Transzformerek és koppintások

Eddig tőzsdéikkel rivalizáltak, ma már autószalonjaikkal is, mert mindkettő fontos index, és nemcsak azért, mert a két város életében jelentős szerepet foglal el az autó, mely meghatározó közlekedési eszköz és városképformáló látványelem, de komoly üzlet is.

A hagyományos menetrend szerint eddig mindig egyeztették naptáraikat az autószalont rendező városok, és ha egybeestek a tervezett dátumok, akkor a nagy hatalmú OICA, a Nemzetközi Autógyártók Szövetsége döntött. Amikor még ígéretes volt piacunk, és futotta a pénzekből budapestire, akkor sem ment minden simán, mert olykor a bukarestiek rászerveztek a magyar időpontra, és sokszor ők nyertek, nekik jutott az első kategóriás minősítés és dátum.

Változtak az idők, hat éve nincs komoly budapesti autóexpó, miközben más országokban szaporodnak. Igaz, alaposan felbillent a világ, méghozzá tőlünk távolibbi kelet felé: egyre népszerűbb a moszkvai és a szöuli autó szalon, Kínában pedig két város is komolyan csatázik az autógyártókért, mégsem vesztes egyik sem. Pekingben meg Sanghajban is gazdag a felhozatal, és milliós a látogatottság.

Pedig ez utóbbinak még a több évtizedes múltú New Yorkkal is meg kellett küzdenie, hiszen április végén egy időben rendezték, de nem volt kétséges, hogy melyikre időzítenek több igazi újdonságot, és hogy hova látogatnak az autókonszernek főnökei. Vélhetően nemcsak az dominált választásukban, hogy a sanghaji show megnyitása előtt megnézhették a Forma–1-es futamot, hanem a továbbra is rohamtempóban bővülő piac mérete.

Kínában 2010-ben 13,8 millió új autó kelt el, és ezzel 2,2 millió darabbal megelőzte a közel száz éve világelső Egyesült Államokat, mely messze elmaradt a fénykor 17 millió darabos éves eladásától, ráadásul idénre még a legoptimistább előrejelzések is legfeljebb 13 millióról szólnak. Szóval Kína még sokáig a legnagyobb piac marad, és a következő években is növekedésre lehet számítani, bár a tempó lassult.

Megszűntek a vásárlást támogató programok: gazdaságélénkítő csomag részeként Kínában adókedvezményt adtak az 1,6 literes vagy annál kisebb új autók vásárlásához, valamint vidéken a régi autók gazdaságosabbra cseréléséhez. Ez annyira sikeres lett, hogy több városban állandósultak a forgalmi dugók, ezért Pekingben például korlátozták a kiadható rendszámokat, így az évi 760 ezer helyett idén csak negyedmillió új gépkocsit lehet forgalomba helyezni a fővárosban, ahol már tavaly is 4,7millió autó közlekedett.

A Kínai Autógyártók Szövetségének (CAAM) főtitkára nem aggódik a korlátozás miatt, mert a fejlődő tartományok képesek felvenni a legyártott autókat, de ahogy Tung Jang (Dong Yang) a sanghaji show-n elmondta, az újabb csomagokkal már inkább az energiatakarékos és villamos autók vásárlását ösztönzi a kormányzat.

A Kínában működő külföldi gyártók közül a piacvezető General Motors tavaly 2,4 millió autót értékesített, ez kétszázezerrel haladta meg észak-amerikai forgalmát, és ahogy a szalonon Dan Akerson elnök elmondta, az arány még jobban eltolódik, mert 2015-ben már ötmilliós a kínai terv, ami kétmillióval haladja meg az USA-ban, vagyis az otthon eladott autók számát. Hasonló növekedéssel és arányváltozással számol a tavaly 1,9millió autót értékesítő Volkswagenkonszern, az 1,1 milliós Kia–Hyundaicsoport, valamint az egymillió feletti Nissan. A CAAM adatai szerint a Ford 40 százalékkal, a Toyota 20 százalékkal, a Honda 12 százalékkal növelte eladásait egy év alatt.

... és az új Volkswagen Beetle sanghaji premierje, a modelleket egy időben mutatták be New Yorkban és Sanghajban
... és az új Volkswagen Beetle sanghaji premierje, a modelleket egy időben mutatták be New Yorkban és Sanghajban

A válságból való kilábalásban különösen a német márkáknak és áttételesen a győri Audinak is sokat segített a kínai piac. A számok valóban szépek, ám óvatosan kell bánni velük, mert egyrészt mennyiséget, és nem nyereséget jeleznek, ráadásul a Kínában szokásos vegyes vállalati formából egyébként is nehéz kivinni a pénzt, mert a helyi szokásoknak megfelelően a 49 százalék külföldi részesedésre 51 százalék állami tulajdon és döntési hányad jut.

Az egy időben megrendezett, ám egymástól igencsak messze fekvő két szalonon az autók a főszereplők, de azért akadnak különbségek, és nem csak a két város közötti 12 ezer kilométeres távolság miatt. New York inkább a hagyományos vásárlók meggyőzéséről szól, Sanghaj pedig a kínai különlegességek parádéja. Persze külföldiekben sincs hiány, hiszen valamennyi európai gyártó itt is bemutatta újdonságait, igaz, ezek többségét márciusban, Genfben is kiállították már. A Győrben gyártásra kerülő Audi A3-as szedán például más színben és hibrid hajtással csábított, de már itt volt a Ratstattban is gyártásra kerülő német-magyar Mercedes-család egyik tagja, az A osztályos Coupé.

