Az orosz kocka el van vetve

Tavaly még vezette az eladási listát, idén már második helyre szorult, de az első fél évben még így is hetvenezer kelt el a kocka Ladákból az orosz piacon, melyet az új toplistás modell, a Kalina is csak háromezerrel tudott megelőzni. A versenynek hamarosan vége, mert idén leállnak a Classic néven forgalmazott család gyártásával. Ez a mai gyűjtőneve a 2104/2105/2107-es Ladáknak, melyeknek őseit, a kocka 1300-ast 1980-ban, az 1500-ös motorral szerelt változatát 1982-ben, a kombit pedig 1984-ben mutatták be, ezekből összesen 16,8 millió készült, amivel megelőzi a Ford T-modellt. Hasonló darabszámmal a Toyota Corolla, a Volkswagen Bogár és Golf büszkélkedhet, ilyen hosszú modellciklussal viszont legfeljebb az indiai Hindustan dicsekedhet, már amennyire a kor érdem.

Volt ideje kiforrni a Lada-konstrukciónak, mely nagyjából a 124-es FIAT-tól származik. A megerősített futóműves orosz változat jól bírta a sztyeppét és a kelet-európai kátyúkat, mert több ponton is alaposan megerősítették az inkább sztrádára szánt olasz konstrukciót. A súlytöbblet akkoriban nem számított, hiszen olcsó volt az acél, és megjelenésekor nagyjából százötven forintért még a csontszáraz tankot is tele lehet tölteni az Áfor-kútnál.

A Classic búcsújával új korszak kezdődik az AvtoVAZ történetében, hiszen a 25 százalékban tulajdonos Renault–Nissan konszern 2020-ig meghirdetett üzleti tervében kilenc új modell és évi 1,2 millió autó gyártása szerepel. A Togliattiban működő AvtoVAZ-nál már elindult a Sandero sorozatgyártása, utóbbit Vitalij Petrov Forma–1-es pilóta vezette le a sorról. A kocka Ladák még októberig készülnek Togliattiban, a hosszú agóniát az egy éve meghirdetett roncsprémium program is segítette: ennek keretében a tízéves, vagy annál idősebb autó új hazai gyártásúra cserélését ötvenezer rubellel (350 ezer forint) támogatja a költségvetés. Van miből, hiszen a folyamatosan dráguló földgáz és kőolaj egyre nagyobb bevételt jelent Oroszországnak, mely újból növekedő pályára állította autópiacát és járműiparát. A roncsprémiumprogramnak köszönhetően az AvtoVAZ 2010-ben már nyereségesen működött.

Azért még készülnek a továbbiakban Ladák is Togliattiban: a Kalinával párhuzamosan ősszel Granták gördülnek le a szalagról. Az 1,6 literes benzinmotoros ára 219 ezer rubel, ami átszámítva 1,47 millió forintos árat jelent, és ha levonjuk a roncsprémium-támogatást, akkor 1,1 egymillió forintnyi rubelért hozzá lehet jutni. A Granta a Kalina alapjai ra épült: hossza 4,26 méter hosszú, tengelytávja 2,47 m, a csomagtartója 480 literes, legdrágább változatát Renaultmotorral és Nissan automata sebességváltóval kínálják, ennek ára átszámítva kétmillió forint felett van. A Zsiguli dombvidék 600 hektárnyi területén mintegy négymillió négyzetméternyi csarnokban 2010-ben 522 ezer, az idei első fél évben 291 ezer Lada készült. A közvetlenül foglalkoztatottak száma jelenleg hetvenezer, de 800 beszállító és 350 kereskedés, valamint szerviz által közel negyedmillió munkahely függ a Togliattiban működő komplexumtól.

Krónika

Az első autó, a FIAT 124-esből továbbfejlesztett 2101-es modell 1970. április 19-én gördült le a Volga Autógyár szalagjáról: az először Zsiguliként, majd Ladaként forgalmazott modellek szülőhelyén, a Zsiguli dombvidéken fekvő Togliattiban, a milliomodik Zsiguli, egy 2103-as modell 1973 decemberében, a 26 milliomodik 2010. augusztus 9-én készült el.

A Classic modellt 1980 óta gyártják
A Classic modellt 1980 óta gyártják
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.