Autóval a Déli-sarkon

Hordónkénti tízezer dolláros gázolajat használtak és útközben csak egyszer tankoltak a különleges expedíció járművei.

Négy Hilux több mint 4600 kilométert tett meg az Antarktiszon, olykor mínusz 56 Celsiusfokos hőmérsékleten és 3400 méteres magasságban. Toyota terepjárókkal már megjárták az Északi-sarkot és az izlandi Eyjafjallajökull vulkánt, a legutolsó próbát pedig a világ leghidegebb és legzordabb vidékén, az Antarktiszon kellett kiállniuk. 2010. november 10. és december 5. között az Indiai Nemzeti Antarktisz és Óceánkutató Központ (NCAOR) tagjaiból álló expedíciót Hilux-karaván szállította, hogy vizsgálják a hó kémiai összetételét, a jégtakaró állapotát és az alapkőzetet. Az autók a Novo légibázisról kiindulva a Déli-sarkon át tértek vissza.

A négy Hilux a Toyota délafrikai üzemében készült; ez a gyár látja el az európai piacot is. A négykerék-hajtású Hiluxokat az izlandi 4≈4-specialista Arctic Trucks cég alakította át, hogy extrém körülmények között és különleges terepen is megfeleljenek. Minden kocsira darut szereltek a súlyos felszerelés és az üzemanyagmozgatására. A háromliteres, hathengeres D-4D dízelmotorokon nem kellett módosítani, mert gyárilag bírják a hideget, csak a befecskendezési programot kellett a Jet 1A üzemanyaghoz igazítani, és a járműveket extrém hideget is kibíró folyadékokkal töltötték fel. Átépítették az első és hátsó futóművet, valamint a hajtásláncot, az utastérbe extra fűtőberendezést szereltek be, a váltóba kúszófokozatokat iktattak, és gleccserszakadékokból való mentésre alkalmas csörlőkkel is felszerelték az autókat. Az extra méretű, hóra és jégre való abroncsokat 1,4 bar nyomással használták, ami jóval alacsonyabb a normál Hiluxok esetében előírt 2,1 barnál.

Előnyt jelentett az autók alacsony fogyasztása, ami extrém körülmények közt is 50 l/100 km alatt maradt. A Hilux még az alacsony energiatartalmú Jet 1A üzemanyaggal, állandóan járó motorral és az extra kiegészítő fűtés folyamatos használatával is ötszörnyolcszor kevesebbet fogyasztott, mint a Déli-sarkon eddig alkalmazott lánctalpas járművek. Ennek köszönhetően radikálisan csökkent a szállítandó üzemanyag mennyisége és az üzemanyagköltség is (egy hordó olaj ára az Antarktiszon tízezer USA-dollár. A körülményekhez képest alacsony fogyasztásnak köszönhetően az expedíció útvonalába csak egy tankolási bázist kellett telepíteni a kiindulási ponttól 1500 kilométerre fekvő Maitri Antarctica töltőállomáson.

Sokat nyomott a latban, hogy a 2,2 tonnás menetkész tömegű Hilux teherbírása másfél tonna, és még háromtonnányi utánfutó vontatására is alkalmas. Az autók képesek voltak elszállítani az expedíció tagjait és felszereléseiket, valamint a pótalkatrészeket és az autónként 1280 liternyi üzemanyagot. A járműválasztásnál fontos érv a tempó, mert autóval az expedíció sokkal nagyobb átlagsebességgel teljesítette az utat, mint bármelyik más, korábbi kutatócsoport. Márpedig az idő nemcsak költség, de az expedíció legénysége szempontjából is fontos tényező a különleges környezetben, ahol az átlaghőmérséklet mínusz 40 Celsius-fok, de gyakran süllyed mínusz 56 fok alá.

A 13,2 millió négyzetkilométeres Antarktiszra 1966 óta szerveznek turistáknak is hajóutakat, egy főre a részvételi díj 12–15 ezer euró. A Déli-sarkra lépő utasok cipőit fertőtlenítik, hogy megvédjék a környezetet.

Alacsonyabb nyomásra fújt ballonos gumik segítik a hótaposást
Alacsonyabb nyomásra fújt ballonos gumik segítik a hótaposást
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.