Japán ponyvaregény: Jinba Ittai

Csillogtak, aztán eltűntek a klasszikus roadsterek, helyüket a Mazda pótolta a nyitott MX5-össel, nem is akárhogy: a közel milliós darabszám világrekord a kategóriában.

Fénykorában ontotta a szebbnél szebb sportkocsikat a brit autóipar, ám a minőségi és gazdaságossági problémák miatt alaposan megfogyatkozott a kínálat. Az Austin Healey-, a Herald Triumph- és az MG-eladásokhoz már kevés volt a very british szlogen, a vevők elfordultak a szűkös, kétüléses, ponyvatetős modellektől, és a kis sorozatú m helyek el is tűntek a süllyesztőben, de az élményautózás igénye megmaradt. A Mazda megalkotta azMX5-öst, melyet a japán piacon Miata néven forgalmaztak. A kétüléses kocsi 1989 óta rekordokat döntöget, a jól eltalált formát igazolja, hogy megjelenése óta alig változott, és eddig megúszta két plasztikai m téttel, ami egy huszonhárom éves, vászontetetős modellnél azt is jelenti, hogy jól tartja magát. Nem véletlenül, hiszen tervezésekor a legfontosabb szempont a Jinba Ittai volt, a japán kifejezés a vezetési élményre utal, és nagyjából annyit jelent, hogy ló meg hajtója eggyé válik a száguldásban.

Az első tengely mögé épített motor kedvez súlyelosztást, a hátsókerék-hajtás pedig sportos autózást kínál. Az MX5-ös 1,8 literes és 2 literes, négyhengeres, öt- vagy hatfokozatú, kézi, illetve automata sebességváltóval rendelhet , a vászontetős alapváltozat ára 5,82 millió forint, a kemény tető ósért egymillióval többet kell fizetni. A 126 lóerős teljesítmény motorral is 200 km/órás tempóra képes az 1075 kilogrammos roadster, mely 2,3 méteres, vagyis igencsak rövid tengelytávjának, ideális súlyelosztásának és több lengő-karos futóm vének köszönhet n tényleg élményautóként viselkedik. A hatfokozatú automata sebességváltós Direct Activematic a kormánykeréken elhelyezett váltófülekkel kapcsolható, és ha a vezérlőelektronika úgy ítéli meg, hogy már szükségtelen az alacsonyabb fokozat és a túlpörgés, akkor azonnal visszaáll normál üzemmódba.

1989-es bevezetése óta 900 ezer Mazda roadster készült, ebből negyedmillió Európában kelt el
1989-es bevezetése óta 900 ezer Mazda roadster készült, ebből negyedmillió Európában kelt el
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.