Végtelen jelzés

Eldőlt a vita arról, hogy mekkora önállóságot kapjon az autóban a robotpilóta: nem helyettesíti a vezetőt, de segíthet, ha az ember a volán mögött elalszik vagy szívrohamot kap.

Eldőlt a vita arról, hogy mekkora önállóságot kapjon az autóban a robotpilóta: nem helyettesíti a vezetőt, de segíthet, ha az ember a volán mögött elalszik vagy szívrohamot kap. A kísérleti BMW magától félreáll, ha vezetője rosszul lesz vagy elalszik.

Az életmentő rendszer a már sorozatban alkalmazott vezetőtámogató elektronikákra épül, használja például a radaros és kamerás automata távolság- és sebességtartót, a sávfigyelőt, a start-sop kapcsolót, valamint a műholdas helymeghatározóra épülő vészjelzőt. Baj esetén a robotpilóta értesíti a segélyszolgálatot, megadja a jármű pontos helyét, típusát és színét, ezzel is meggyorsítva a mentőorvos érkezését, miközben az érzékelők segítségével a benn ülők élettani funkcióiról is információkat továbbít.

Az autók egyre nagyobb önállóságra képesek, ehhez igazodnak a szabályok is. A legendás Pikes Peak hegyi felfutó versenyen már két éve végigszáguldott a győri gyártású Audi TT vezető nélküli változata, és tavaly óta már nemcsak zárt pályán, hanem közúton is közlekedhetnek az önállósult automobilok. Az USA-ban eddig három állam – Nevada, Florida és Kalifornia – közútjain engedélyezik a vezető nélküli robotautók közlekedését: a Department of Motor Vehicles (DMV) előírása szerint az ilyen járműveken a végtelen jelet is tartalmazó, piros alapú rendszámtáblával kell jeleznie a többi közlekedőnek, gyalogosnak, autósnak és persze a rendőröknek, hogy a forgalomban robotautó közlekedik.

A Google után a Continental robotjárműve tavaly decemberben kapta meg a DMV engedélyét, miután a teszten biztonságosan működött. Elmar Degenhart, a Continental vezérigazgatója szerint beszállítóként 2016-ig részben automatizált rendszereket fejlesztenek, a teljesen önálló vezetéshez kapcsolódó alkalmazások 2020-ra, illetve 2025-re lesznek kiforrottak. A Google több robotautója tavaly május óta félmillió kilométert, a Continental kísérleti modellje 25 ezer kilométert tett meg balesetmentesen a sorozatban gyártott járműveknél is használt technológiákkal. A rövid távú cél az, hogy a fedélzeti rendszer átvegyen minden unalmas és monoton tevékenységet a vezetőtől, ilyen például a dugóban való lassú araszolás vagy kis forgalmú autópályán való haladás.

Az USA három tagállamában rendszám is figyelmeztet arra, hogy nem ül vezető a volánnál
Az USA három tagállamában rendszám is figyelmeztet arra, hogy nem ül vezető a volánnál
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.