomba, ami egy százalékkal több az előző évinél, ám erősen árnyalja a képet, hogy más keleti piacokhoz, például Magyarországhoz is hasonlóan a teljes mennyiség közel ötöde reexport, hála az európainál jóval alacsonyabb nettó áraknak. A modellek listáját közel ezerrel a Dokker vezeti, a márkáknál is a Dacia az első (2500 db), majd a Renault (2400 db) a Peugeot (1700 db) és a Skoda (1600 db) következik, hétszáz darabbal a Great Wall csak 13. a bolgár piacon.

Kiszállításra várnak az olasz piacra szánt bolgár Great Wallok
Kiszállításra várnak az olasz piacra szánt bolgár Great Wallok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.