A prémiummárkákra több a vevő, miközben csökken a Suzukik száma

A piac visszaesése és a cserék lassulása miatt ráadásul öregszik is a magyar rendszámú autópark. A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint egy év alatt pontosan száznyolcvan nappal lett öregebb a hazai gépjárműállomány.

Nem változott a tendencia: harmadik éve csökken az autók mennyisége hazánkban. A piac visszaesése és a cserék lassulása miatt ráadásul öregszik is a magyar rendszámú autópark. A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint egy év alatt pontosan száznyolcvan nappal lett öregebb a hazai gépjárműállomány. 2012 elején a közúti gépjárművek száma 3 580 876 (2010-ben 3,6 millió) volt, ezen belül 2 967 808-ra (2010-ben 2,984 millióra) csökkent a személygépkocsik száma. 2011-ben 76 471 új és használt személyautót helyeztek forgalomba, ám egy év alatt többet selejteztek le, így nagyjából a 2006-os szintre csökkent, de annál jóval öregebb lett a magyarországi személygépkocsi állomány, melynek átlagkora jelenleg 11,9 év (2006-ban 10,3 év volt).

Ez még nem lenne nagy baj, de az öregebb autók több szakszerű karbantartást igényelnek, márpedig a nehezebb időkben ezen szoktak leginkább takarékoskodni a tulajdonosok, akiknek sokszor már tankolásra sem mindig telik. Egyre kevesebbet futnak a magyar rendszámos autók, melyeknek átlagos éves futásteljesítménye 14 ezer kilométernél kevesebb. 2009-ben a magyar magánautós-társadalom65százaléka, nagyjából 1,8 millió ember összesen 23,5 milliárd kilométert tett meg.

Magyarországon 1910-ben még ezernél kevesebb, 1958-ban 12,7 ezer darab személyautó szerepelt a nyilvántartásokban, az állomány 1981-ben lépte át a milliós határt, 1990-től gyorsan bővült és fiatalodott az autópark: akkor az 1,995 millió kocsi átlagkora 16 év volt.

Harminchárom éve még a 666 ezres személyautópark negyede Zsiguli, illetve Lada volt, Trabantból 120 ezret, Skodából százezret, Wartburgból 83 ezret, Moszkvicsból 44 ezret, FIAT-ból 20 ezret, Volkswagenből 14 ezret, napjaink listavezetőjéből, az Opelből nyolcezret tartottak nyilván.

Az újkori magyar autópiac és hazai járműipar fejlődésének, nem utolsósorban a szentgotthárdi Opel, valamint az esztergomi Suzuki megjelenésének eredménye, hogy lestrapált és 16 évesnél öregebb személyautópark átlagkora 2006-ra 10,3 évre csökkent. Napjainkban Opelből (429 ezer db) és Suzukiból (401 ezer) van a legtöbb. Volkswagenből 263 ezer, Fordból 227 ezer, Renault-ból 192 ezer, Skodából 162 ezer, FIAT-ból 130 ezer, Toyotából 123 ezer, Peugeot-ból 121 ezer, Ladából 104 ezer szerepel a KSH 2012. januári nyilvántartásában.

A gazdasági helyzetet jelzi, hogy nem csak a Trabantok és Ladák, de a Suzukik száma is csökken, miközben gyarapodik az Audi-, BMW-, Mercedes- és Volvo-állomány: a négy prémiummárka darabszáma nyolcezerrel nőtt. Egy év alatt Ladákból 14 ezret, Suzukikból 2800-at, Trabantokból, Wartburgokból és Barkasokból 7500-at vontak ki a forgalomból. A kétütemű-állomány jelenleg 37,4 ezer Trabantból, 24 ezer Wartburgból és 1560 Barkasból áll.

A hazai autóparkban 5,4 évvel a Chevroleteké a legfiatalabb állomány, aztán az 5,7 éves KIA, majd a 8,2 éves Hyundai következik. A mezőny legöregebbje a 29,8 éves Moszkvics-állomány, a Polski Fiatoké 26 éves, a Trabantoké 25,5 éves, a Wartburgoké 25,1 éves, a Ladáké 23,7 éves.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.