Álomautó százezerért
Nem mese, de azért nem szabad elsőre beugrani. Igen, napjainkban tényleg luxusautót lehet venni százezer forint készpénz befizetése után, de ezzel nincs vége a tranzakciónak, mert a hirdetések végén ott áll a kulcsszó, hogy hitelátvállalással. Törlesztésképtelen emberek ezrei kényszerülnek szinte bagóért megválni nyolc-tízmillió forintos értékű autóiktól, csakhogy megszabaduljanak a havi terhektől. Legalábbis ami a részletre vásárolt kocsit illeti.
Nemcsak álomautók, hanem tömegmodellek ezreit is így kínálják: kiváló állapotban lévő 2-3 éves Suzuki Swifteket próbálnak eladni, a gond csak anynyi, hogy sokan nem a futásteljesítmény és a műszaki állapot, hanem fennálló tartozásuk alapján alakítják az árat. Ez pedig igencsak közelebb áll az új kocsik listaárához, és távolabb a piaci értéktől. Többek között ezzel is magyarázható, hogy évről évre kevesebben cserélnek autót, és a használt kocsik behozatala is folyamatosan csökken.
A csúcsévekben hatszázezer, a gyengébb időszakokban félmillió autó cserélt gazdát évente Magyarországon, és a Datahouse adatai szerint ez tavaly 420 ezerre csökkent, ami 4,4 százalékkal kevesebb az előző évhez képest. A használt személyautók tulajdonosváltozásainak listáját az Opel vezeti 60,8 ezer darabbal, majd az 50,3 ezer Suzuki és a 38 ezer darabos Volkswagen következik.
A korábbi évek folyamatos csökkenései után tavaly emelkedett a szürkeimportban érkező autók száma: a Datahouse adatai szerint a 2010-ben behozott 17,5 ezer használt személyautó 14,6 százalékos növekedést jelent egy év alatt. Továbbra is a németek a legnépszerűbbek: a márkák listáját 2051 darabbal és 26 százalékos növekedéssel az Opel vezeti a tavalyi éllovas BMW (2049 db) előtt, majd a Volkswagen (1831 db), a Ford (1705 db), a Mercedes (1656 db), a Renault (1149 db), az Audi 1122 (db) és Toyota (701 db) következik.
A használt autókat hirdető portálok százezer darabos kínálatában a legolcsóbbakat már egyhavi minimálbérnél kevesebbért és hitelmentesen meg lehet venni: a 28 éves kispolskit ötvenezerért kínálják. Negyedmillió forintba kerül a magyar autópiac egykori sztárja, az immár húszéves Lada Samara, hatszázezerbe az 1997-es évjáratú klímás Suzuki Swift. Jól tartják árukat a családoknak kínált egyterűek az ötévesnél fiatalabb Opel Zafi rákat és hasonló korú valamint ugyancsak hétüléses Renault Grand Scénic modelleket 2-3 millió forint közötti áron kínálják.
Aki kompakt kategóriás családi kombira vágyik, annak elég hatszázezer forinttal kimenni valamelyik szabadpiacra, igaz, ennyiért csak tízévesnél öregebb Peugeot 306-os Breakre futja. Izgalmas modell a kabrióvá alakított Wartburg, mely 110 ezerért nem rossz ajánlat, ám okmányok híján már csak a színe rózsaszín.