Bekerített áfacsalók

Amikor az autó állapotáról kérdeztem a kereskedőt, nem volt túl kedves, és foghegyről csak annyit vetett oda, hogy ha kíváncsi vagyok, hozzak szerelőt, azt nézessem meg vele. Hamar odébb álltam. Szerencsémre, mert amikor hetek múlva jártam arra, már egyetlen autó sem parkolt a sóderen. Erre mondják azt, hogy hulljon a férgese, de nem a piac tisztulásáról volt szó, az ismert forgatókönyvet nem a válság írta, a címe késleltetett áfafizetés. A kereskedő a külföldről behozott több tucat autót eladja, majd három hónapon belül lehúzza a rolót, persze csak képletesen, mert nincs. Az egész vállalkozás adócsalástrükkre meg egy sóderes telekre épül, nem kell még hozzá más, mint egy konténer és kétszáz méternyi drótkerítés. És ha úgy hozza a sors meg az adóbefizetési határidő, elég egy hétvégén kitakarítani a telepet, eltüntetni az irodát, felszámolni a cégre utaló plakátokat, és máris követhetetlen az eladott autók utáni több millió forintnyi áfa. Ez az, ami a költségvetést érinti, de az ügyfelek is vesztenek, mert elbukják a szavatosságot, ami használt autó esetében is egy év.

A Magyar Gépjárműimportőrök számításai szerint a drótos telepeken évente háromezer autót adnak el 3-4 millió forintos átlagárral, ami 3-4 milliárd forintnyi kárt jelent a költségvetésnek. Az egyéb trükkökről nem is beszélve, ilyen a visszatekert kilométeróra és a hamisított szervizkönyv, meg persze az egyéb rejtett hibák, amiket csak alapos vizsgálattal, emelőre tett és szakértő által műszerekkel átvizsgált autóknál lehetett volna kiszűrni. Az már a bűntett kategóriája, hogy sokszor hiányzó légzsákkal adják el az autókat, szekértelemmel és persze műszeres ellenőrzéssel lebuknak a trükközők, hiszen a gyári adatok alapján még akkor is kiderül, hogy kilopták az életmentő tartozékot a kocsiból, ha a kontroll-lámpa megfelelő időben világít a műszerfalon. Erre különösen kell figyelni, mert nem ritka, hogy a biztonsági rendszer vezérlőelektronikáját az autó eladása előtt kiszerelik, a légzsákot hungarocellel pótolják, ám a műszerfali lámpa mégsem jelez hibát. Ezt a gyilkos trükköt úgy lehet kiszűrni, hogy megmérik és a típuslista adataival összehasonlítják az elektromos ellenállási értékeket, így nem jön be a becsapós kontroll-lámpatrükk. Az utaslégzsák, a vezérlőegység és az övfeszítők pótlása viszont olykor többe kerül, mint a használt autó értéke, ennél is többet veszíthetnek a benn ülők ütközéskor.

Azt már az átlagvevő is tudja, hogy a karambolos sérülésekről leginkább a fényezés árulkodik: a komoly kereskedésekben nem véletlenül mérnek a karosszéria több pontján rétegvastagságot, a normál gyári érték 130–180mikron között van.

Ennél is fontosabb az autó nem látható részeit ellenőrizni. A futómű átvizsgálásához emelő és szakember kell. Az eredetet legjobb a márkaszervizek számítógépes hálózatán megnézni: ekkor nemcsak az derül ki, hogy eredeti-e a motor és az alvázszám, de az is, hogy hol, mikor, milyen karbantartáson vagy javításon esett át az autó, ami a valós futásteljesítmény ismerete miatt fontos. A magyar használtautópiacon az átlagos kozmetikázás 100-150 ezer kilométer, de nem ritka, hogy a ténylegesnél negyedmillió kilométerrel kevesebbet mutat az óra.

A futómű átvizsgálásához emelő és szakember kell
A futómű átvizsgálásához emelő és szakember kell
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.