Turbómánia

Sok újdonság nem volt idén sem a mezőnyben, ezért a zsűri több tavalyi győztest díjazott, így azonos motorral több márka győzött immár éveken át. Az Év Autójához képest az 1999 óta működő Év Motorja díj kevesebb nyilvánosságot kap, vélhetően azért is, mert olykor éveken át dupláznak, sőt tripláznak a győztesek. A 35 ország 87 szakújságírójából álló zsűri tavalyhoz hasonlóan idén is a Ford ezer köbcentiméteres, háromhengeres EcoBoost benzinesének ítélte a trófeát. Az 1,4 litereseknél hetedszer győzött a VW TSI Twincharger, idén már aktív hengervezérléssel (ACT), amivel kisebb terhelésnél kevesebb henger kap üzemanyagot.

A zsűri egyetlen magyar tagja, a nyolcadszor szavazó Szécsényi Gábor, az Autó főszerkesztő-helyettese lapunknak elmondta: az eredetileg százas lista is tükrözi, hogy merre tart a motortechnika: idén is taroltak a turbók és az összetett szerkezetű benzinesek.

 

A Fiat metánüzemű erőforrása nyerte el a legjobb zöld motor címet: 0,9 literes kéthengeres teljesítménye 80 LE / 59 kW, miközben az új Pandába szerelt TwinAir Turbo Natural Power CO2-kibocsátása csak 86 g/km és vegyes üzemben 3,1 kilogramm metánt fogyaszt 100 kilométeren. A bi-fuel motort a Panda mellett az 500L Natural Power modellekhez, valamint a Lancia Ypsilon EcoChic kivitelhez is szállítják. A zöld kategóriában második lett a Chevrolet Voltban és Opel Amperában a villamos hajtás aggregátjaként szolgáló General Motors 1,4 literes benzinmotor.

Az 1,4–1,8 litereseknél a BMW-PSA benzines turbója lett az első, ezt használja a német márka mellett több modelljében a Mini, a Citroën és Peugeot is, példázva, hogyan lehet az egy motorra jutó fejlesztési és gyártási költséget csökkenteni. Hasonló recepttel dolgozik a VW konszern, melynek győztes TSI Twinchargere az Audi-, a SEAT- és a Skoda-modellekben is megtalál ható. Így aztán a kiosztott díjaknál jóval több, összesen tíz márka hirdetheti, hogy autóit az év motorja hajtja. A BMW négy, az Audi és a Ferrari egy-egy kategóriában győzött, a 458-as Italia V8 hengerese pedig megkapta a legjobb sportmotor-díjat is.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.