BMW: új márka helyett levédett betű
A csak persze idézőjelben értendő, mert nem akármilyen autókról van szó. A német konszern amúgy már leszokott a márkagyűjtögetésről, hiszen elég sokba került egykoron a klasszikus britek megszerzése, működtetése, aztán eladása. A Bentley, MG, Rover és más különlegességektől megszabadult a bajor csoport, és most már csak három prémium márkájára összpontosít. Münchenben azonban úgy gondolták, hogy kellene még valami a BMW, Mini és Rolls-Royce mellé, ezért kreálták egyet. A nagy titkolózással előkészített show meglepetése egy i betűvel jelzett villamos hajtású modellcsalád két tagja lett.
Állítólag több is lesz, egyelőre az i3-assal és az i8-assal lépett a nyilvánosság elé a BMW. Előbbi egy villamos hajtású kompakt családi autó, utóbbi egy hibrid szupersportkocsi. Az i3-as előfutára az egy éve bemutatott Megacity Vehicle volt, az i8-asé pedig a Vision Efficient Dynamics tanulmánymodell szériaváltozata. Szerencsére alig lebutítva, így tényleg látványos maradt. Az i jelzést persze már tavaly levédette márkaként a BMW, mely 2013-ban dobja majd piacra mindkét kocsit.
A kisebbik, az 1250 kilogrammos menetkész tömegű i3-as tengelytávja kompakt modellhez illően 2,57 méter, ám rövidebb az osztály átlagánál: hossza 3,84 méter, szélessége 2 méter, magassága 1,5 méter magas. A hátsó kerekeket hajtó 125 kilowattos teljesítményű villanymotorral álló helyzetből 7,9 másodperc alatt gyorsul százra és 150 km/órás sebességre képes az i3-as. Egy villanyautónál lényegesebb a hatótávolság, mely a gyári tájékoztató szerint 130-160 kilométer, de az FTP72 ciklus, vagyis folyamatos országúti haladásnál akár 225 km is lehet. 220 voltos háztartási konnektorból nyolc órán át kell tölteni az akkumulátort, gyorstöltővel egy óra alatt 80 százalékos lesz a telítettség.
A BMW tanulmánya szerint a 200 literes csomagtartó és a villamos üzemmódban megtehető távolság nagyjából elég lesz a városi fiataloknak, merthogy ez a célközönsége az i3-asnak. Ha valaki nagyobb távolságokra akar utazni, felárért rendelhet hatszáz köbcentis, kéthengeres benzinmotort, mely generátorként táplálja az akkumulátorokat, de közvetlenül nem vesz részt az autó hajtásában.
Üljünk át az asszony kocsijából a családfőébe: az i8-as igazi sportkocsi, viszont nem igazi újdonság, mert már két éve bemutatták, igaz, akkor még Vision Efficient Dynamics nevű tanulmánymodellként.
Az i8 első kerekeit 96 kilowattos villanymotor, a hátsókat 1,5 literes, háromhengeres 164 kilowattos (220 LE) teljesítményű benzines turbó hajtja. Sportautóhoz illően 50:50 százalékos az első és hátsó tengelyek közötti tömegelosztási arány. A 350 lóerőnyi ménessel jól gyorsul: álló helyzetből öt másodperc alatt éri el a százat, és akár 250 km/órás tempóval száguldhat. Csak elektromosan 35 kilométeres útra képes, hibrid üzemmódban akár ezerre is, mert százas tempó körül 2,7 litert fogyaszt az 1480 kilogrammos menetkész tömegű sportkocsi. Ami biztos, hogy a BMW az előírtnál is nagyobb hangsúlyt helyezett az EU környezetvédelmi normák betartására is, hiszen a nagy teljesítményű szupersportkocsi kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátása 66 gramm. A tanulmánymodellen megismert felfelé nyíló ajtókat a sorozatgyártásúak is megőrzik, így látványosan lehet beszállni a 2+2 üléses kocsiba, a hátsó kettő azonban annyira szűk, hogy inkább csak a 150 literes csomagtartó kiegészítőjeként lehet használni.