Bajorral a Hungaroringen

Tavaly Makaóban a honi autósport utóbbi éveinek legnagyobb sikerét érte el Michelisz Norbert, azzal hogy megnyerte a Nemzetközi Autósport Szövetség (FIA) WTCC túraautó-világbajnoki futamát. A siker ellenére nem indult jól az idei szezon, mert nem állt rendelkezésre az autó, így az első futamot kénytelen volt kihagyni a Zengő Dension Team. A világbajnokság körül azonban ezzel együtt is zajlottak a fejlemények, olyannyira, hogy a marokkói futam helyére, június első hétvégéjére bekerült a Hungaroring, mint új helyszín. A Himesházáról származó magyar pilótának a hazai pályán sem lesz könnyű dolga, miután a tavalyi dízeles SEAT után idén benzines BMW-t vezet, előbbinél az első, utóbbinál a hátsó kerekek hajtottak. A lóerők tekintetében ennek megfelelően markáns különbségek vannak, de a nagyobb hengerűrtartalom ellenére nem a dízelmotor javára. A SEAT Leon ezt a teljesítménybeli többlettel valamelyest kompenzálja – magyarázta a Népszabadságnak Michelisz Norbert. A SEAT-ban ugyanis jelenleg is még egy kétliteres turbódízelblokk dolgozik, amely mintegy 280 lóerő mellett 500 newtonméter (Nm) nyomatékot ad le. Az idei fejlesztésű BMW-motor –amelyeket egyébként a gyár a MINI WRC-programjában, a rali-világbajnokságon is használ majd – ezzel szemben csupán 1,6 köbcentiméteres, szintén turbós, ám 310–320 lóerő teljesítményű és 410 newtonméter nyomatékú.

Ami még meglepőbb, hogy mindezekkel együtt a két motor közül a benzines blokk a rugalmasabb. A Nemzetközi Autósport Szövetség (FIA) szabályai szerint ugyanis a dízel esetében 4,1 ezres percenkénti fordulatnál kell leszabályozni az autót, ez a benzinesek esetében 6,8 ezer. Az előbbi viszont meglehetősen szűk fordulatszám-tartományban „működik”, hiszen a versenyen 2,8 ezres fordulattól lehetett munkára bírni. Ez jóval szélesebb a BMW esetében, mivel a teljesítmény 3,8 ezertől már „használható”. Mindkét autóba hatsebességes szekvenciális váltót építettek, a SEAT tömege 1170 kilogramm versenyzővel együtt, míg a BMW 1150, előbbi 4,5 másodperc, utóbbi 4 másodperc alatt gyorsul százra. A Leon első tengelyére jut a tömeg 60 százaléka, míg a BMW első-hátsó tengelyére fele-fele arányban jut a súly, emiatt utóbbinál a gumikopás egyenletesebb.

A fronthajtásnak azonban van egy roppant előnyös tulajdonsága –mondja a pilóta. A WTCC-futamokon nem ritkák a kemény koccanások a verseny közben, az elsőkerékhajtású autóknak több az esélye ütközések túléléséhez, mert ha hátulról lökés érkezik, és a pilóta tovább nyomja a gázt, akkor az autó visszahúzhatja magát az ívre. Ezzel szemben a BMW eseté ben csak a gyors kormánymozdulatokkal lehet játszani, ám ha ez nem érkezik időben, biztos a megpördülés. Ezzel együtt a hátsókerék-hajtású konstrukció többet enged az egyéni vezetési stílusból megvalósítani.

A benzines turbóval ugyanakkor finoman kell bánni, mert a szívómotorhoz képest jóval nyersebben viszi át a nyomatékot a hajtott kerékre, ezért a kanyarból való kijövetelkor hamarabb kell egyenesbe állítani az autót, hogy a kigyorsítás hatékony legyen, s ne csak elforogjon a kerék. Ezt kell a leginkább tanulnia – mondja Michelisz –, mert pályafutása alatt eddig fronthajtású autókkal versenyzett, így a BMW valóban komoly újdonságot jelent.

– Az, hogy egy évet már eltöltöttünk a világbajnoki sorozatban, az mindenképpen könnyebbséget jelent – fejtegette Zengő Zoltán, a Zengő Dension Team vezetője. Tudjuk, hogyan működik a rendszer és a logisztika, tisztában vagyunk vele, hogy hova kell fordulni, ha valamilyen problémát meg akarunk oldani. Ugyanakkor az is igaz, tavaly egy világbajnoki csapat mellett versenyeztünk, amely sok gondot levett a vállunkról. Idén a BMW az autót szállította, ám csupán egy alapbeállítást adott mellé, így megismerni az autót és versenyre fogni, az már teljes egészében a mi feladatunk. Ez nehezíti a dolgunkat – mondta. Ezzel együtt idén néhány dobogós helyezést, valamint a függetlenek versenyét szeretnék megnyerni. Előbbi nem lesz könnyű, hiszen a mezőny legjobb technikája a három gyári Chevrolet-versenyző kezében van. Jövőre azonban minden nehézség ellenére szeretnének harcba szállni a világbajnoki címért.

Ingyenbelépő a ringre

A hétvégén a Hungaroringen díjtalanul látogatható a Nemzetközi Autószövetség (FIA) egyik legrangosabb világbajnoki sorozata, valamint az Auto GP, a Maserati és a Lotus Ladies Cup futama. A Túraautó Világbajnokság a rajongók szerint a Forma–1 és a rali-vb mellett a legnépszerűbb, mert ez a kiírás biztosítja leginkább reális autók reális versenyét. Bár ezeket a gépeket is teljesen átépítik, de mégis talán ezek állnak legközelebb az utcai autókhoz. A World Touring Car Championship (WTCC) állása: 1. Chevrolet (242 pont), 2. SEAT (150 pont); 3. BMW (132 pont); 4. Volvo (40 pont).

Michelisz Norbert a világbajnoki mezőny élén
Michelisz Norbert a világbajnoki mezőny élén
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.