Pole-pozíciót akarnak az egyetemisták
Már a listára kerülés is komoly versenyszám, hiszen csak olyan csapat nevezhet, amelyik hibátlanul válaszolt a kérdésekre, és persze gyorsan.
A Formula E mezőnyénél korábban rajtol az egyetemisták versenysorozata, a Formula Student, melyben idén is elektromos hajtású autóval indul a Budapesti Műszaki Egyetem csapata. Tavaly teljesen új gépet építettek, ami azért volt hír, mert Magyarországon először gyártottak versenyautóhoz monoque vázszerkezetet.
A karbon-kompozitból készült utascella egyben főtartó elem, amihez a hajtáslánc csatlakozik. Ezzel a megoldással az elit csapatok klubjába lépett lett a FRT, állítja Nagy Alex gépész főmérnök, aki szerint az idei cél tovább javítani az autó menetteljesítményét, hogy még jobban szerepelhessenek a dinamikus versenyszámokban, ehhez minden eddiginél többet kell tesztelni.
Katona Gellért csapatmenedzser elmondta, hogy kilencedik autóját építi a csapat, és a 146 aktív tag csak tervezéssel közel 11 ezer munkaórát töltött szeptember óta. Ennek eredménye az új csomag, amivel Makai Zoltán aerodinamikai csoportvezető szerint a könnyű, de nagy teljesítményű és gyors versenyautónál csökkenteni lehet a légellenállást, növelni a leszorítóerőt, ami jobb stabilitást, nagyobb kanyarsebességet és kisebb féktávolságot eredményez.
A munka része az első szárny fejlesztése és a hátsó szárny optimalizálása, amihez ez egyetem szélcsatornáját is használják. A járműipar és autóversenysport favorit anyaga a karbon, melyből karosszériaelemek, elektronikadobozok és féltengelyek is készülnek.
Bruncsics Benjámin kompozit csoportvezető szerint a könnyű, de költséges anyag megmunkálására jellemző, hogy az alacsony sűrűségű karbon-kompozit első szárny 32 db elemből épül, ami ennyi szerszámot és rengeteg munkafolyamatot jelent. A gyártási lehetőségeket már a tervezéskor figyelembe kell venni, az ősminta, majd a termék elkészítése például 11 munkafolyamatot és 11 helyszínt jelent. Czikó Ádám villamos főmérnök a könnyebb szerelhetőséget és megbízhatóságot, valamint a 84 cellából álló és 270 voltos névleges feszültségű akkumulátor egyszerűbb töltését, és a fékezési energia visszatáplálását emelte ki az idei tervezésnél.
Tavaly sokat hátráltatta a csapatot az akku melegedése, az idei pakk jobb hűtést és könnyebb szerelhetőséget ígér, miközben a tároló doboznak vízszintesen 20 G, függőlegesen 10 G terhelést kell kibírnia, ami nagyobb szilárdságú alkatrészekkel érhető el. Dolgoznak a wifis, valós idejű telemetrián, amivel állandó lesz a kapcsolat a pilóta és a versenymérnök között. Iváncsics Sándor, az elektromos motorcsoport vezetője a két Emrax Enstroj villanymotor (160 LE, 440 Nm) nyomatékvektoros szabályozását emelte ki.
Az első akadályt már jól vette a magyar Formula Racing Team, mert elfogadták nevezésüket a Hockenheim-ringen megrendezésre kerülő Formula Student-futamra, ahová nem elég klikkelni, hiszen tucatnyi kérdést kell jól és gyorsan megválaszolni: a 37 országból jelentkezett 198 csapatból negyvennek sikerült neveznie. A BME hallgatói közül 2007 óta háromszázan vettek részt az FRT munkájában, 90 százalékuk kapott állást valamelyik támogatónál.