Putyin újabb gázfröccsöt adna a roncsprémiumprogramnak
Eddig sikeresnek bizonyult, de márciusban véget ért az öreg autókat újra cserélő program költségvetési támogatása. Mint arról beszámoltunk, az orosz piacon ötvenezer rubel támogatást kaptak azok, akik tízévesnél öregebb kocsijukat orosz gyártmányú újra cserélték. Ezt nemcsak azért támogatták központi pénzekből, hogy az igencsak lestrapált járműparkot megújítsák, hanem azért is, mert vészesen visszaestek az autóeladások. Már 2009-ben is érezhető volt a recesszió: akkor 1,47 millió új autó kelt el Oroszországban, ami 49 százalékos zuhanást jelentett a megelőző évhez képest. Az autócserét támogató kormányprogram hatására tavaly 1,91 millió darabra futott fel a piac, és az idén is érezteti hatását: az Európai Üzleti Egyesület (AEB) adatai szerint az első negyedévben közel háromszázezer új autó kelt el, ami 77 százalékos növekedést jelent. Az éves előrejelzések 2,24 millió autóról szólnak, ám ezt csak akkor lehet teljesíteni, ha továbbra is támogatják az autócserét.
A már egyszer meghosszabbított program nemcsak a vásárlóknak, de a hazai gyártóknak is jelentős segítséget jelentett, hiszen a támogatás csak Oroszországban készült autókhoz járt. Továbbra is a Lada a legnépszerűbb: a Togliatti Avto VAZ-nál gyártott autókból idén 121 ezer kelt el, ez 69 százalékos növekedés tavalyhoz képest.
A gazdaságösztönző intézkedés mellett érvelt Vlagyimir Putyin miniszterelnök, aki újabb forrásokat ígért az eddig sikeres roncsprogram meghosszabbításához. A program első szakasza 2010 márciusában indult és november 1-jéig 270 millió eurónak megfelelő központi forrást kapott.
Az AEB előrejelzése szerint az orosz piac 2012-ben érheti el ismét a válság előtti 2,9 milliós szintet, és ezzel újra esélye lenne a németek megelőzésére. A Boston Consulting-csoport 2013-ra 3 milliós orosz autópiacot jósol, és előrejelzésében 2018-at jelöli meg a németek legyőzésének évére.