Havon háromszázzal

Egyelőre még nincs hó a hazai utakon, de a közelgő hideg időre érdemes téli abroncsokra váltani és az évszaknak megfelelően felkészíteni az autót.

Egyelőre még nincs hó a hazai utakon, de a közelgő hideg időre érdemes téli abroncsokra váltani. Több nagy múltú, komoly műszaki hátterű és tapasztalatú európai autóklub tesztelte a téli gumikat. Ahogy minden műszaki termék, az abroncs is rengeteg kompromisszum eredménye, hiszen amelyik jó hóban, az kevésbé hatékony latyakban, az egyiknek jobb az egyenes futása, a másik hatékonyabb fékezésnél, kanyarodásnál.

Nem véletlenül mutatnak eltéréseket a német, osztrák, francia, vagy olasz tesztelők táblázatai, amelyeknek sorrendjét, ha csak kis mértékben is, de olykor a hazai termékek iránti elfogultság is alakítja. Amiben egységesek, hogy a jó minőségűek között nincsenek jelentős eltérések. Az osztrák ÖAMTC az abroncsok téli alkalmasságát közvetlenül befolyásoló tényezők alapján értékelt, ezek között szerepeltek a menettulajdonságok szárazon, vízen, havon, jégen, latyakon, de pontozták a gördülési zajt, a kopást és az üzemanyag-fogyasztást is. A legnagyobb európai autóklub, a német ADAC által tesztelt 32 abroncs többsége jól szerepelt és csak négy kapott nem ajánlott minősítést.

Ami biztos, hogy hideg időben – és nem csak havon – biztonságosabb a téli abroncs, erről csak azt kell meggyőzni, aki még nem fékezett hét Celsius-foknál alacsonyabb hőmérsékleten, amikor ötvenes tempónál is 3-4 méterrel hosszabb távolságon állt meg nyári gumijával. Hatvanas tempónál havon a téli gumival 47 méter, nyárival több mint száz méter a fékút. Mert nemcsak a gumi mintája és mélysége fontos, hanem anyagának összetétele is: a hidegben felkeményedő nyári abronccsal romlik a tapadás, hosszabb lesz a fékút és kanyarban is könnyebben megcsúszik a jármű, hóban pedig már az elindulás is nehéz. Ahogy sok más terméknél, az abroncsoknál is többnyire a drágább a jobb, a magasabb ár általában magasabb minőséget, és ami fontosabb, nagyobb biztonságot jelent. Nem könnyű választani a magyar piacon kapható félszáz márka termékeiből. Valamikor a 13 colos keréktárcsa volt a legelterjedtebb méret, ám a járművek tömegének, sebességének növekedése egyre hatékonyabb fékeket igényelt, ehhez pedig növelni kellett a féktárcsák és persze a kerekek méretét.

Napjainkban az új autók többségét már 15 colos vagy annál nagyobb átmérőjű felnikkel forgalmazzák. Az egykor általános 13 colos méretű és T-sebességindexűből (max. 190 km/ óra) tavaly még ötvenezer forintból futotta szereléssel és centirozással együtt négy téli abroncsra, idén ez már közelebb van a hatvanezer forinthoz, a 15 colos méretű készletért pedig hetven-nyolcvanezer forintot kell fizetni, ennél drágábbak a magasabb sebességindexűek.

Ahogy az autókat, úgy az abroncsokat is alaposan tesztelik sorozatgyártás előtt, az időjárást és útfelület-hőmérsékletet fedett pályákkal, a vezetői fáradékonyságot robotokkal próbálják állandósítani. A Continental teljesen automatizált pályán robotpilótákkal tesztel, hannoveri fejlesztési központjában a vezető nélküli tesztjárművek 120 km/órás sebességig gyorsíthatóak, majd fékezhetők automatikusan. A gumiabroncsok menet- és féktulajdonságait cserélhető, szabványos felületű útburkolati elemekkel száraz és nedves körülmények között egyaránt tesztelhetik, a fagyos tesztekre a szomszédos jégcsarnokban van lehetőség.

Továbbra is fontosak a természetes helyszínek, melyeket olykor rekorddöntésre is használnak. Az északi országokban állandó bázisokat tartanak fenn autógyártók, mert mínusz 35-40 Celsius-fokos hőmérsékleten tesztelhetik igazán szélsőséges körülmények között modelljeiket. Az abroncsgyártó Nokian ennél többet akart, és Finnországban, a befagyott Bothina-öböl jegén 336,511 km/órás maximális világrekordot állított fel 255/35 R20-as T XL jelzésű Hakkapeliitta 8-as jelzésű abroncsával, melyben természetesen fémtüskék is segítették a haladást. A teszteléshez használt győri motoros Audi RS6-os hűtőrácsát és kerekeit sima karbonelemekkel burkolták, hogy megakadályozzák a hajtómű túlhűtését és csökkentsék a légellenállást. A rekorder abroncsot nem lehet üzletben megvenni, hiszen a kereskedelmi forgalomban kapható leggyorsabb, vagyis Y jelzésű abroncs maximális sebességindexe 300 km/óra, ám ez is messze meghaladja a közúti közlekedésre engedélyezett tempót, ráadásul a szöges változat Európa legtöbb országában tiltott.

 

Téli fény, fagyálló folyadék

Az időjárásnak megfelelő autó nemcsak téli gumit, hanem fagyálló hűtő- és mosófolyadékot is jelent, valamint karbantartott akkumulátort és a világítást is. Az ORFK Baleset-megelőzési Bizottságának Látni és látszani kampányának keretében a személy- és tehergépkocsik, valamint motorkerékpárok vezetői a kijelölt szervizekben december 15-ig nemcsak járműveik világítóberendezéseit, hanem díjmentesen látásukat is megvizsgáltathatják. Ezzel felkészülhetnek a november 7-től december 15-ig tartó közúti ellenőrzésre, melynek célpontjai a járművek megfelelően beállított lámpái.

Százezer forintos bírság

Ausztriában, Romániában, Szlovákiában, Szlovéniában, Csehországban és Észak-Olaszországban kötelező a téli gumiabroncs. Ausztriában november 1. és április 15. között, Csehországban november 1. és március 31. között, Szlovéniában és Szlovákiában november 15. és március 15. között büntetik a nyári gumival közlekedőket. Európában minimálisan 3 milliméteres, Ausztriában és Csehországban 4 milliméteres mintázatú abroncs engedélyezett. Romániában a bírság elérheti a 100 ezer forintnyi lejt. A négy évszakos abroncsokon szerepelni kell az M+S jelzésnek, amely a sár és hó, angolul mud/snow szavak rövidítése.

 

Finnországban, a Bothina-öböl jegén 336 km/órás világrekordot állított fel téli abroncsaival a Nokian
Finnországban, a Bothina-öböl jegén 336 km/órás világrekordot állított fel téli abroncsaival a Nokian
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.