Megtört kínai autók és ambíciók
Néhány próbálkozás, egyetlen európai összeszerelő üzem és a Chang’an őszi megjelenése utal a kínai jelenlétre, pedig 2005-ben a pekingi opera művészei is felléptek a Geely frankfurti premierjén. A show sikeres volt, de az európai piaci belépés bukásnak mondható.
A JATO adatai szerint 2011 első felében az Európai Unió piacain 700 Great Wall és 300 Geely kelt el. Valamivel jobb a mérleg Oroszországban, ahol az Európai Üzleti Egyesület (AEB) adatai alapján dinamikusan fejlődnek és a növekedési rekordot is tartják a kínaiak: a Lifan autóiból 178 százalékkal, a Geely modelljeiből 146 százalékkal több kelt el, igaz az orosz piacon működő hat márka (BYD, Chery, Great Wall, Haima, Lifan, Geely) 23 ezer darabja még messze elmarad az ambiciózus kínai álmoktól, és csepp a tengerben. Az első nyolc hónapban az EU piacain összesen 9,2 millió, Oroszországban 1,7 millió új személykocsit helyeztek forgalomba. A magyar piacon is volt próbálkozás, de csak tucatnyi CEO Shuang Hua kelt el egy év alatt, pedig jóval olcsóbb volt, mint ihletője, az X5-ös BMW: a hasonlóság miatt Németországban betiltották forgalmazását. 2006-ban a Daimler kezdeményezésére több európai országban leállították a Smart ForTwo-koppintás, majd a FIAT nyomására a Pandát idéző Great Wall Peri árusítását.
Azóta nagyot változott a kínai autók formavilága és sokat kritizált biztonsága is: európai tervezőket is szerződtetnek és EuroNCAP által használt vizsgálati módszereket alkalmazzák a törésteszteknél.
Az új kínai modellek már jobban idomulnak a globális ízléshez, és ami még fontosabb, hogy megfelelnek a biztonsági előírásoknak is. Ez fontos, hogy megússzák az életveszélyesnek kikiáltott Brillance szedán és Jiangling Motor Landwind terepjáró negatív reklámkampányát.
„Mielőtt még kérdezné, igenis biztonságosak az autóink, és megfelelnek az európai előírásoknak”, mondja Zhu Huarong, a kínai Chang’an kiállításán. A márka alelnöke büszkén sorolja, hogy modelljeik nemcsak megfeleltek a kínai törésteszteken – melyek egyébként már az európai előírásokkal azonosak –, de környezetvédelmi szempontból is élenjáró technikát képviselnek. Ezzel nehéz vitatkozni, és más gyártók premierjéhez hasonlóan most is a hivatalos adatokra lehet hagyatkozni. Ami biztos, és amit az alelnöknek el kell hinni, a Chang’an a legnagyobb kínai tulajdonú cég, mely tavaly másfél millió autót gyártott, öt ország kilenc helyszínén működtet kutatási-fejlesztési központot, és összeszerelő üzemet létesít Bulgáriában.
Frankfurti standjukon négy autót mutattak be, közülük a Sense a leglátványosabb, és nemcsak formájában, hanem méretében is: az 5,2 méteres hosszú, 2 méter széles és 1,37 méter magas tanulmánymodellről három adatnál többet azonban nem lehetett megtudni, az viszont látszik, hogy lendületes, csakúgy, mint a Chang’an család többi tagja. A Sense követi a divatot és négyajtós kupé karosszériájával leginkább a tehetősebb vevőket célozza meg, akiknek azonban még várni kell rá, mert sorozatgyártása legkorábban 2014-ben indul.
Hamarosan piacra kerül viszont a C201-es kódjelzésű és Eado néven gyártott autó, melyet 1,6 literes, 93 lóerős teljesítményű Blue Core benzinmotor hajt, a 2,66 méteres tengelytávú kompakt hossza 4,6 méter, szélessége, 1,8 méter, magassága 1,5 méter. Az Eadóban széria többek között a szervokormány, a hat légzsák, a légkondicionáló, a start-stop rendszer és a villanymotoros napfénytető. Azonos formájú és méretű, de még fejlesztési stádiumban van a Clover elektromos autó, melynek villanymotorjait 333 voltos lítiumion-nitrát akkumulátor táplálja, ez háztartási konnektorból hat óra alatt tölthető fel. Hogy mekkora a hatótávolsága? Azt sajnos nem sikerült megtudni.
A Chang’an-palettát színesti még 4 méter hosszú és 2,56 méteres tengelytávú sportterepjáró, melynek biztonsági rovatában büszkén virít az öt csillag, ám még ezzel együtt sem lesz könnyű európai karrierje. Márpedig a rohamtempóban bővülő, és hét év alatt ötszörösére fejlesztett, immár 12 milliós kapacitású kínai járműiparnak nagyon hiányzik az export, mert az autócserék központi támogatásának megszűnése és a szigorodó környezetvédelmi intézkedések miatt már nem csak a fizetőképes kereslet csökkenése lassítja az eladások tempóját. Peking után több városban is adminisztratív intézkedésekkel korlátozták az új autók rendszámkontingensét, hogy ne legyen nagyobb a dugó, ez azonban csak a közlekedést, és nem az autóipari kapacitások kihasználtságát javítja.
Bolgár Great Wall
Szófiában mutatta be az első kínai bolgár autót a Great Wall, mely nyolcvanmillió eurós beruházás keretében kétezer embert foglalkoztató és első lépcsőben évi 50 ezer darabos autóösszeszerelő üzemet épít a fővárostól 170 kilométerre fekvő Lovecsben.
A fődarabok Kínából érkeznek az anyacég évi 300 ezer darabos kapacitású autó- és motorgyáraiból. Wan Phan In, a kínai cégcsoport vezetője a premieren elmondta, hogy az új modellt 2014-től forgalmazzák az európai piacokon, és megerősítette, hogy az megfelel minden EU biztonsági és környezetvédelmi előírásnak.