Lamborghini-motor készül Győrben

Sokáig második volt, de aztán kemény versenyben megelőzte legnagyobb vetélytársát, és napjainkban már a győri a világ legnagyobb kapacitású motorgyára, a második a Toyotáé. Az Audi Hungaria akár évi hárommillióra is fel tudna pörögni, de eddig csúcsévében kétmillió darabot gyártott. 2011 áprilisában ünnepelték a húszmilliomodik győri motort, tizenkilenc év alatt napjainkig huszonegymillió darab készült. Győrben nemcsak a kapacitás nagy, de a termékskála is széles: készül négytől tizenkét hengeresig 270-féle benzines és dízelmotor, melyeket az Audi-, Seat-, Skoda- és VW-modellek mellett a konszernhez tartozó Lamborghinibe és Porsche Cayenne-be is beépítenek. Az új Bentley V8 hengeres, két turbófeltöltős győri benzinmotorjának érdekessége, hogy kisebb igénybevételnél, tehát részterhelésnél két hengert lekapcsolva takarékosabb és tisztább üzemmódra vált. Az Audi Hungariánál 2007-től gyártanak tízhengeres biturbó motorokat, 2008-tól pedig sportkocsikhoz is használt tizenkét hengeres erőforrásokat. Győrben 2001 óta működik motorfejlesztő központ, melynek az Audi Hungariánál a szériagyártást kísérő fejlesztési tevékenységben van szerepe, 2010-ben pedig megnyílt a Kísérleti Motorgyártó Központ, melynek elsősorban a prototípus motorok gyártása a feladata.

Egy kis műszaki

Opel Astra szedán szentgotthárdi motorral
Opel Astra szedán szentgotthárdi motorral

Magyarországi telephelyének bővítésével az Opel alapjaiban korszerűsíti motorprogramját, és három teljesen új benzinesés dízelmotor-családot vezet be: elsőként négyhengeres, feltöltős 1598 köbcentis Ecotec benzinmotorja jelent meg közvetlen befecskendezéssel és Start/Stop üzemmóddal. Az új generációs erőforrást különböző teljesítményfokozatokban gyártják és sokféle Opel, valamint Vauxhall modellbe szerelik.

A halk működés mellett a minimális fogyasztás volt a fő szempont, miközben a fajlagos nyomaték eléri a literenkénti 187,5 newtonmétert. Az új, közepes kategóriájú motornemzedék maximális nyomatéka 300 newtonméter 1700/percenkénti fordulatnál. A 200 lóerős csúcsteljesítmény 4700-as percenkénti motorfordulatnál jelentkezik. Az eddigi 1,6 literes turbómotorhoz (132 kW/180 LE) képest 13 százalékkal csökkent a fogyasztás és a CO2-kibocsátás.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.