Megint a világelsőség a tét

Tizenegy éve nem volt ilyen jó hónapja a General Motorsnak, melynek még arra is esélye van, hogy visszaszerezze világelsőségét. Ebben persze nemcsak javuló termelési eredményei, hanem a Japánt sújtó március 11-i természeti katasztrófa is besegíthet, hiszen a nagy vetélytárs, a Toyota még hónapokig szenved a károktól.

Ami biztos, hogy a jelenlegi dobogósok maradnak, de a sorrend változik. Tavaly már másodszorra sikerült elsőként évet zárnia a Toyotának, ami 2010-ben 8,42 millió autót jelentett, és ez harmincezerrel haladta meg a második helyezett General Motors teljesítményét, a VW-csoport 7,14 millió darabbal került fel a dobogóra, és a németek tervei szerint 2015-re szerzik meg a világelsőséget, ám a konszern kapacitásnövelő tempóját értékelve ezt valószínűleg korábban elérik.

Az első negyedév eredményei alapján rekordokat döntögetnek az autógyártók, ám ez leginkább a kínai és dél-amerikai piacnak köszönhető. Nehezíti az eredmények javítását a japán autógyártók és beszállítók helyzete, hiszen sok európai márka is a Távol-Keletről szerzi be több alkatrészét, amelyek egyre inkább késnek, emiatt több modell megrendelését csak az év végére igazolták vissza a gyártók a vevőknek. Ennek ismeretében már módosították is előrejelzéseiket a nagy konszernek, így globálisan várhatóan a tavalyinál öt százalékkal kevesebb autó készül idén. Ennél nagyobb lesz a visszaesés a Japánban működő üzemekben, hiszen működésüket továbbra is akadályozzák a sérült energiahálózatok, utak, gyárak, repülőterek és kikötők. Japánban márciusban a Toyota és a Honda termelése 63 százalékkal, a Nissané 53 százalékkal esett, és júniusra is csak ötvenszázalékos kapacitáskihasználásról és a következő hat hónapban veszteségről szólnak az előrejelzések.

A ma közölt adatok szerint 2011. első negyedévében a Toyota 1,79 millió autót adott el világszerte, ez 12 százalékkal kevesebb, mint tavaly, a cég 314 millió dolláros nyeresége pedig 77 százalékkal zuhant.

A német, dél-koreai és észak-amerikai márkák profitálnak a helyzetből, és leginkább Kínában, valamint az Egyesült Államokban. A General Motors, a Ford és a Chrysler az első negyedévben 5,9 milliárd dolláros nettó nyereséget könyvelhetett el. Dan Akerson GM-elnök beszámolója szerint ez az ötödik pozitív negyedéve a konszernnek, és az elemzők úgy látják, hogy ismét van esélye a topra kerülnie a General Motorsnak, melynek 1931-ben szerzett világelsőségét 2008-ban vette el a Toyota. Közben megfordult az évtizedek óta tartó trend, és áprilisban 1,5 százalékkal növelték részesedésüket a detroitiak, így a BIG3 jelenlegi részesedése már 46,5 százalékos, miközben a japán márkáké 3,4 ponttal 35,5 százalékra csökkent.

Az Egyesült Államokban az első négy hónapban 4,2 millió új személyautó, terepjáró és pickup kelt el, ami 20 százalékkal több, mint a tavalyi. A konszernek eladási listáját a General Motors vezeti 825 ezer autóval (+25%), majd a 685 ezer darabos Ford ( (+12%) és a 404 ezer darabos Chrysler (+23%) következik. Jól szerepeltek az USA piacán a dél-koreai és a német márkák is: MINI-kből 49 százalékkal, Kiákból 42 százalékkal, Hyundaiokból 31 százalékkal több kelt el.

Európában közel sem ennyire jók a számok: az ACEA adatai szerint az első négy hónapban az EU 27 tagállamában és az EFTA-országokban eladott közel ötmillió új személy autó két százalékkal marad el a tavalyi év azonos időszakától. A legnagyobb pia con, Németországban áprilisban 266 ezer autót helyeztek forgalomba, ami 2,6 százalékos növekedést jelent, az első négy hónap egymillió darabja tízszázalékos pluszba tette a gyártók és a kereskedők mérlegét. A többi jelentős piac viszont mínusszal zárt: az ANFAC adatai szerint a spanyoloknál 23 százalékkal estek az eladások. Megérezte a francia piac is a roncsprémium kifutását: a Francia Közlekedési Minisztérium közleményében az áprilisban forgalomba helyezett 170 ezer autó 11 százalékkal marad el a tavalyitól.

Az Indiai Autógyártók Szövetségének (SIAM) adatai szerint tovább bővült a piac: az áprilisban eladott 163 ezer új autó 13 százalékos növekedést jelent, a márciusban lezárt 2010–2011- es üzleti évben 1,98 millió darabos rekord született. Némileg csökkent a hazai gyártású Maruti Suzuki (–1,7 % ) és a Tata (–2,33%) piaci részesedése.

Ami nem változott: a gallononkénti négydolláros benzinár ellenére is az amerikai piacon a Ford F terepjáró a legnépszerűbb, a takarékosabb európaiaknál pedig továbbra is a Volkswagen Golf a topmodell.

A magyar piacon a JATO adatai szerint az első négy hónapban forgalomba helyezett 15,3 ezer személyautó kilencszázalékos, az áprilisi 3730 darab kétszázalékos növekedést jelent, a kishaszonjárműveknél kisebb a darabszám (3200 db), de nagyobb (+34 %) a bővülés mértéke. Az autópiaci összesítésben a márkák között továbbra is a Ford vezet, a személyautóknál az Opel, a kishaszonjárműveknél a Renault az első, a modellek listáján pedig a Skoda Octavia, illteve a Renault Master áll az élen.

Sugárzó darabok

A The Mainichi Daily News tudósítása szerint a Yokohama kikötőjéből érkezett, 2500 darab japán autóból álló szállítmány átvizsgálása után 21-en mértek sugárszennyezést a chilei Nukleáris Bizottság szakemberei, akiknek a jelentése szerint a hajón mért értékek nem veszélyeztetik az egészséget. A hivatalos közlemény ellenére száz dokkmunkás tiltakozott, pedig az érintett autókat még a szállítóhajó fedélzetén lemosták, így radioaktív szennyeződés nem került partra. A március 11-i földrengés és szökőár, valamint a fukusimai atomerőmű sérülése óta ez az első eset, hogy szennyezett autó került ki Japánból.

Behajózás előtti ellenőrzés Yokosukában: a kiszállításra kerülő japán autók több pontján is mérik a sugárzást
Behajózás előtti ellenőrzés Yokosukában: a kiszállításra kerülő japán autók több pontján is mérik a sugárzást
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.