Busztragédiák elkerülhető áldozatokkal

Szomorú, hogy nem minden busz van felszerelve biztonsági övekkel, de az még szomorúbb, hogy a meglévőket sem használják az utasok, és a legszomorúbb, hogy emiatt meghalnak emberek.

Tragikus példa a tavaly novemberi egyiptomi baleset: a Hurghadából Kairó felé vezető út egyik kanyarjában felborult busz ötven métert csúszva padkának ütközött, és a hirtelen lassulástól az utasok és a poggyászok egymásra zuhantak. A balesetben tizenegyen meghaltak, 29-en pedig megsérültek.

A hibátlan műszaki állapotú Mercedes egyik utasa sem használta a biztonsági övet, pedig az mindegyik ülésbe be volt építve. A sofőr nagyot hibázott a sebesség megválasztásában, ám jóval kevesebb áldozattal járt volna a tragédia, ha minden utas becsatolta volna a biztonsági övét, és a kézicsomagok is a tárolóban lettek volna. A helyszíni felvételeken is látható volt, hogy a busz vázszerkezete alig deformálódott. A túlélők elmondása szerint az utasok tehetetlen tömegként estek át a busz bal oldalára, így a betört üvegek mellett ők egymásnak okozták a legsúlyosabb sérüléseket.

Sajnos az itthon közlekedő buszok többségén nincs biztonsági öv, és a veszélyt növeli, hogy sok járaton állva is utaznak. Így történhetett meg, hogy egy februári balesetnél árokba borult buszból kirepült utas súlyos és maradandó sérüléseket szenvedett. AzMTI beszámolója szerint a Veszprém megyei Tapolcafő és Bakonyjákó közötti eljegesedett 83-as úton történt balesetben tíz utas sérült meg, többen súlyosan. A megfelelő vázszerkezetű Ikarus buszból kiesett egyik utast helikopterrel szállították kórházba, ahol a lábát amputálták.

A menetrend szerinti járatokon csak akkor kötelező a biztonsági öv használata, ha a buszok autópályán is közlekednek, és már gyárilag van bennük. A Tempo 100-as minősítésű járatokon csak annyian utazhatnak, ahány ülőhely van, az ilyen jelzésű buszokon álló utas nem szállítható. A beszerelt biztonsági övet a szabályok szerint be kellene csatolniuk az utasoknak, erre azonban még a tragédiák után is nehéz rávenni őket. Pedig megérné, és nem az előírás miatt.

Bakonyi baleset
Bakonyi baleset MTI FOTÓ: NAGY LAJOS
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.