Nagy számok, kisautók az egyre szűkebb porondon

Továbbra is a német márkák és modellek, valamint a kisebb autók dominálnak az európai piacon.

Továbbra is a német márkák és modellek, valamint a kisebb autók dominálnak az európai piacon, legalábbis ez derül ki a JATO Dynamics adataiból, melyek szerint a korábbi négy évhez hasonlóan az idei első fél évben is a VW Golf vezeti a toplistát,melyen többségében kompakt és kisautók szerepelnek. A top 10-es listát hét német és két francia típus uralja, és csak egy japán jutott be az élmezőnybe, ahol négy márka nyolc modellje adja az eladások 85 százalékát.

A tíz közül csak kettőnek sikerült javítania tavalyi eredményén: a kilencedik Nissan Qashqai-ból 115 ezer kelt el, ami egyszázalékos, a tizedik helyen álló 3-as BMW 91 ezer darabja ötszázalékos növekedést jelent. A 2012. első felében 240 ezer darabos Golf eredménye 6,2 százalékkal marad el az előző év hasonló időszakától: ennek egyik magyarázata lehet, hogy sokan kivárnak ősszel bemutatkozó legújabb változatra, az immár hetedik generációs modellre. A második helyen álló Ford Fiestából az első fél évben 172 ezer kelt el, ami 12,8 százalékos csökkenést jelent. A harmadik helyezett VW Polo típusból 164 ezer kelt el, ami 14 százalékkal kevesebb az előző év azonos időszakánál. Az európai piac negyedik helyezettje az Opel- és Vauxhall-jelvénnyel is forgalmazott Corsa páros, melyből 150 ezer kelt el.

Az első fél évben egyetlen nagyobb kategóriás autónak sem sikerült felverekednie magát a top tízes listára, melyen korábban még fenn volt az európai piac kedvenc menedzsermodellje, a Volkswagen Passat. Nem került a top tíz közé olasz, spanyol, cseh, japán és dél-koreai modell, pedig ezek adják az eladások harmadát. A top 10-es listára kerülés esélyesei között van a Peugeot 208-as, a VW up! és a Kecskeméten is gyártott B Mercedes, valamint testvérmodellje, az A osztály. Az elmúlt tizenkét évben a VW kompakt autója hétszer, a Peugeot kisautója a 206-os és utódja, a 207-es összesen háromszor, a General Motors európai párosa, a német Opel és testvérmodellje, a brit Vauxhall néven is gyártott Corsa kétszer került az élre az egyre szűkülő európai piac toplistáján.

A 2012-es év első három hónapjában egy környezetbarát modell, a Toyota Prius volt a legkelendőbb a világpiacon. A növekvő üzemanyagárak és az egyre több városban bevezetésre kerülő dugódíjak miatt általában is egyre népszerűbbek a hibrid modellek nemcsak fogyasztásban takarékosak, de sok városban jelentős kedvezményt kapnak a behajtási költségeknél is. Vélhetően ezzel is magyarázható, hogy a japán Toyota Prius hibridből 256 930 ezer kelt el. A második helyen a Toyota Corolla/Auris állt (252 739 db), majd a Ford Focus (231 620 db), a Volkswagen Golf (184 958 db) következett. A húszas toplistán hét német, hat japán, három-három dél-koreai és kínai modell, valamint egy amerikai szerepelt.

Finn Mercedes és orosz Marussia

Nem győzi kielégíteni a rendeléseket a Mercedes sem az A, sem a B osztályú modellek esetében, ezért Kecskeméten növeli a műszakok számát, és egy friss megállapodás értelmében külsős cégnél is leköt kapacitást. A Daimler és a Valmet Automotive társaság megállapodása szerint három éven át százezer autót szerelnek össze a cég finnországi üzemében, Uusikaupunkiban. ahol korábban Saab cabriolet-ket és Porschéket is gyártottak, és ahol jelenleg kis sorzatban Fisker Karma plug-in hybridek, 2013-tól pedig orosz Marussia sportkocsik készülnek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.