Puha vagy kemény tető?

Sztereotípiák vannak dögivel, olyanok mint a „ha nyár, akkor kabrió”, ki-ki döntse el maga, hogy mennyire épeszű dolog hőségben nyitott autóban utazni. Én csak halkan merem megjegyezni, hogy baromság, hiszen kánikulában még egy villamoson is nehéz kellemes klímát biztosítani, pedig annak csak a megállókban nyílnak ajtajai, egy tető nélküli kocsiban 21 fokot varázsolni pedig szinte lehetetlen, ha a külső hőmérséklet 30 fok felett van. Persze be lehet kapcsolni a légkondicionálót, ami szinte sziszifuszi munkával inkább csak az üzemanyagot pazarolja, de hatása nem sok lesz. Ha csak nem a megnövekedett benzinszámla és a kiáramló káros anyag... Az elmúlt hetekben persze nem sokszor kellett bekapcsolni a klímaberendezésket.

Nyitott autóval száguldani őszies napsütésben kellemes, nem véletlen, hogy nem a mediterrán térség, hanem az Egyesült Királyság és Németország a kabriók két nagy piaca, ahogy a fagyié is.

Ami biztos, hogy tíz éven keresztül töretlenül fejlődött a kabrió piaca, igaz, annyi változás történt, hogy a vevők nem annyira a ponyvás, mint inkább a nyitható kemény tetős modelleket keresik. Nem véletlenül, hiszen nagy luxus egy évszakos kocsit tartani, a CC-k, vagyis a Coupé Cabriolet-ek pedig egész évben, még a legnagyobb hidegben is használhatóak. Az első nyitható kemény tetős kocsit 1933-ban Peugeot 401-esből építette George Paulin formatervező, Marcel Pourtout lakatos és Émile Darl’Mat autókereskedő, a karosszéria változtathatóságára az Eclipse (Fogyatkozás) név utalt. A csomagtartóba süllyeszthető fémtetős autó szabadalmát aztán megvette a Peugeot és a továbbfejlesztett változatot 402-es jelzéssel mutatta be az 1936-os Párizsi Autószalonon. Legközelebb csak 1959-ben jelentkezett hasonló megoldású Fairlane 500-as Skyliner modellel a Ford. A Hide-Away Hardtop fejlesztése tizennyolcmillió dollárba került, és a Retrac nevű tetőt álló helyzetben a kormányoszlopra épített gombbal lehetett indítani: a szerkezetet három villanymotor és száz méternél hosszabb kábelhálózat működtette, a kéttonnás kocsiból három év alatt ötvenezret adtak el, a tető felára négyezer dollár volt.

Néhány évtizedes csönd után a Mercedes 1996-ban mutatta be csomagtartóba süllyeszthető kemény tetős SLK modelljét, de igazán nagyot a 2001-ben bemutatott Peugeot 206-os Coupé Cabriolet robbantott, mert versenyképes árával tömegmodellé tette a nyitható tetejű autót. A franciák a Peugeot 207-es és a 308-as modellekkel jelenleg is vezetik a toplistát. Következett a Renault Mégane CC, majd a Lexus SC430-as, a Ford Focus, Opel Astra Twint Top, a Tigra Twin Top, Nissan Micra C+C, a Volkswagen Eos, a Peugeot 308-as CC, a Volvo C70-es. Folyamatosan bővül a hagyományos kabriók és roadsterek mezőnye is, és megint divat a vászontető: az európai piacon a Mini Cabrio, itthon a FIAT 500-as nyitható tetejű változata vezet. A magyar piacon húsz márka közel kétszáz nyitható tetejű autójából lehet választani: a kínálat legolcsóbbja a Smart ForTwo Pure Cabrio 4,18 millió forintba, az 500-as FIAT 4,4 millió forintba kerül. A JATO összeállítása szerint a legtöbbet Porsche 911-es 3,8 literes motorral szerelt Turbo S AWD Cabriolet-ért kell fizetni, ez természetesen négykerékhajtású, csakúgy, mint a másik drágaság, az Audi R8-as Quattro R-Tronic Spyder, melyet Győrben gyártott 525 lóerős teljesítményű V10-hengeres motor hajt, ennek ára 52,86 millió forint.

Miközben az autók többsége drágult a magyar piacon, egy éve tartja listaárát a Szlovéniában készülő Renault Wind, mely tizenkét másodperc alatt vetkőzik, ráadásul egyrészes kemény teteje alig foglal helyet, így csukott és nyitott állapotban is 270 literes a csomagtere. A száz lóerős teljesítményű benzinmotoros Dynamique változat listaára 4,79 millió forint. A jóval nagyobb Lexus IS250-es C három részre osztott fémtetejét tizenöt motor és negyven érzékelő működteti: a teljes vetkőzés vagy öltözés húsz másodpercig tart, és ehhez megállni sem kell, de legfeljebb 15 km/órás sebességig használható. Az automatika és az ultrahangos radar arra is ügyel, hogy a nyitáskor vagy csukáskor a kocsi mögé akár 25 centiméterre kinyúló tetőrésznek legyen elegendő helye. Légkondicionálója is intelligens: nyitott állapotban az autó sebességéhez és a napfény erősségéhez igazítja a levegő hőmérsékletét, mindezt 14,9 millió forintért. Két éve van jelen a magyar piacon a japán Infiniti márka, melynek G Cabriója 18,9 millió forintba kerül. A kategória legfrissebb ajánlata a 450 lóerős teljesítményű Maserati GranCabriolet, melyet 145 ezer euróért (közel 40 millió forint) kínálnak, és erre jön még az áfa, valamint a 3,2millió forintnyi regisztrációs adó: a 4,8 méter hosszú és közel háromméteres tengelytávú autó négy személynek is tágas utasteret kínál, igaz, ára mellett 14,5 literes átlagfogyasztása is magas. Külön műfaj a roadstereké, melyben a Mazda a csúcstartó: az MX5-ös, illetve a Miata 1989-es bevezetése óta közel egymillió készült, ebből minden harmadik Európában kelt el, a legújabb modell ára ötmillió forint.

Szűk réteg

A 15 millió darabos európai piacon 1999-ben 33 ezer, 2002-ben 100 ezer, tavaly 400 ezer nyitható tetejű autó kelt el, vezet a Mini Cabrio, második a Peugeot 207-es CC, harmadik a 308-as CC. Itthon a FIAT 500-as Cabrio az első, majd a Peugeot 308-as CC és az Audi A5-ös Cabriolet következik. A JATO adatai szerint Magyar országon 2008-ban 519, tavaly 228, az idei első fél évben 120 ilyen nyitható tetejű modellt helyeztek forgalomba.

A kategória legfrissebb modellje a 450 lóerős teljesítményű Maserati GranCabriolet
A kategória legfrissebb modellje a 450 lóerős teljesítményű Maserati GranCabriolet
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.