Gyorsabban avulnak az autók az új adótábla alapján

Ne kergessünk illúziókat, az autók regisztrációs adójának eltörlése irreális elvárás, de van olyan kategória, melynek csökkentésével az állam és egy szűkebb vásárlói kör is jól járna.

A nemzetgazdasági miniszter által benyújtott törvénycsomagban ez nem, csak az avultatás mértékének módosítása szerepel, ennek lényege, hogy az időtartama a jelenlegi húszról tizenöt évre rövidül. Az új skála az első évi húsz százalékot megtartva a negyedik év végére megközelítené az ötven százalékot, és a gépjármű tizenöt éves korára érné el a kilencvenet. A tervezett avultatási skála a jelenlegihez képest a másodiktól a hatodik év végéig átlagosan öt-hat százalékponttal magasabb értékcsökkenést, a hetediktől a tizenötödik év végéig átlagosan tíz százalékponttal magasabb értékcsökkenést tükrözne. Lapunk megkeresésére Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke elmondta, hogy az új avultatási skálatervezet nem túl hatásos, mert nem érinti az új kocsikat, csak a használtaknál jelenthet némi adócsökkenést: egy ötéves, kétezer köbcentiméteres személyautó forgalomba helyezése esetén a regisztrációs adó mértéke nyolcvanezer forinttal csökkenhet.

Kimaradt az Autós Nagykoalíció (ANK) által is javasolt regisztrációsadóplafon, mely javíthatná a költségvetési mérleget: több ezer nagy teljesítményű autótmagyar szalonokban vásároltak, de külföldön helyeztek forgalomba. A magyar utakon külföldi rendszámmal közlekedő személykocsik számát 20–30 ezerre, az elmaradt regisztrációs adót 70–80 milliárd forintra becsülik a szakemberek. Az autópiachoz hasonlóan a bevételek is évek óta zuhantak: 2007-ben 93,5 milliárd forint regisztrációs adó folyt be az államkasszába, 2010-ben már csak 30 milliárd.

Az Európai Unió húsz tagállamában van, hétben nincs regisztrációs adó. A teher mértéke többnyire a motor károsanyag-kibocsátásán alapul, de van, ahol figyelembe veszik az árat és a jármű korát is. Dániában 79 ezer koronáig az autó árának 105 százaléka, az ezt meghaladó öszszegnél 180 százalékos a tétel. Nincs regisztrá ciós adó Bulgáriában, Észtországban, Svédországban, az Egyesült Királyságban, Luxemburgban, Csehországban, Szlovákiában és Németországban, nem véletlenül preferálják utóbbiak rendszámhasználatát a magyar bliccelők, akik autójukból ítélve anyagi helyzetük alapján akár meg is engedhetnék maguknak az adó kifizetését. Nem is miattuk, hanem az állami bevétel növelése miatt kellene a legmagasabb tételt, a hárommillió forint feletti kategóriát másfél millió forintra csökkenteni, mert így Magyarországon helyeznék forgalomba a rendszeresen itthon közlekedő autójukat – ez szerepel az MGE kormánynak benyújtott javaslatában.

A regisztrációs adó teljes eltörlésével egyébként éppen azok nem járnának jól, akiket ezzel leginkább segíteni kellene, mert ha nem terhelné az autó árát ez a forgalomba helyezési tétel, akkor ugyan alacsonyabb lenne az ár, amit viszont az autógyártók a nettó átadási ár gyors emelésével azonnal kiegyenlítenék, hogy ne legyenek jelentős különbségek a piacok között. Vagyis sem a magyar vásárló, sem a költségvetés nem járna jól, miközben a gyártók zsebelnék be a magasabb kiszállításai árból származó hasznot.

A regisztrációs adónak más szerepe is van, állítja Knezsik István, az ANK elnöke, aki szerint fontos a hazai járműipar és kereskedelem a környezet védelme szempontjából, valamint a közlekedésbiztonságot és a gazdaság fehérítését is szolgálja. A regisztrációsadó-rendszer követelményeinek enyhítése, a használt autók korlát nélküli beengedése további súlyos károkat okozhat, mert a környezetvédelmi besorolás és kor alapján osztályozó regisztrációs adó arra is hivatott, hogy Magyarország ne válhasson az Európai Unió roncsautótemetőjévé.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.