Az Ördögtől Hannibál elefántjáig

Nehezen akar magához térni a magyar motorpiac, a gyászos 2009 után tavaly is csökkentek az eladások, és az idei két hónapban sincs javulás.

Előre kell menekülni, tartják a motorkerékpár-gyártók, és ennek köszönhetően bőven akadnak újdonságok, melyek hamarosan Magyarországon is megjelennek. A honi motorpiac az elmúlt évben is a depresszió jeleit mutatta, hiszen a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) adatai szerint 38 százalékkal csökkentek az eladások a nem túl dicsőséges 2009-hez képest is. Az idei év sem indult jól: a Datahouse öszszeállítása szerint a 2011 első két hónapjában forgalomba helyezett 165 új motorkerékpár negyven százalékkal marad el a tavalyi év azonos időszakától.

Ducati Streetfighter - az olaszok itthon nem csak a modellpalettájukon újítottak
A Ducati új gépének neve Diavel, ami a helyi nyelvjárásban ördögöt jelent

Ahogy nálunk, úgy a világpiacon sem rózsás a helyzet, ám a legtöbb gyártó azért már valamelyest konszolidálta helyzetét, vagy legalábbis mindent megtett ezért. A termelés átalakításán, átszervezésén túl ennek leginkább látható jelei az új modellek megjelenésén mérhetők le. Ezek fejlesztésében ugyanis a válság előtti időkhöz képest azért akad némi változás: a korábbi – például a sportgépek esetében tapasztalt – roppant gyors ütemből jócskán visszafogtak, s elsősorban új területekre merészkedve inkább a palettát szélesítik a gyárak.

Ennek 2011-ben két meghatározó példája a Ducati és a KTM. A nemzetközi színtéren két kis európai cég tőlük eddig szokatlan helyekre merészkedik el. Az olaszok a Diavellel – ami a helyi nyelvjárásban ördögöt jelent – a Powercruiserek között, míg az osztrákok az új Dukekal a 125-ösök világában jelentek meg. Az idei évi hazai piacon is érdemlegesnek számító újdonságok összefoglalóját előbbivel kezdenénk, miután az egész motorpiacot tekintve talán itt esett a legmesszebb az alma a fától.

A sportos suberbike-jairól és naked gépeiről elhíresült gyártó váratlanul a Yamaha V-Max-nak és a Harley Davidson V-Rodjának állított ellenfelet. Az 1200 köbcentiméteres Testastretta 11-es blokk után a Ducatikban eddig elképzelhetetlen méretű 240-es gumi került. Bár a gép nincs híján vele, de az olaszok nem feltétlenül az erővel kívánnak hivalkodni, hanem a Diavel szolgáltatásaival – például a teljesen elektronikus ride- by-wire gázkezeléssel és az ehhez kapcsolódó három felhasználói móddal – és az általuk könnyűnek mondott kezelhetőséggel, amit szerintük a mind össze alig 200 kilogrammos súly garantál.

A hazai piacon a Ducatinak azonban nem ez az egyetlen ütőkártyája. Az idei év elejétől a márkának új hazai importőre van a FullGas Kft. révén, amely a közelmúltban kötött elosztói szerződést a bolognai gyárral – mondta a Népszabadságnak Tóth Attila, a Ducati diBosco üzletvezetője. Ennek leglátványosabb eredménye pedig, hogy négy modell, például a 696 Monster vagy a 796 Hypermotard esetében jelentősen csökkentették az árakat, s emellett az alkatrészárakból is 4–7 százalékot tudtak faragni a tárgyalások után. Ezzel együtt a négyöt Diavel aligha rengeti meg a hazai piacot.

