Legalább a zsűri díjazza

A General Motors Egyesült Államokban gyártott villanyautó-ikreit választották a 2012-es Év autójának.

Ismét zöldmodell mellett döntött a huszonhárom országból verbuvált, 59 szakíróból álló zsűri. Tavaly a Nissan Leaf, idén az Opel Ampera és testvérmodellje, a Chevrolet Volt nyerte el a címet. Ezzel a negyedik Év autója díját szerezte meg az Opel, amelynek korábbi győztesei a következők: Kadett (1985), Omega (1987), Insignia (2009).

Az Ampera/Volt páros 330 ponttal nyert a VW up! (281 pont) és a Ford Focus (256 pont) előtt. A hetes döntőbe jutott még a Citroen DS5-ös dízelhibrid, a FIAT Panda, a Range Rover Evoque és a Toyota Yaris. Érdekes, hogy miközben a győztes ikreknél mindkét márka modellje szerepelt a listán, a második helyezett VW up! minitestvéreiről viszont megfeledkeztek, pedig a Skoda Citigo és a Seat Mii hármas ikrek közös fejlesztések, és egy gyártósoron is készülnek. Velük együtt már nem is nyolc, hanem tíz autós lett volna a hét döntős modell listáján.

Érdekes a győztes hibrid rendszere, mert a benzinmotor mindkettőben csak a 200 kilós akku töltésére szolgál, az 1,7 tonnás autó hajtásában többnyire csak a villanymotor vesz részt, a telep háztartási konnektorból is tölthető. A 16 kWh kapacitású lítiumion-akkuval táplált 111 kW/150 lóerős hajtómű 40-80 km hatótávot tesz lehetővé zéró emisszióval, ám ez tereptől, vezetési technikától és hőmérséklettől függ. Amennyiben a minimális érték alá csökken az akkufeszültség, automatikusan bekapcsol a generátor, és áramot fejleszt, ezzel 500 kilométerre nő a villanyautó hatótávolsága. Az akkumulátorra nyolc év garanciát ad a GM.

A magyar piacon még nem forgalmazzák a modellt, melynek ára kalkulációnk szerint tízmillió forint körül lesz.

A sors iróniája, hogy miközben a szakzsűri az Év autójának hirdette ki az Ampera–Volt párost, a modell iránti mérsékelt kereslet miatt öt hétre leállítják a gyártást.

AZ ÉV AUTÓI

2012: Opel Ampera/ Chevrolet Volt

2011: Nissan Leaf

2010: VW Polo

2009: Opel Insignia

2008: FIAT 500-as

2007: Ford S-Max

2006: Renault Clio

2005: Toyota Prius

2004: FIAT Panda

2003: Renault Mégane

2002: Peugeot 307-es

2001: Alfa Romeo 147-es

2000: Toyota Yaris

1999: Ford Focus

1998: Alfa Romeo 156-os

1997: Renault Scénic

1996: FIAT Bravo/Brava

1995: FIAT Punto

1994: Ford Mondeo

1993: Nissan Micra

1992: Volkswagen Golf

1991: Renault Clio

1990: Citroën XM

1989: FIAT Tipo

1988: Peugeot 405-ös

1987: Opel Omega

1986: Ford Scorpio

1985: Opel Kadett

1984: FIAT Uno

1983: Audi 100-as

1982: Renault 9-es

1981: Ford Escort

1980: Lancia Delta

1979: Simca-Chrysler Horizon

1978: Porsche 928-as

1977: Rover 3500-as

1976: Simca 1307-1308-as

1975: Citroën CX

1974: Mercedes 450S

1973: Audi 80-as

1972: FIAT 127-es

1971: Citroën GS

1970: FIAT 128-as

1969: Peugeot 504-es

1968: NSU Ro 80-as

1967: FIAT 124-es

1966: Renault 16-os

1965: Austin 1800-as

1964: Rover 2000-es

Forrás: COTY

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.