Veteránok rabjai - Itthon inkább hobbi, mint üzlet az öreg autó
A veteránozás persze nem mindig arról szól, hogy anyagiakban gazdagodjon a tulaj, sok tömegautót szívből szeretnek, és ennyi. Ezt tükrözi nagyjából a Központi Statisztikai Hivatal nyilvántartása, melyben hetvenezer olyan személyautó és húszezer olyan motorkerékpár szerepel, mely harmincévesnél idősebb. Ennél kevesebbnek, nagyjából háromezernek van OT-jelzése, vagyis Old Timer rendszáma, ám ennek megszerzését komoly feltételekhez kötik. A vizsga azért is fontos, mert a hitelesített eredetiség előnyökkel jár, ami adómentességet és kedvezményes kötelező felelősségbiztosítást jelent.
Sok jármű nem szerepel a nyilvántartásokban, mert vannak, akik nem szeretik a feltűnést, és titkolják gazdag gyűjteményüket, ám a többség szívesen és büszkén mutogatja kincsét. Öreg autót birtokolni és olykor eldicsekedni vele kellemes időtöltés, különösen, ha a tulajdonos már túl van a nehezén, és kifizette a javítás, pontosabban a restaurálás költségeit.
Az idei V. Oldtimer Expón kétszázötven gépkocsi és motorkerékpár, néhány busz, valamint több tucat pedálos gyerekautó és több ezer makett szerepelt. A gazdag és csillogó kollekció azt sugallta, hogy jó üzlet veteránozni, ám ez csak a látszat, magyarázza Ocskay Zoltán, a Veterán magazin főszerkesztője, aki maga is mániákus gyűjtő. Néhány ritkaságot leszámítva, a korábbi évekhez hasonlóan itthon továbbra sem jó befektetés az öreg autó. Ezzel ellentétes az európai és világtrend: szárnyal az oldtimerek piaca, sok autó cserélt gazdát jó áron a közelmúltban megrendezett Stuttgart Retro Classic és Techno Classica Essen kiállításon és vásáron. Továbbra is áll a magyar piac, ahol óriási veszteséggel lehet, vagy lehetne eladni a drágán és szépen felújított darabokat, pedig a hazai restaurátorok jól dolgoznak, ezt az is igazolja, hogy van bőven külföldi megrendelésük.
A KSH nyilvántartásában szereplő legöregebb autó egy 1898-as Panhard Levassor, a motoroknál az 1927-es Indian Scout a korelnök. Van ennél öregebb kétkerekű is, igaz, az 1904-es Laurint & Klement, üzemképes, de nincs rendszáma. 2010-ben 590 gépjármű kapott OT-rendszámot, ennek egyik feltétele a betöltött harminc adóév. Ocskay szerint a magyar veteránminősítő rendszer európai szintű és példamutató, ám az érthetetlen, hogy sikeres vizsga esetén miért kell megsemmisítésre leadni a szürke és könyvecske formátumú régi forgalmi engedélyeket, melyekből jó esetben egy kitépett lapot kaphatnak meg a tulajdonosok. Megmagyarázhatatlan, hogy ezzel az aktussal milyen veszélyt akar elhárítani a hatóság, hacsak azt nem, hogy értékes részétől, egy korhű dokumentumtól fosztja meg a muzeális darabot, melyhez az eredeti okmány is hozzátartozna...
Nem elérhetetlenek, ezért egyre népszerűbbek a youngtimerek, vagyis a húsz évnél idősebb, de harmincévesnél fiatalabb autók, melyekkel hétköznap is lehet közlekedni. Különösen az egykori szocialista autók keresettek. Jó állapotú Zsigulit, vagy Ladát már 300–400 ezer forintért lehet szerezni, de a keveset futott, jó állapotú és eredeti fényezésű darabokért másfél millió forintot is elkérnek.
A legöregebbek tízes listáján az autóknál csak három ma is működő márka, a Fiat, Ford és a Citroën, a motorkerékpároknál csak a BMW szerepel, de felkerült még az 1931-es magyar Méray JAP–350-es. Egyetlen modell kivételével a harmincévesnél öregebb autók listáját az egykori keleti blokk gyártmányai uralják: vezet a 2101-es Lada (11 896 db), majd a Volkswagen Golf (4280 db), a 601-es Trabant (5959 db), és a 353-as Wartburg (3173 db) következik. A KSH nyilvántartása szerint a veteránkorú motorkerékpárok mennyiségi versenyén ötezer darabbal az MZ vezet: az egykori NDK-s márka különböző változataiból négy is felkerült a top tízes listára, melyen a Pannónia T5-ös a harmadik, a csehszlovák Jawa a negyedik, a Danuvia pedig a kilencedik.
Értéke van, nem ára
Van aki készen veszi, mert vágyik rá, van aki befektetésnek szánja, de a legtöbb old timer jármű igazi családtag. Badarság forintosítani ezeket az autókat, nagyjából ezt válaszolja a legtöbb veteránjármű-tulajdonos arra a banális kérdésre, hogy mennyit ér féltett kincse.
Ezek szerelmek, amiket nem igen árulgat az ember, már csak ezért sem, mert rengeteg munka van bennük, hiszen többségüket csűrben, padláson vagy tó fenekén találták, aztán szabályosan újra élesztették holtukból. Arra is nehéz választ kapni Kisapáti Józseftől, hogy mennyi munkája van az 1912-ben gyártott Puppchen nevű autójában, de az biztos, hogy sok ezer, és ahogy egy másik veterán Opel, az 1911-es Opel Torpedo tulajdonosa, Keller László elmondta, adnának a százéves kocsiért százezer eurót is, de ő nem válik meg tőle, sőt most éppen háromezer kilométeres túrára indul a két matuzsálem.
Azonnal klasszikus, ez AZ Auto RetroMobil találkozó mottója, melyet hatodszor rendeztek meg: a magyarországi Concourse D'Elegance old timer fesztiválon közel száz jármű vonult fel Hévíz és Keszthely utcáin, majd parkolt a Lotus hotel elegáns parkjában, ahol valóságos társadalmi eseménnyé nőtte ki magát, felélesztve a múlt századi hagyományt és az újdonságok bemutatásával pótolva a magyarországi autókiállítást.
Mezei demonstráció
Traktormajális lesz a hétvégén a Nógrád megyei Bokor községben, ahol hetedszer gyűlnek össze a veterán mezőgazdasági erőgépek és tulajdonosaik. Száz traktorral neveztek, a találkozó legöregebbje egy 1915-ös amerikai Hart-Parr. A magyar ugar legendás Hofherrjeiből féltucatnyi vesz részt a találkozón, a Szarvasi Veteránjármű Baráti Kör 1956-os Zetorja saját kerekein indul a kétszáz kilométeres útra, hogy találkozzon a kortárs Dutra és MTZ gépekkel.