Keresik a gázos modelleket

Folyamatosan karcsúsodott a használtautó-telepek száma is. Nem véletlenül. A fénykorban még évi hatszázezer, három éve félmillió autó cserélt gazdát Magyarországon.

A Datahouse adatai szerint a 2010-ben 420 ezerre csökkent használt-autók forgalma, ami 4,4 százalékkal kevesebb az előző évhez képest. Az idei év első hét hónapjában 242 ezer személyautó került más tulajdonoshoz, ami tavalyhoz képest 2,7 százalékos növekedést jelent, ám még elmarad a rekordévektől.

A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke, Fojt Attila lapunknak elmondta, hogy az elmúlt három évben nagyjából kétszázzal csökkent a többnyire családi vállalkozásban működő használtautó-kereskedések száma. Az elnök szerint napjainkban kétezer telepen tízezren dolgoznak, ehhez csatlakozik a kiszolgáló javítóműhelyek és szállító vállalkozások 15 ezer alkalmazottja.

Ősszel előre hozott vásárlások pezsdítették a használatautó-piac forgalmát, mert sokan így akarják megspórolni a kétszázalékos áfaemelésből, a környezetvédelmi termékdíj, valamint az átírási illeték növekedéséből származó drágulást, és abban sem bíznak, hogy a jelenleginél kevesebb forintot kell majd fizetni az euróért. A negatív tendenciáknak köszönhetően októberben és novemberben is jobban fogytak, de drágultak is a használt autók. Ennek fő oka napjainkban a szűkülő választék, hiszen a kevesebb újautó-vásárló csökkenő számú régit ad le.

A hazai forrás mellett az import is kiapadni látszik, mert 310 forintos euróért nem érdemes behozni használt kocsit, ezt érezni a piacon, ahol már most hiány van a háromévesekből. Talán a 270-280 forintos euróárfolyamon beszerzett készletek még kifutnak a régi áron. Bármennyire is olcsók a nyugat-európai piacon a tíz évnél öregebb autók, nem érdemes ezeket importálni, mert a 400–500 ezer forintos kocsikból itthon is bőséges a kínálat. Fojt Attila szerint továbbra is a fiatalabb, és különösen az 1,3–1,8 millió forintos kategóriába tartozó modelleket keresik. A dráguló gázolaj miatt sokan elfordultak a dízelektől, és egyre többen inkább a benzinmotoros, valamint a vegyes üzemmódú, vagyis LPG vagy CNG gázzal is működő modelleket keresik. A vevők 90 százaléka készpénzzel fizet.

Az árfolyamváltozás miatti drágulást már nem kompenzálja a tervezett jelentős regisztrációs adó mérséklése sem, vagyis ebből nem lesz árcsökkenés. Az biztos, hogy jövőre a kereskedők kisebb és olcsóbb kocsikat importálnak majd, azonos árért, hogy így próbálják meg ellensúlyozni a drága eurót. A használt autók az utolsó módosító indítvány szerint (az előzőek ugyanilyen arányú növekedést tartalmaztak) 27-28 százalékos regisztrációs adó csökkentése ötezer eurós átlagár esetében az árfolyam miatt akár 150 ezer forintos drágulást jelenthet autónként.

Kétszázra került lakat: kiürített használtkocsi-telep
Kétszázra került lakat: kiürített használtkocsi-telep
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.