Ikon Jaguar

„Grace, pace, and value for money”, vagyis Elragadó, gyors és jó vétel, így hirdette magát a hivatalosan is királyi beszállítónak kinevezett Jaguar, melynek alapítója nemesi címet kapott őfelségétől. Sir William Lyons birodalma, a legendás brit járműgyár az idén kettős évfordulót ünnepel: hetvenöt éves a cég, melynek leghíresebb modellje ötvenéves.

Ha másról nem is, de filmekből és játékboltokból biztosan sokan felismerik az E-type sportkocsit, hiszenBrigitte Bardot, Tony Curtis és Steve McQueen is rajongott érte, Enzo Ferrari szerint pedig ez minden idők legszebb autója. Ezt az a sok millió kölyök igazolhatja, akinek jutott a matchboxból. Igazira persze keveseknek futotta, mert tizennégy év alatt hetvenezer E-type kelt el, ami azért igen jónak számít ebben a műfajban. Nem véletlenül volt sikeres az 1961-ben, a genfi szalonon bemutatott sportkocsi: extravagáns alakja mellett azzal is hódított, hogy a 2385 fontos árával vetélytársainál olcsóbb volt.

A Jaguar E ikonná nőtt, és nem csupán a britek szemében, híres lett mint a miniszoknya és a Beatles. A karosszéria karakterét a hosszú lapos orr és a rövid far adta, formáját a repülőgépiparból átigazolt és kiváló aerodinamikai ismeretekkel rendelkező Malcolm Sayer tervezte. Áramvonalas receptjemár korábban bevált a Le Mans-győztes D modellnél, erre épült a legendás E-type.

Az alumínium karosszériás és egy régebbi modell, az XK motorjával kombinált E1A prototípus 1957-ben készült, ám gyorsan elvetették, a végleges változat, az E2A viszont nagyon bejött, és 1961-ben már sorozatban készült az E-type Grand Tourismo-változat. A hosszú és lapos orr alá épített 3,8 literes, 265 lóerős teljesítményű hathengeres motorral az autó álló helyzetből 6,9 másodperc alatt gyorsult százra. 1966-ban még erősebb és tágasabb lett az E-type: a 2+2 üléses Coupét 4,2 literes V8-hengeres motorja hajtotta, és rendelésre automata sebességváltóval is készült. A csukott és nyitott változatokból 13 490 darab kelt el.

Az üveggel fedett fényszórók 1969-ben nyitottá váltak, ekkortól már mind a négy kereket tárcsafék lassította és az észak-amerikai piac igényeihez igazodva megnőtt a hűtőrács. Ezt persze műszaki okok is indokolták, hiszen az erődemonstráció jegyé ben V8-hengeres, 5,3 literes és 314 lóerős motor került a kocsiba. A Jaguar-E minden autó gyűjtő álma, nem véletlenül került be a New York-i Modern Művészetek Múzeumába is.

A cég 75. születésnapján 75 különböző korú és típusú Jaguar indult el Coventryből. Az ünnepi túra elvonult a Buckingham-palota előtt, célja pedig a Goodwood Revival Festival volt, ahol felavatták az ötvenéves E-type szobrát. Gerry Judah 150 tonnás alkotása nagyjából 122 darab E sorozatú Jaguar sportkocsi tömegével egyenlő.

Az elmúlt évek nem teltek könynyen, hiszen az önállóságát vesztett márka először a Fordhoz került, ám az a veszteségeinek a csökkentésére 2008 márciusában indiai tulajdonosnak adta el. A Tata Motors 2,3 milliárd dollárt fizetett a Jaguar és a Land Rover márkákért, gyárakért és fejlesztési központokért. Sokan aggódtak a patinás britek jövője miatt, de feleslegesen: a tőkeerős tulajdonos autóiparban jártas vezetőt választott. Úgy néz ki, hogy jól, mert Carl-Peter Foster elnök-vezérigazgató irányítása alatt nagyot ugrott a piacon két márka eladása: 2010-ben 232 ezer Jaguar és Land Rover készült, és idei eladásaik is 20 százalékkal nőttek.

Jellegzetes orr-rész
Jellegzetes orr-rész
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.