Több tankkal az utakon

Magyarországon a benzin és gáz árarányát figyelembe véve akár 30-40 százalékkal olcsóbban autózhatunk gázzal, sőt a kisebb olajfogyasztás miatt további költségmegtakarítás érhető el. A kedvezőbb gáz-levegő keveredésnek köszönhetően a motor kopása mintegy 30-40 százalékkal csökken, így nő a gázüzemű motor élettartama. Az autógáz-ellátási infrastruktúra kedvezőnek mondható, a töltőállomások hálózata Európa-szerte nagy kiterjedésű és viszonylag sűrű, Magyarországon már több mint 300 helyen lehet LPG gázt tankolni. Ráadásul ritkábban kell a kutakhoz menni, mert a gáztartályoknak köszönhetően nő a jármű hatótávolsága.

A gyárilag készült megoldás több előnyt kínál az utólagosan beépített autógázrendszerekkel szemben, mert ezeket többek között széles körű tartós teszteknek vetik alá, és a gáztartállyal is ütközéssel tesztelik biztonságukat. Nem kevésbé fontos, hogy a teljes járműre érvényes garancia a gázrendszer minden elemére is kiterjed. A Caddy LPG BiFuel modell a Volkswagen Haszonjárművek új generációja tavaly jelent meg a piacon. Az akár 21 százalékkal alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással működő TDI- és TSI-motorokkal tovább csökkenthető az üzemeltetési költségszint. Már Magyarországon is rendelhető a Caddy gázüzemű változata,, melynek ára 4,36 millió Ft+áfa. Kettős üzemével – az üzemanyag-ellátás egy egyszerű kapcsolóval benzinre is átváltható – az új Caddy BiFuel üzemanyag-fogyasztása és károsanyag-kibocsátása egyaránt kedvező: a 102 lóerős teljesítményű, 1,6 literes, négyhengeres motorral szerelt zárt áruszállítós kivitel 10,3 liter gázt igényel 100 kilométerre. A 60 literes benzintartály és a 40 literes gáztank több mint 1100 kilométeres hatótávolságot biztosít az új Caddynek, ami tisztán LPG-üzemben 430 kilométert jelent.

Olaszországban több évtizedes hagyománya van a gázautózásnak, nem véletlen, hogy a műfaj klasszikusai a FIAT-tól származnak. A magyar piacon a Professional haszonjármű ágazat legkisebbje a Grande Punto Van CNG, melynek ára 3,094 millió forint plusz áfa. Az 1,4 literes 77 lóerős teljesítményű üvegezett furgon 400 kg áru szállítására alkalmas. Az azonos motorral szerelt, de féltonnás teherbírású Fiorino ára 3,328 millió Ft+ áfa. Szerepel még a FIAT Professional kínálatában a Doblo Cargo CNG; az 1,4 literes, 120 lóerős motorral már közel egy tonna vagy akár 4,2 köbméternyi áru szállítására alkalmas.

Valamivel szűkebb a gázüzemű személyautók kínálata. A francia márkák közül C4-es modelljét kínálja kettős üzemű változatban a Citroën: a Tendance ára négymillió forint alatt van, és az 1,4 literes, 95 lóerős teljesítményű motorral szerelt személyautó VTi LPG-benzines kettős üzemű felára 285 ezer forint. Hamarosan jön az új Opel Zafira gázos változata, sőt a Mercedes is forgalmazza majd a CNG-vel is működő B és E osztályú, valamint a Sprinter modelleket.

Gázautó-kínálat a magyar piacon

Cseppfolyósított gáz (LPG): Skoda Octavia, Citroën C4-es Sűrített földgáz (CNG): FIAT Punto, Doblo Panorama, Iveco Daily, Euro-Cargo, Stralis, VW Caddy, és hamarosan jön a Ducato, a Mercedes-Benz B, E, Sprinter, Opel Zafira és Combo EcoFlex, valamint a VW BiFuel-sorozata, az up!, Passat és T5 modell. Csaknem minden autóbuszgyártó kínál CNG üzemű városi típust.

Háttér

A CNG 200 barra sűrített metángáz, mely származása szerint lehet földgáz vagy alternatív kitermelésű kísérőgáz is, de előállítható megújuló forrásból. A biogáz-előállítás fontos alkotórészét értékes metángáz képezi, ez tisztítás után járműhajtásra is alkalmas. Ipari előállítás szintén létezik, például a biomassza pirolízises feldolgozási folyamatában előállított szintetikus gázból tiszta metángáz is formálható. A metán – kémiai képlete szerint CH₄ – az összes szénhidrogénmolekula közül a legkedvezőbb molekulaszerkezetet kínálja ahhoz, hogy az égéstérben a legkevesebb káros anyag fejlődjön és a legalacsonyabb üvegházhatású CO2-emissziót bocsássa ki. Számszerűen, dízelmotoroknál akár 10 százalékkal, a benzinmotoroknál 25 százalékkal kisebb a szén-dioxid-kibocsátás.

Feloldott tiltások

2011. október 6-án lépett életbe a Belügyminisztérium 28/2011 tűzvédelmi rendelete, mely szerint a gázüzemű járművek is használhatják a mélygarázsokat, de az LPG-vel hajtott kocsiknál elvárás a biztonsági szelep. A benzinkutakon is egyszerűbbé vált a tankolás: a gáztöltőfej már ugyanazon a kútoszlopon lehet, mint a benzin és a gázolaj töltőpisztolya.

Röntgenrajz az új Opel Zafira EcoFlex modellről, melybe négy gáztartályt és egy benzintankot építettek
Röntgenrajz az új Opel Zafira EcoFlex modellről, melybe négy gáztartályt és egy benzintankot építettek
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.