Ötös villamosok
A nagy számban piacra kerülő autótípusoknak vizsgázniuk kell: az EuroNCAP (European New Car Assessment Programme) laboratóriumában 1997 óta négyszáz különböző típus biztonságát elemezték, ami háromezernél több töréstesztet jelent.
Az eredményekből a fogyasztók tájékozódhatnak, ám nem könynyű a választás, mert például a 2011-ben tesztelt 53 típus közül 49 kapott ötcsillagos értékelést. A részeredményekből már többet meg lehet tudni, hiszen külön értékelik a felnőtt és gyermek utasok, valamint gyalogosok védelmét. Az EuroNCAP keretében azonban még nem szerepel borulásteszt, nem pontozzák a guminyomást jelző műszert, és nem értékelik a telekommunikációs rendszerhez kapcsolódó sürgősségi szolgáltatást, mely balesetnél az ütközés pillanatában, a légzsákok felfúvódásakor automatikusan riasztja a legközelebbi segélyközpontot, és a műholdas rendszerrel méterre pontosan tájékoztatja a mentőket a helyszínről.
Tavaly két modell, az MG 6 és a Geely Emgrand EC7 négy-négy csillaga bizonyította, hogy jelentősen fejlődött a kínai autók biztonsága. Michael van Ratingen, az EuroNCAP főtitkára szerint ezek már közel járnak az öt csillaghoz, ami nagy ugrás a Jiangling Motor Landwind X6-os terepjárójának 2007-es, valamint a Brillance B S4-es szedán 2009-es katasztrofális, egészen pontosan nullacsillagos, valamint a Landwind CV9-es 2010-es kétcsillagos szerepléséhez képest.
Több villanyautót is vizsgáltak tavaly: a Nissan Leaf, a Chevrolet Volt és testvérmodellje, az Opel Ampera is öt csillagot kapott, négyesre értékelték a jóval kisebb méretű Citroën C-Zero–Mitsubishi i-MiEV–Peugeot iOn hármas ikrek biztonságát.
A tavaly tesztelt kisautók között az új Chevrolet Aveo szerepelt a legjobban: a frontális és oldalütközési teszteken prémiummodelleket megszégyenítő 95 százalékos eredményt ért el. Nagyobb testvére, a Chevrolet Malibu még meg sem érkezett az európai piacra, demár öt csillaggal bizonyított. A kompakt családi kocsiknál a Ford Focus érte el a legjobb eredményt, a második helyre a BMW 1-es került. A kompakt egyterűek kategóriájában a Kecskeméten is gyártásra kerülőMercedes-Benz B-osztály szerepelt a legjobban, ez öt csillagot és 97 százalékos töréstesztet, valamint abszolút elsőséget jelent. A B-osztály szoros versenyben előzte meg az ugyancsak öt csillagos Opel Zafira Tourert, a két modell mind a felnőtt, mind a gyerek utasok védelmében jól szerepelt, a Mercedes orrkiképzése viszont kíméletesebb volt az elütött gyalogosokkal. A nagy kategóriás egyterűeknél a FIAT– Chryslercsoporthoz tartozó FIAT Freemont is öt csillagot kapott.
A kis sportterepjáróknál az Audi Q3 megverte nagy ellenfelét, a BMW X1-est, utóbbi viszont jobban szerepelt gyalogosvédelemből. A nagyobb SUV modelleknél az ötcsillagos Mercedes M-osztály megelőzte a négy csillagos Jeep Grand Cherokee-t.
A középkategóriában a Volvo V60 nyert: a biztonsági felszereltség értékelésén elért 100 százalékos eredménye a ráfutásos balesetet, illetve gyalogosgázolást is elkerülő rendszerének köszönhető. A nagy kategóriában az Audi A6-os kapta a legjobb értékelést, ésmegelőzte a Lancia Themát, mely a Chrysler 300C modell ikertestvére, így csak az európai piacon számít újnak.
Nem gyakori vendég az NCAP laboratóriumában pick-up, de tavaly kettőn is túljutottak: a VW Amarok után a Ford Ranger is jól szerepelt, és ami fontos, hogy nemcsak a frontális és oldalütközésnél, hanem gyalogosvédelemben is.
Az Európai Unió által támogatott program egyre szigorúbb kritériumok alapján értékel: a 2009 februárjában módosított protokoll három helyett négy összetevőből áll: felnőtt és gyermek utasvédelem, gyalogoselütés súlyossága és aktív biztonsági rendszerek vizsgálata. Idesorolhatók a vezetőtámogató rendszerek, például a sávtartó asszisztens, a koccanásgátló, az ütközést érzékelő és a védőberendezéseket aktivizáló pre-safe, valamint az elalvásra figyelmeztető rendszer. Minden autó utasvédelménél értékelik még a fejtámlák ostorcsapásos sérülések elleni hatékonyságát is. A szigorítás után csak az a modell kaphat öt csillagot, melynek legolcsóbb kivitelében és valamennyi uniós piacon is szériafelszerelés az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC). Ez azt is jelenti, hogy az alapváltozatok ára akár 400-500 euróval is drágább lehet, ennek az előírásnak esett áldozatául például a kategória legolcsóbbja, a Dacia Duster és az új FIAT Panda is.
Idén is tovább szigorodnak a vizsgák: a gyalogosvédelemnél az eddigi 40 százalékról 60 százalékra nő a minimális elvárás, erre azonban már évekkel ezelőtt felkészítették fejlesztés alatt álló modelljeiket a gyárak.
Módszertan
A EuroNCAP programban a frontális ütközés 40 százalékos átfedéssel történik, mert a statisztikák szerint ez a leggyakoribb. Az autót 64 km/órás sebességgel ütköztetik deformálódó akadálynak, ami egy másik jármű méretét és sűrűségét imitálja. Az oldalütközésnél kétféle módszert alkalmaznak: az egyiknél másfél méter széles tömböt gurítanak 50 km/órás sebességgel az autó oldalának, a másiknál a fával ütközést szimulálják: ekkor 254 milliméteres átmérőjű oszlopnak ütköztetik a járművet 29 km/órás sebességgel.
A gyalogoselütés imitálása gyermek és felnőtt méretű bábukkal történik 40 km/órás tempónál. A kocsiban utazó gyermek védelmét frontális és oldalütközés közben is vizsgálják.