Nem fogy a villanyautó
Továbbra sem a kisautók a legkeresettebbek a szalonokban. A négy év alatt negyedére szűkült piac összetétele alaposan megváltozott: 2007-ben a 175 ezer új személyautó 85 százaléka kis és alsó középkategóriás modell volt, az idei első fél évben forgalomba helyezetteknél ez az arány 33 százalékra csökkent, mert elfogytak a magánvásárlók.
Az eladott új személyautók 90 százaléka céges kocsi, ezek többsége már csak presztízsből sem kis kategóriás. Bármennyire is tisztább az EURO5-ös motorja, azért a másfél tonnás menedzserszedán többet fogyaszt a kisebb autóknál, ami száz kilométeren 3-4 liternyi különbséget is kiadhat. Ráadásul a diétás technológiákkal szerelt típusok minden kategóriában drágábbak, szervizigényesebbek, és magasabb áruk miatt biztosítási költségük is nagyobb. Az üzletkötő és teherszállító autóknál, valamint a főnöki kocsiknál egyértelműen a dízelmotor dominál, mert ezek áfája részben vagy teljesen visszaigényelhető.
Nagyot lehetne spórolni üzemanyagköltségben vegyes üzemű vagy tisztán elektromos autókkal, ám ezek megtérülése hosszabb távú befektetés, mert a hibridek átlagosan 40-50 százalékkal drágábbak azonos méretű, hagyományos motorral szerelt társaiknál. A villanyautóknál pedig már kétszeres, háromszoros árral lehet számolni. Nem véletlen, hogy a 2012 első hat hónapjában forgalomba helyezett 28 ezer személyautó között a Datahouse adatai szerint csak nyolcvan hibrid és tíz villamos üzemű található.
A csak akkumulátorral üzemelő Peugeot iOn például 8,47 millió forintba kerül, az azonos méretű és ugyancsak négyajtós 107-esért 2,67millió forintot kell fizetni: a 4,3 literes átlagfogyasztás még 420 forintos literenkénti benzinárral sem tolja a vevőket a korlátozott hatósugarú elektromos modell felé. Az addig jól hangzik, hogy hétórányi konnektoros töltés csak másfél liter benzin árába kerül, ám ez ideális körülmények között sem elég 150 kilométernél hosszabb útra. A csekély hatótávolság nagy hátrányt jelent a ZEV, vagyis zéró károsanyag-kibocsátású járművek esetében. Hiszen ekkora táv után nem elég egy gyors tankolás.
A villanyautók listaárát nézve inkább a tehetős és környezettudatos, mint a takarékosságra építő vevők jelentik a célközönséget. Ez még inkább érvényes lesz akkor, amikor a villanyautókat töltő háztartási áramot is a fosszilis üzemanyagokra érvényes adókkal terhelik majd. Az E85-ös, vagyis etanolos üzemmódú autók már elvéreztek, miután egy éven belül hetven forinttal drágult a bioüzemanyag literenkénti ára (az áfával kilencven forintos az ugrás). Így már nem éri meg a környezetbarát hajtóanyagot tankolni.