Ha tavasz, akkor nyári gumi
Az európai szabályok 1,6 milliméteres minimális futófelületet írnak elő, ennél kopottabbal közlekedni veszélyes. Az igazán biztonságos nyári abroncsnál ez az érték minimum három milliméter, amiről a gumikon a DSL, vagyis a vezetésbiztonsági jelzés tájékoztat: ha a profilmélység három milliméter alá csökken, több típusnál a kopás miatt eltűnik a jelzés.
A futófelületen kívül fontos a gumi kora is, hiszen az öregedéssel elveszti rugalmasságát, amivel nő a fékút és a defektveszély, valamint romlik a jármű stabilitása. Az új gumik egyre többet tudnak: a programozott deformálódású profilú abroncs gyorsan eléri az üzemi hőmérsékletet, és erős igénybevételnél, tehát nagy sebességnél és terhelésnél sem melegszik túl.
A gyártók egyre többféle takarékos abroncsot fejlesztettek ki: összetételének és kisebb gördülési ellenállásának köszönhetően ezek akár egy tanknyi üzemanyag megtakarítását is eredményezhetik egy év alatt.
Fontos, hogy minden kerékre azonos típusú és mintázatú gumit kell tenni. A piacon hat cégcsoport negyven gumimárkájából lehet válogatni. A legelterjedtebb, vagyis a 165/70 R13-as méretű és T-sebesség indexű (max: 190 km/ó) nyári abroncs tízezer forint körül van, a 165/70 14-es méretűeket és R-sebesség indexűeket (170 km/ó) 15–20 ezer forintért lehet megvenni.
A gumiszerelés és kerékkiegyensúlyozás ára acéltárcsánál 1400–1800 forint, könnyűfém felniknél 2000 forint. Gyorsabb és biztonságosabb a gumikat keréktárcsával együtt cserélni, mert ez kíméli az abroncsot, ráadásul olcsóbb is, mert így akár magunk is otthon megtehetjük. Ne takarékoskodjunk viszont a centirozással, amit viszont csak szakműhelyben tudunk elvégeztetni. Évente egyszer a futóművet is érdemes ellenőriztetni és beállíttatni.
Az abroncsokat megvenni persze több költséget jelent, különösen, hogy egy év alatt 8–15 százalékot drágultak. Négy ára akciósan negyvenezer forint, ugyanez acéltárcsára szerelve hetvenezer forintba kerül, de figyelembe véve az évenkénti szervizmegtakarítási költséget megéri, ráadásul kíméletesebb is, mert az abroncs vázszerkezete a szerelésnél is sérülhet, még a legpontosabban dolgozó műhelyekben is.
Új nyári gumi vásárlásakor választhatunk a gyárinál és a télinél szélesebb és peresebb, tehát alacsonyabb oldalfalú változatot is, ám legfeljebb 2–2,5 százalékkal érdemes eltérni. A sportosabb megjelenés mellett számolni kell a keményebb, tehát kevésbé kényelmes rugózással. Minden tankolásnál ellenőrizzük a pótkerék levegőnyomását is.
A gumi tartósságát a raktározás is befolyásolja: először tisztítsuk meg a szennyeződéstől, majd kenjük át glicerinnel. A legmegfelelőbb száraz és napfénytől védett helyen, 15-25 Celsius-fok között tárolni: a felniről leszerelt abroncsokat ne egymásra fektetve, hanem állítva tároljuk, a felnikre szerelteket egymásra rakva is raktározhatjuk. Érdemes megjelölni, hogy melyik keréken forogtak, a jobb elsőt például JE betűkkel.
Kötelező matrica
Az Európai Unió előírásai szerint 2012. november 1-jétől a gyártóknak három új információt kell elhelyezni termékeiken: a jelzések arról tájékoztatnak, hogy mennyire takarékos az abroncs, milyen a vizes útfelületen mért tapadása, illetve mekkora a gördülési zaja.
A szabályozásnak köszönhetően a vásárlók biztonságosabb, csendesebb, takarékosabb és tisztább gumikat vehetnek, így évente akár négymillió tonnával csökkenhet a gépjárművek károsanyag-kibocsá tása.