Svéd modell shanghaji tőkével
A Volvo Car Corporation a sanghaji kiállításon mutatta be a felsőbb osztályok kifinomult ízléssel rendelkező vásárlóinak szánt és a skandináv dizájn mesterművét jelentő modelljét. Így szól a Universe tanulmány autó hivatalos ismertetője, mely szerint a nagyméretű luxusszedán új és emberközpontú formanyelve a klasszikus Volvók gyönyörű vonalai előtt tiszteleg. Stefan Jacoby elnök-vezérigazgató a bemutatón hangsúlyozta: a Concept Universe jelzi, hogy mire számíthat a világ a következő svéd csúcsmodellben.
A Volvónak nemcsak kiállítási helyszín Kína, hanem félig otthona is, hiszen 2010-ben megvásárolta a kínai Geely. A svéd autógyár latin nevéhez illően most továbbgördül, méghozzá megint egy újabb korszakba. Először golyóscsapágy-, majd 1927-től autómárkanévként szolgált a Volvo, melynek jelvénye a vasra utaló kör és átlós nyíl, amivel a svédacélra utal, modelljeiből napjainkig több mint 16 millió készült. Ez nagy mennyiség, de napjainkban évi 300-400 ezer autóval nehéz nyereségesen működni és folyamatosan fejleszteni, valamint csak az autók kiemelkedő biztonságával önállónak maradni.
A Ford 1999-ben 50 milliárd svéd koronáért (6,45 milliárd dollár) vette meg a Volvo személyautó ágazatát, a göteborgi központú cégnél 2006-ban 25 ezren, 2009-ben 20 ezren dolgoztak, és 375 ezer személyautót gyártottak. A Ford saját veszteségeinek csökkentésére később több márkájától –Aston Martin, Jaguar, Land Rover –is megvált, a Volvót egy éve adta el egy kínai cégcsoportnak
A Geely Holding Group 1986-ban hűtőszekrény-alkatrészekkel kezdett, hat telephelyén 12 ezer embert foglalkoztatott. 1997 óta a második legnagyobb önálló kínai járműgyártó csoporttá nőtt, és üzemében 2010-ben háromszázezer autó készült. A cég 73 százalékos tulajdonosa és elnöke, Li Shufu többször is hangsúlyozta, hogy a Volvo megmarad önálló prémiummárkának, vagyis csak tulajdonost cserélnek, de nem arculatot. A kínai tőke segítheti a Geely és a Volvo márka globális értékesítési hálózatának kiépítését, de ami még fontosabb, a svédek műszaki fejlesztési központjának megszerzésével gyorsabban javíthatják a kínai autók sokat kritizált biztonságát is, amivel növelhetik európai exportesélyeiket. Az új tulajdonos évi 300 ezer darabos kapacitású Volvo-gyárat létesít a Sanghaj-közeli ipari parkban. A svéd–kínai házasság első gyermeke az Universe, melyet főleg az európai és észak-amerikai piacra szánnak.