Hideg üzemben

Ha valaki nem húzott még téli tappancsokat autójára, és mégis megpróbál hét foknál hidegebb időben közlekedni, megtapasztalhatja, hogy mi a különbség, de bölcsebb és biztonságosabb téli gumira váltani, vagy pihentetni a nyári gumis kocsikat. Vannak még akciók, tehát érdemes a nagyobb fagyok előtt beszerezni a téli abroncsokat, hiszen van olyan kereskedés, ahol három áráért adnak négyet. Ráadásul még sorban sem kell állni a műhelyek előtt. Ez takarékosabb és biztonságosabb megoldás is, mint megvárni az első csúszást. A nyári gumi 7 Celsius-fok alatti hőmérsékleten már száraz aszfalton is rosszabbul tapad: száraz felületen, 50 km/órás sebességnél téli abronccsal 39 méteres a fékút, a nyárival 42 méter. Nem csak a keverék számít: az euró pai szabvány szerinti minimális 1,6 milliméteres profilmélységű gumival vizes aszfalton 80 km/órás sebességről a megállásig 69 méter kell, ugyanez 3 milliméteressel 52 méter, 8 milliméteressel 43 méter. Kritikusok a különbségek téli útviszonyok között. Jégen gyári gumival 30 km/órás tempónál 68 méteres a fékút, ugyanez téli abronccsal 57 méter, a különbség több mint két autó.

Örök téma, hogy, meg lehet-e úszni a szezonális cserét négy évszakos gumival. Igen, de ez nagyon kompromisszumos megoldás, és inkább csak azoknak ajánlott, akik szélsőséges hidegben nem autóznak. Az univerzális gumik gyengébbek a szezonálisoknál: a négy évszakosok szélsőséges téli útviszonyoknál – havon és jégen – rosszabbul tapadnak, mint a téli abroncsok, és nem jók vizes felületen sem.

Ár: a magyarországi autópark legelterjedtebb méretéből (165/70 R13) egy darab magyarországi gyártású Hankook egy magyarországi gyártású Suzukira 11 ezer forintba kerül. Tehát egy garnitúra szereléssel és centirozással együtt még egy régebbi Swiftnél is ötvenezer forintnyi tétel, ám egy kisebb csúszás következtében megsérült karosszériaelem cseréje, fényezése vagy a kevésbé látványos futóműsérülés javítása is többe kerül, mint négy téli gumi, a napokig hiányzó autó miatti kárról már nem is beszélve. És még így sem az abroncs- vagy a szervizszámla összege a legijesztőbb. Képzeljük el ezt egy gyalogosátkelőnél: hiába áll meg biztonságosan a téli gumival felszerelt autó, ha a mögötte lévő nyárias kolléga továbbtolja. A közlekedés kollektív játék, és bár jogszabály még nem írja elő a téli gumi használatát, a felelőtlenségre nincs felmentés.

A guminál a bűvös szám a hetes, a nyáriak általában 7 fok feletti hőmérsékleten tapadnak megfelelően, aztán rohamosan csökken kapaszkodóképességük: az még a kisebbik baj, ha nem tud elindulni az autó, a nagyobb az, ha nem tud befordulni vagy megállni. Magyarországon évi 30-60 havas nappal lehet számolni, ennél is hosszabb, átlagosan 4-6 hónap a hideg időszak, vagyis a plusz 7 fok alatti hőmérséklet, amikor a téli gumi a biztonságos.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.