Az április 29-ig látogatható sanghaji szalonon a teljes kínai kínálat látható, és ezeket ugyan még nem forgalmazzák Európában, többségük mégis ismerős,mert sok a koppintás és utánérzés. A Brillance sportos terepjárója a BMW X1-est, az 530-as az azonos számozású bajort idézi, a BAIC egyik típusa a Mercedes B osztályt, a BYD F8-asa a C osztályt, minije pedig a Toyota Aygót, a BAW terepjárója a Range Rovert, a Wingle 5-ös a Volkswagen Amarokot, a HawtaMotor SUV modellje a Porsche Cayenne-t, a Zotye a Q5-ös Audit.

A koppintások mellett vannak azért szolidabb utánérzések: a Geely Gleagle CC a Peugeot 308-as, az Infiniti G37-es és a Lexus SC430-as formavilágából merített, a FAW Besturn B30-as pedig egy Mazda-dizájnba öltöztetett Volkswagen-technika, mely a harmincéves Santana, vagyis egy ős-Passat szerkezetére épül.

Nem hiányzik a kollekcióból a kínai MG 6-os, a nyújtott tengelytávú Rolls-Royce Phantom, de az igazi újdonság az Audi Q3-as, a BMW 650-es Coupé, a Citroën DS5-ös és a MINI Goodwood. A tanulmányautók közül kiemelkedik a Kínában nagyon népszerű és helyben gyártott Buick extravagáns Envision koncepciómodellje, de nem kevésbé izgalmas a Peugeot SXC, a Subaru XV és a Nissan Compact sem.

Ami az azonos időben megrendezett New York-i és sanghaji szalont összeköti, az kétségtelenül a Chevrolet Malibu és az új Bogár, utóbbit Berlinben is bemutattak. A 2011-es Beetle alacsonyabb, szélesebb és hosszabb, de őrzi az ősrovar jellegzetes formáját, és elődjéhez hasonlóan a mexikói Pueblában készül. A New Yorkban bemutatott modellek többségét már januárban láthatta a nagyközönség. Igazi újdonság volt viszont a Jaguar XF, a Subaru Impreza, mely egy gallon benzinnel 37 mérföldes útra képes, és ezzel a legtakarékosabb 4x4-es modell. A Suzuki Kizashi izgalmas változata az Eco Charger Hyb rid, inkább sportos a Scion FR-S Coupé, kényelmes a Kia Rio szedán, takarékos a Hyundai, és szép a Mazda CX5-ös.

A kevésbé takarékos autók mezőnyét gyarapította a Chevrolet Colorado pick-up, a Ford Taurus, a Dodge Avenger RST és a Mercedes E 63-as AMG.

A General Motors, pontosabban a Chevrolet egy újabb filmben, a Hold sötét oldalában is reklámozza a Camaro ZL1-est, mely transzformerként segíti a jó oldalt. A BMW-hez tartozó MINI a Kiss Együttes zenészeit ültette a motorháztetőre. A szakma élő legendája, az egykori General Motors-, Chrysler- és Fordtermékmágus Bob Lutz a Car Guys, vagyis Autós fickók könyvét mutatta be. Más öreg darabok is szerepeltek: a Porschéra az 1899-es Lohnerrel készített villanyautó-replika utalt, de New Yorkban a márkát inkább a több ezer névvel teleírt hibrid sportkocsi fémjelezte.

Mint a kínaiak

Az Egyesült Államokban 431, Németországban 509, az 1,34 milliárd lakosú Kínában még csak 24 személyautó jut ezer lakosra. Tulajdonképpen erre építik egyre nagyobb kapacitásaikat a világcégek. Az más kérdés, hogy mekkora a fizetőképes kereslet, mit bír el a kínai úthálózat és a világ energiakészlete. Amennyiben megközelíti az európai átlagot Kína, akkor az azt is jelenti, hogy a világ autóparkjának fele ott közlekedik majd. Ettől azonban még a rohamosan bővülő járműipart nézve sem kell a közeljövőben tartani, hiszen a kínai személyautó-gyártó kapacitás eddig még nem érte el az évi tizenötmilliót. Kínában 2010-ben 11,5 millió személygépkocsi készült, ez a világtermelés ötöde. 2000-ben 5,9 autó jutott ezer kínaira.

A Világ Év Autója

A New York-i motorshow-n hirdették ki az eredményt, mely szerint a World Car of The Year díjat a villamos hajtású Nissan Leaf kapta, ezzel az európai után a Világ Év Autója címet is elnyerte. A WCOTY díjról 25 ország 66 újságírója döntött, tavaly a Volkswagen Polo, 2009-ben a Golf volt az első. Idén a Nissan Leaf (733,4 pont) mellett még két luxusautó, a BMW 5-ös (730 pont) és az Audi A8-as (709 pont) került a döntőbe. Az abszolút győzelem mellett a zöldkategóriában (World Green Car of the Year) is a Leaf nyert, a második helyre a Chevrolet Volt került. A Világ Év Sportautója címet a Ferrari 458 Italia, a legjobb formaterv címet (World Car Design of the Year) az Aston Martin Rapide kapta.

... és az új Volkswagen Beetle sanghaji premierje, a modelleket egy időben mutatták be New Yorkban és Sanghajban
... és az új Volkswagen Beetle sanghaji premierje, a modelleket egy időben mutatták be New Yorkban és Sanghajban
... és az új Volkswagen Beetle sanghaji premierje, a modelleket egy időben mutatták be New Yorkban és Sanghajban
... és az új Volkswagen Beetle sanghaji premierje, a modelleket egy időben mutatták be New Yorkban és Sanghajban
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.