A KTM új belépő modellje, a 125 Duke azonban már átütést hozhat. Ahogy Balázs Viktor, a márka régióért felelős kommunikációs és marketingvezetője lapunknak elmondta: még be sem mutatták itthon, de már rendszeres az érdeklődés a gép iránt a kereskedésekben. Ez a felszereltséget figyelve – brembofékek vagy a marchesini felnik – nem mondható meglepőnek, hiszen ezekkel szinte konkurenciamentes motor ebben a kategóriában. A legkisebb Duke különösen akkor válhat üdítő színfoltjává a KTM modellpalettájának, ha révbe ér az a kezdeményezés, amely arra irányul, hogy B kategóriás jogosítvánnyal immár a nyolcadliteres gépek is vezethetők legyenek.

Összességében ezt látja a magyar piac egyik kitörési lehetőségének Ihász János is, a Yamaha Motor Hungária kereskedelmi és marketingigazgatója. Mint hozzátette, a Yamaha idén új modellel nem nagyon jelentkezik, azokat az elmúlt évben, években bőven mutattak be. Mégis lesz változás itthon, mert a 125-ös kategória körüli fejlemények miatt olyan robogókat is elkezdenek a magyar piacra szállítani, amelyek eddig nem voltak benne a hazai kínálatban. Ezzel együtt Ihász János úgy fogalmazott: annak is örülnének, ha a piac a tavalyi eladásokat produkálni tudná, mert akkor az már azt jelezné, hogy a zsugorodás megszűnt.

A tavaly év végi milánói motorkiállításon egyértelműen kiderült, a legnagyobb új modellhalmozó idén a Honda lesz. A CBR 600 F mellett a CBR 250 R-t, a CBR 125 R-t, a luxusrobogóvá vált SW-T 600-at vagy a túrázóknak szánt VFR 800 X-et is bemutatják. Nagy Károly, a márka PR-igazgatója a Népszabadságnak elmondta, hogy ők a robogópiacban a 125-ös kategória körüli fejleményektől függetlenül is látnak lehetőséget. Ennek minél hatékonyabb kihasználása érdekében kampányt is szeretnének indítani. Ezzel együtt, ha a civil kezdeményezés eléri célját, az pluszt jelent majd, ám egyelőre csak a piac stagnálását várják erre az évre.

A mindig külön figyelemmel kitüntetett sportgépek esetében a 2011-es szezon előtt a legnagyobb hírverés a Kawasaki ZX-10-es vasa körül folyt. A felfokozott érdeklődésre jellemző, hogy a milánói motorkiállításon (EICMA) tartott hivatalos bemutató előtt néhány nappal egy brit szaklap megszerezte a képeket a modellről, és azt közzé is tette internetes oldalán. A Kawasaki egyéb érvek híján mindössze annyit tudott tenni, hogy nyilvánosan kérve könyörgött az újság felé: vegyék le a fotókat, hadd mutathassák már be saját „csemetéjüket” maguk.

A kategória másik nagy dobása az ugyancsak ősszel tartott kölni Intermot kiállításon nagyközönség elé tárt Suzuki GSX 600 R és 750 R lesz. A két modell meghatározó „újdonsága”, hogy előbbi kilenc míg utóbbi nyolc kilogrammal lesz könynyebb elődjénél.

A tavaly ebben a szegmensben az S 1000 RR-rel szinte minden szakmai díjat besöprő BMW ezúttal Hannibál elefántján utazik. A bajorok az egyébként az idén szintén megújuló Honda Goldwing babérjaira törnek egy pokoli nagy blokkal. A K 1600 GT és GTL luxusmotorba – először a márka története során – soros hathengeres erőgépeket építenek. Emellett az ígéretek szerint a gép technikai megoldásai még jó darabig ritkán látható megoldásokat ígérnek. A BMW például már xenonos adaptív kanyarvilágítást kínál a K 1600-ashoz.

Gyenge kezdés

A 2011 januárjában forgalomba helyezett 65 darab hatvan százalékkal, a februári száz darab 51 százalékkal marad el a tavalyi év azonos időszakától. A Datahouse adatai szerint a Honda vezet, majd a Suzuki, a Yamaha, a Kawasaki, a Piaggio és a BMW következik.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.