Veszélyesen csendes villamossal az aszfalton

Nevelő hatású, ez volt a legfontosabb tanulsága a néhány napos villanyautózásnak.

Tudtam, hogy csendes lesz, és hogy olcsón kocsikázhatok vele, amennyiben csak tankolnom kell bele, és nem kell megfizetnem tízmillió forintos árát. Utóbbitól mentesített a Peugeot Hungária, mert kölcsönadta az iOn nevű minit. Ahogy szokás, teli tankkal, pontosabban teljesen feltöltött akkumulátorral kaptam meg, és ahogy szokás, így is illett volna visszavinni, ám ez nem sikerült: 16 amperes villanyóránk nem győzte töltőt. Pedig ha összejön, többször is 150 kilométert autózhattam volna másfél liter benzin árából, ami hagyományos benzinmotoros modellel nagyjából öt-hatszorosába kerül.

220 voltos váltóáramú hálózatról hat óra alatt teljesen feltankolható a lítiumion-akkumulátor. 330 voltos egyenáramú gyorstöltővel fél is elég a 80 százalékhoz, 15 perc alatt 50 százalékhoz és 5 perc a 25 százalékhoz, ám ehhez szükséges a gyári extra tartozék, melynek ára nagyjából másfél millió forint. Ilyen nyilvános oszlopból Európa-szerte több is van, Magyarországon mind össze két helyen lehet tankolni, igaz, egyiken ráadásul még ingyen.

Átlagembernek marad a 220 voltos feszültségről használható gyári töltő, ami alapfelszerelése az iOnnak, melyhez átlagember azért jut hozzá nehezebben, hiszen az ára tízmillió forint körül van. A négyajtós, négyüléses iOn hossza 3,48 méter, nyújtott tengelytávja és sarokra helyezett kerekei ellenére városban is jól lehet vele manőverezni, mert 4,5 méteres sugarú körben képes megfordulni.

Az 1120 kilogrammos tömegű járművel egy töltéssel 150 kilométert lehet autózni. Ez persze sok mindentől függ, hiszen nyáron a légkondicionáló, esőben az ablaktörlő, télen a fűtés és a páramentesítő rövidíti a hatósugarat. Némileg javítja a mérleget az energia-visszanyerő rendszer, melyben a kettős szerepű villanymotor hajtja az autót, lassításkor pedig generátorként, vagyis áramtermelőként működik, és tölti az akkumulátort.

Egy belső égésű motoros autóban is tudja a vezető, hogy ha bekapcsolja a légkondicionálót, akkor akár 10 százalékkal is megnő az üzemanyag-fogyasztás. A villamos hajtásnál közvetlenebb a takarékosság nevelő hatása, hiszen a klíma és a rádió bekapcsolásakor látványosan csökken a műszerfali kijelzőn a megtehető út, ennyire direkt jelzés esetén pedig tényleg csak akkor hűti az ember az utasteret, ha már nagy a forróság. Akkor persze az áramfogyasztás is jobban nő.

A takarékosság mellett maximális elővigyázatosságra is nevel a villanyautó, hiszen csendes üzemmódja miatt még kis távolságról sem hallható a motorja, ezért fokozottabban kell figyelni gyalogosra, kerékpárosra. Nem véletlenül javasolta hibridekre és villanyautókra figyelmeztető jelzés felszerelését az USA közlekedésbiztonsági hivatala, mely „zajosító” törvényjavaslatot állított össze. A Renault már lépett: a szeptemberben bemutatásra kerülő Frendzy villanyautóhoz különböző használati módokhoz passzoló és a vezető által választható hangmintákat készítettek, így a többi közlekedő is észlelheti az amúgy néma csendben érkező autót. A hangminták között van sportos hangzású is.

num_article=1178441|num_paragraph=0|num_seq=0|num_picture=683731|txt_caption=Tankolás konnektorból |txt_author=|txt_source=|txt_align=left|num_width=330|num_ratio=|
nol_oldNolPicture
mceBlockPasteEnd
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.