Adják-veszik a márkákat

Az automobilizmus történetében négyezernél több márka próbálkozott járműgyártással, napjainkban kétszáz működik, ezek között van évi hétmilliót és négy darabot termelő. Tavaly 2010-ben 61,7 millió személyautó kelt el világszerte, ami 12 százalékos növekedést jelent egy év alatt. A teljes mennyiség felét öt konszern gyártotta. A toplistát vezető tucatnyi cégcsoport hatvan márkát birtokol, igaz ebből csak negyven aktív. A válság miatt öt év alatt negyven márka került új tulajdonoshoz.

A leggazdagabb jelvénykollekcióval a németek rendelkeznek: a Volkswagen konszernhez tartozik az Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Seat, Skoda, Horch, NSU, DKW, Wanderer. Minden második autót a világ öt vezető járműipari konszernjének valamelyike gyártja. A Toyota, General Motors, Volkswagen, Ford, Daimler és Chrysler konszern negyven márkát birtokol száz százalékig és további harmincban tulajdonrésszel rendelkezik. Évente hétmillió Toyotajelvényes autó készül, míg a svéd Koenigseggből havi egyet gyártottak.

Az első automobilt 125 éve szabadalmaztatta Carl Benz, ám márkaként a Peugeot a legöregebb, igaz a kétszáz éves cég darálókkal kezdte – 1890-ben készítette első oroszlánjelvényes autóját, és napjainkig ötvenmilliónál többet gyártott. A BMW 1994-ben megvette a Rover, Austin, Morris Mini és MG, 1998-ban a Bentley és Rolls-Royce márkát, majd jelentős veszteségek után szinte a teljes brit kollekciótól megvált, az új tulajdonosok között van német és kínai is. A Fordhoz került 1987-ben az Aston Martin, 1989-ben a Jaguar, 1999-ben a Volvo, 2000-ben a Land Rover, majd veszteségeinek csökkentésére mindegyiktől megvált: a Volvo a kínai Geely, a Jaguar és a Land Rover az indiai Tata tulajdonába került.

A General Motors leállította az Oldsmobile-, Pontiac- és Saturn-gyártását, a Ford elaltatta a Mercury márkát. Olykor nem csak megszűnnek, születnek és fel is támadnak márkák. A GM és a Shanghai Automotive együtt alapította a Baojun márkát, míg a Honda és a Guangzhou Automobile Group Guangqi néven gyárt autókat. A sokáig tetszhalott Bugatti, Maybach és Hispano Suiza után sorozatgyártásra kerülhet a Talbot, a Trabant-újjáélesztési kísérlet azonban eddig nem bizonyult sikeresnek, pedig a tanulmánymodell már villamos hajtást kapott.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.