Scuderia Mensa
Azonkívül, hogy poénos, jogos is a névhasználat, mert a Formula Student-csapatok a Scuderia Ferrarihoz hasonló technikát alkalmaznak és autóik gyorsulásban is alig maradnak el az F1-esektől: a villamos hajtásúak álló helyzetből három másodperc alatt érik el a százas tempót. Pedig jóval kevesebb pénzből gazdálkodnak, igaz ebben a versenysorozatban sem maximálták még a felhasználható keretet, ezért jelentősek az eltérések.
Vannak gazdag és kevésbé tehetős csapatok: az Opel szomszédságában, a németországi Rüsselsheimben működő Műszaki Főiskola negyvenfős Scuderia Mensa teamje például évi 400 ezer euróból gazdálkodik, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Formula Student csapatának költségvetése ennek töredéke, de nem panaszkodnak, mert lelkesedésben és szaktudásban bővelkednek.
A 93 fős csapatban a többség hétvégeken is hajtott, és éjszakákba nyúló műszakokban építették új autójukat, miközben a vizsgákon is helyt kell állniuk. Ez persze nem mindig sikerült... Maguk tervezték és készítették a mintaszerszámokat és az alkatrészek többségét, némi külsős segítséggel. A Formula Student lényege, hogy a csapat igazi vállalatként működjön: tervezőkkel, fejlesztőkkel, szerelőkkel, gyártókkal, külső beszállítókkal, legyen marketingese, HR-ese és kommunikációs szakembere, üzletei terve, mert mindezeket együtt értékelik a futamokon, ahol persze a gyorsulást és a végsebességet is pontozzák. A benzines autók tömítettségét negyven fokban megdöntött állványon, a villamos hajtá súak szigetelését vízfüggöny alatt ellenőrzik. A dinamikus részben gyorsulási és a sprintversenyszámot 22 kilométeres tartóssági próba követi, ezen az üzemanyag-fogyasztást is mérik. A szabályzat szerint egy csapatnak négy sofőrt kell neveznie a versenyre.
Fontos feladat a projekt elindítása, amihez először is össze kell szedni a pénzt: a szponzorcégek matricája felkerül a versenyautóra, de ennél is fontosabb, hogy a Formula Student komoly szakember-utánpótlást jelent: a csapattagok 95 százaléka az elmúlt hat évben a támogatóknál helyezkedett el. Az autóépítéshez hasonlóan profi volt a bemutató is, a BME Q épületének aulája zsúfolásig megtelt, mert háromszáznál többen voltak kíváncsiak a premierre. Nem csalódtak, az autó szép és műszakilag is világszínvonalú.
A BME csapatának harmadik, elektromos hajtású autójával, az FREC-03-assal nem akármire vállalkozott a Formula Racing Team, amikor öt hónap alatt megépítette az F1-es McLaren által kitalált, ám Magyarországon elsőként fejlesztett kompozit monocoque – egyetlen héjból álló karbonszerkezetű –versenyautót: a szénszálas erősítésű karosszéria nemcsak burkolat, hanem egyben teherhordó elem is, amihez nyolc csavarral csatlakoztatható a villanymotorokat és érőátviteli rendszert is magába foglaló csőváz. Ezzel a megoldással a villamos hajtási rendszer könnyen benzinmotorosra cserélhető, miközben jelentősen javul a tömeg-teljesítmény arány. A tavalyi 257 kg-os autóhoz képest csak a 23 kilogrammos monoque bevetése nyolc kilogrammos diétát eredményezett, egyetlen magnézium-alumínium ötvözetű keréktárcsa4 kgvolt, az idei 1,8 kilogrammot nyom, ami a rugózatlan tömegnél 8,8 kilogrammos súlycsökkentést jelent. Mindez a tempón is érezhető lesz majd, pedig a tavalyi autó sem volt gyenge, mert 75 méteres távon 117 km/órás sebességre gyorsult, és álló helyzetből 4 másodperc alatt érte el a százat, ebből egy másodpercet faragtak, de ez csak a teszteken derül majd ki.
Az intelligens differenciálmű a gyűjtött telemetriai adatok felhasználásával szoftveresen osztja el az egyenként 60 kilowattos teljesítményű két motor nyomatékát, a kerekek tapadási határon tartását pedig rajtautomatika segíti. A rádió kétirányú kommunikációt biztosít a jármű CAN-rendszere, a pilóta, valamint a pálya melletti tesztcsoport között. A 130 érzékelőről beérkező menetdinamikai adatok kiértékelése után a pilóta a kormányra épített gombsor és programozható kijelző segítségével menet közben is állíthat az elektronikusan vezérelhető stabilizátoron és a fékerő elosztáson, sőt lehetőség van arra is, hogy a pálya különböző szakaszain más-más beállításokat használjon. Az első meccset már megnyerték a diákok, az autó időben elkészült, de az már csak a csehországi és a gönyűi futamon derül ki, hogy a magyar FREC-03-as mennyire versenyképes a pályán.
Egy perc alatt betelt a nevezési lista
Világszerte ötven országban félezer Formula Student-csapat működik –a sportág népszerűségét jelzi, hogy a gönyűi verseny nevezési listájára tavaly egy percen belül elfogytak a rajthelyek. Születését 1981-ben az FS annak köszönhette, hogy az Egyesült Államokban felismerték: kevés gyakorlati oktatásban részesülnek a műszaki egyetemek végzős mérnökei, akiket így már tanulmányaik alatt életszerű vállalkozásra ösztönöznek.