Öv nélkül halálos lehet!
Kevesebb közlekedési baleset történt az első öt hónapban, ami magyarázható a közlekedési fegyelem javulásával, és az üzemanyagárak emelkedésével is. Az ORFK összefoglalója szerint 2013. első öt hónapjában 5183 személysérüléses közúti baleset történt, 3,43 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi év azonos időszakában, amikor 5367 balesetet regisztráltak.
Ebben az időszakban kétszázan vesztették életüket, ami 25 fővel kevesebb, vagyis folytatódott az immár négy éve tartó kedvező tendencia. A balesetek 31 százaléka gyorshajtás miatt, 14 százaléka kanyarodáskor történt, az okok között szerepel még a veszélyes előzés, az elsőbbség meg nem adása, a szükségesnél kisebb követési távolság, a figyelmetlenség és műszaki ok is. Jobbak is lehettek volna a baleseti statisztikák, ha többen kapcsolják be a biztonsági övet, és használnak gyerekeiknek megfelelő biztonságot nyújtó üléseket.
Ezek elmulasztása miatt az elmúlt időszakban többen is meghaltak, ezt igazolják az ellenőrzések és a balesetekről szóló hírek. A TISPOL (European Traffic Police Network) 24 országra kiterjedő, egyhetes Seat Belt kampánya keretében derült ki, hogy több mint százezren nem csatoltak övet, míg a védtelenül utazó gyermekek száma meghaladta a háromezret. Pedig a passzív biztonsági eszközök használata nélkül jelentősen megnő a súlyos és halálos sérülések esélye, ami jogsértés Európában, nem véletlenül, hiszen ezt a felelőtlenséget a közutak egyik fő gyilkosának tarják a gyorshajtás és az ittas vezetés mellett.
Az elmúlt napokban is tragédiák igazolták az ellenőrzés jogosságát, ám nem mindenkit értek tetten időben. A részletes és végleges szakértői vélemények elkészülte előtt is megállapítható, hogy több ütközés megúszható lett volna kisebb sérüléssel, mégis halállal végződött, mert nem voltak becsatolva az övek. Szeged és Sándorfalva között, a 47-es főúton két autó ütközött frontálisan, az egyik jármű sofőrje a helyszínen meghalt, utasát súlyos sérülésekkel szállították kórházba, a másik autóban a sofőr egyedül tartózkodott, ő nem szenvedett sérülést.
Egyik autó utastere sem deformálódott jelentősen, mégis halálos tragédiává vált az ütközés, melynél a betört szélvédő jelzi, hogy melyikben nem használták a biztonsági övet, pedig még légzsákok is voltak benne. Egymásik balesetnél az autó a kanyarban megcsúszott, útpadkának ütközött, majd borulás közben utasterének teteje leszakadt és a járműben ülők kizuhantak, a súlyosan sérült vezetőt és utasát mentőhelikopterrel szállították kórházba. Egy másik hír szerint a Sóly és Királyszentistván közötti kanyarban egy autó kisodródott, majd az autó hátsó ülésén utazó személy halálos balesetet szenvedett, mert nem használta a biztonsági övet.
Védett övezet
Az első biztonsági övet 1902-ben használták villamos hajtású Baker versenyautóban, mellyel 30 mérföld/órás sebességrekordot állítottak fel. Közúti közlekedésű sorozatgyártású autóba az ötvenes évek Nash modelljében volt kétpontos öv, melyet 1955-től Fordokba is lehetett rendelni. 1957-től minden Volvo modellben szériafelszerelés a 3 pontos biztonsági öv; Nils Bohlin tervének jellemzői: a csípő körül futó vízszintes, valamint az átlós, mellkason futó öv, az övpántok ülés melletti, alacsony ponthoz rögzítése, a padló felé mutató V alak.