Autógyártók négy csapás után
Anyagi veszteségei mellett a világelsőségtől is el kellett búcsúznia a Toyotának, mely a Japánt ért természeti katasztrófa miatt a harmadik helyre szorult. A kínai és az USA piacán elért eredményeinek köszönhetően rekordot állított fel, és globálisan a második autógyártóvá lépett elő a VW-konszern, a General Motors 9 millió autóval ismét a világ első számú autógyártója. A VW AG tavaly 8 millió autót adott el, és a 14,3 százalékos növekedés elég volt ahhoz, hogy megelőzze a korábbi listavezetőt. A Japánt ért márciusi természeti katasztrófa és a novemberi thaiföldi árvíz miatt 6 százalékos termeléscsökkentésre kényszerült Toyotát, mely 7,9 millió autóval a harmadik helyre került. Más japán konszernekhez hasonlóan a Toyota is már korábban tervezte, hogy további kapacitásokat telepít külföldre.
De nemcsak a természeti katasztrófák, hanem a túl erős jen miatt is menekülnek Japánból a hazai autógyártók és -beszállítók. El Japánból! – ez volt a vezérgondolata a Toyota két éve meghirdetett 2020 Vision programjának is, amelynek keretében termelése hatvan százalékát telepíti külföldre a vállalat a jenárfolyam következtében drága export miatt. A Toyota kalkulált a természeti katasztrófákkal is, de a 9-es erősségű földrengés és az azt követő szökőár okozta károk felülmúlták a jenen elszenvedett veszteséget is: az eddigi számítások szerint csak az autóipart 5,5 milliárd dolláros kár érte.
A szigetországi lakóknak voltak már keserű tapasztalatai, ezért a 2007-es földrengés után rendszeresen gyakorlatoztak. A Nissan jokohamai központjában Yoshiyuki Shiga elnök-vezérigazgató vezette a kármegelőzési tréninget, nem sokkal később élesben kellett hasznosítani tapasztalataikat, de ekkora csapásra nem számítottak. A hazaiak mellett a világ valamennyi gyártója megszenvedte a cunamit, mert több alapvető alkatrész csak Japánban készül. A földrengésben tönkrement a világ legnagyobb csipgyártójának az üzeme. A motorokhoz, sebességváltókhoz, aktív futóművekhez és biztonságtechnikai berendezésekhez mikroelektronikát beszállító Renesas, a Hitachi mellett az Aisin Seiki sebességváltógyár, a villany autókhoz akkumulátorokat exportáló Sony, valamint PEVE Mijagiban működő üzeme is működésképtelenné vált, a szállítást a sérült utak és kikötők akadályozták. Aztán jött a thaiföldi árvíz, melynek hatása messzire hullámzott: az újabb természeti katasztrófa után több cég is felülvizsgálta a költségcsökkentés jegyében többnyire egy cégre épülő beszállítói rendszerét, hiszen hasonló esetekkel a jövőben is számolni kell.
A Toyotát több csapás is sújtotta: a milliós visszahívások, a recesszió, a március 11-i földrengés és a szökőár, októberben pedig a thaiföldi árvíz, miközben exportmérlegét rontotta a drága jen. Ettől folyamatosan szenved a többi márka is, ezért az új, 100 ezer dolláros NSX modellt már nem Japánban, hanem az Ohio (USA) államban, az Acura ILX limuzint pedig Indianában gyártja majd a Honda, hogy elkerülje a dollár–jen árfolyamból adódó veszteségét. Hasonló okok miatt több modelljének gyártását telepíti az USA-ba a Nissan és a Toyota is. Európában kettős hatás érvényesült: a beszállító üzemek megrongálódása vagy megsemmisülése miatt akadozott a japán alkatrészek szállítása, ami rossz volt. Ami jó, hogy a drága jen miatt bővítette anglia telephelyét a Honda: Swindonban ötszáz új munkahely létesült, és a Civicmellett itt készül majd a CR-V sportterepjáró. A Nissan is bővíti európai kapacitásait: az Egyesült Királyságban és Oroszországban 1500 új munkahelyet létesít, és bővül a termékpaletta is. Sunderlandben is készülnek majd Leaf villanyautók, a Micra gyártását Indiába telepítik.
AWTO adatai szerint a válság előtt a japán export 14 százalékát adta az autóipar mintegy 171 milliárd dollárnyi értékben. 2011 januárjában nyolcmilliárd dollár értékben exportált gépjárműveket és 2,7 milliárd dollár értékben alkatrészeket az ágazat, melynek forgalma 11 százalékkal haladta meg az előző év azonos hónapjáét. A földrengés után a termeléskiesés miatt a japán autóipar napi vesztesége 200 millió dollár, a Toyotáé 72 millió dollár, a Hondáé 22 millió dollár volt. Az Autógyártók Nemzetközi Szövetségének (OICA) adatai szerint 2011-ben a globális járműipar 10 százalékát adó Japánban 8,4 millió autó készült, ami 13 százalékkal marad el az előző évtől, miközben a világtermelés 3 százalékkal nőtt.
Minden osztályban mínusz
A Japán Autógyártók Szövetsége szerint természeti csapások rontották a teljesítményt: 2010-ben 9,63 millió Toyota, Daihatsu, Scion, Lexus, Hino, Honda, Mazda, Nissan, Infiniti, Subaru és Suzuki márkájú autó készült, a 2011-ben gyártott 8,4 millió autó 12,8 százalékkal marad el az előző évtől. Személyautókból 7,16 millió (–14 %), kishaszonjárművekből 720 ezer ( –9%), teherautókból 512 ezer (–1,6%) készült.