Jobb lesz, de még nem aranykorszak

Nemcsak a mennyiség számít. Igaz, mert a minőség és a sok újdonság is alaposan megdobhatja a forgalmat. Persze csak ha lesz rá fizetőképes kereslet.

Százötven premier és a tavalyinál hárommillióval több, összesen 63 millió autó, így szólnak a gyári ígéretek, és a piaci előrejelzések. Ami biztos, hogy olcsó tömegmodellekből közel sem bővül olyan mértékben a választék, mint a drágább kategóriákban, mert továbbra is eltolódnak a kevésbé tehetősek autócseréi, a gazdagok viszont a megszokott menetrend szerint váltanak. Ennek köszönhetően még a legválságosabb időszakokban is szárnyaltak a prémiummárkák: az Audi, a BMW és Mercedes is rekordokat döntött. Nem véletlenül bővül a 2011-es kínálatuk is, az Audi az új A6-ossal és Avanttal, az A8-as W12-essel, az RS3-assal, valamint a frissített A5-ös Coupéval és Cabrióval, az igazi négykarikás szenzáció a Q3-as sportos terepjáró, mely hiányzott a vetélytársakkal, és nemcsak a németekkel vívott csatában. Az új Audik többsége győri motorokkal készül. A BMW a sportosztályban újít: jön a 6-os Coupé és Cabrio, valamint az M1-es Coupé, a kisebb kategóriában az ötajtós 1-est ígéri a bajor márka. Magyar szempontból érdekes a Mercedes egyik idei premierje: ősszel mutatják be a kecskeméti gyártású B osztályt. Az év elején kerül a szalonokba a CLS, majd a megújult SLK, a C-Coupé, aztán a terepjáró ML modell.

Nem ígérnek premierdömpinget a tömegmodellek gyártói: a Suzuki például csak az esztergomi Swift és a Kizashi négykerék-hajtású változatával villog majd a színpadon. Miközben alig bővül a hibridek kínálata, rákapcsoltak a villanyautó-gyártók. Még az olcsóbb kategóriába sorolható Chevrolet is piacra dobja a Voltot, az Opel pedig ugyanezt az Ampera jelzéssel. Azért illúzióink ne legyenek, mert az olcsó ebben a műfajban tízmillió forintos árat jelent. A Citroën C-Zero, a Mitsubishi i-Miev, a Peugeot ion, a Nissan Leaf és a Renault Kangoo ZE villanyautó után a Ford a Tourneo Connect modellel gyarapítja a villanyautó-kínálatot. Az év végén kerül a szalonokba a hálózatról is tölthető Focus Bev és a C-Max. hagyományos hibridgyártó Lexus a CT200h típusa után néhány héttel kerül piacra a Honda Jazz és a Peugeot 3008-as Hybrid 4, majd nyáron a vegyes üzemmódú Porsche Panamera. Az elérhető árú eko modelleket gyarapítja a Skoda Greeen Line sorozat, a FIAT Qubo D Ecotech és a különböző betűkkel jelzett más takarékos modellek.

Érdekes újdonság az európai piacon a Renault Latitude luxuslimuzin, mely a dél-koreai Samsung autógyárban készül. Egy másik távoli, de nem keleti szövetség előnye is a költségcsökkentés: nem fejleszt saját sportos terepjárókat a legnagyobb olasz konszern, hanem egyszerűen FIAT-jelvényekkel forgalmazza a Chrysler, Dodge és Jeep modelleket. Ezzel egy időben a Chrysler-csoport már nem kínálja majd a Dodge Journey modellt az európai piacokon, ahol FIAT Freemont néven és 170 lóerős teljesítményű, kétliteres olasz JTD dízelmotorral kapható a crossover.

A későbbiekben újabb koktélok várhatóak, hiszen Made in USA alapokra épülhetnek a következő Alfa Romeo, Lancia és Maserati 4x4-es modellek is. A stratégiai szövetség másik eredménye, hogy ezzel már első lépcsőben hárommilliárd eurót takarít meg a FIAT. Az átmatricázáson kívül az olasz-amerikai frigynek más eredménye is van: az Egyesült Államokban idén kétszáz Chrysler-szalonban forgalmazzák a FIAT modelljeit anélkül, hogy dollármilliókat kellett volna új dílerhálózatra költenie az olasz autómárkának, mely harminc év után különösebb beruházás nélkül térhetett vissza az észak-amerikai piacra. Hamarosan a FIAT-konszernhez tartozó Alfa Romeo-flotta is áthajózik majd az Újvilágba, de már német zászló alatt, mert az olasz sportkocsi- márkát meg akarja szerezni a Volkswagen konszern.

2011-es premierlista

ALFA ROMEO MiTo*, Giulietta,

ASTON MARTIN On–77, Cygnet,

AUDI A6 Avant, A7, A8 W12, RS3, Q3, A5*

BENTLEY Continental GT W12, GT V8

BMW X3, 6 Coupé és Cabrio, 1 M Coupé,

CHEVROLET Orlando, Aveo, Cruze 5 ajtós, Captiva*, Corvette*, Camaro Coupé és Cabrio, Volt.

CITROËN C-Zero, DS4, DS5

DAIHATSU mini

FIAT Panda, Punto Evo* Journey SUV**, Qubo D Ecotech

FORDFocus, B-Max, Tourneo Connect EV, Kuga*, Ka*, Fiesta*

HONDA Jazz Hybrid, Accord*, Civic *

HYUNDAI i10*, ix30, Genesis, i40

INFINITI M JEEP Wrangler*, Patriuot*, Compass*, Grand Cherokee KIA Picanto, Optima

LANCIA Ypsilon, 300C**, Grand Voyager*

LAND ROVER Range Evoque

LEXUS CT 200h, LFA

LOTUS Evora IPS, Exige*

MAZDA 3*, BTX–50, CX–3

MERCEDES CLS, SLK*, C Coupé, SLS AMG Roadster, B-, ML-osztály

MINI Coupé

MITSUBISHIi-Miev, ASX CVT, Lancer*, Cleartec

NISSAN Leaf, Micra, GTR

OPEL Corsa* Antara*, Zafira, Ampera, Calibra-Astra GTC

PEUGEOT ion, 508 sedan és SW, 3008 Hybrid

PORSCHE Panamera Hybrid, 911 Carrera

RENAULT Laguna*, Latitude, Kangoo Rapid ZE

SAAB 9.5 sportkombi, 9-4x

SEAT Alhambra 4x4, Exeo ST Multitronic

SKODA Green Line Superb, Octavia és Yeti

SUBARU Forester*, Trezia, Impreza

SUZUKI 4x4-es Kizashi és Swift

TOYOTA Corolla*, Yaris-Vitz, Prius Van, FT-86 SC

VOLVO S60–V60 Drive, V70*, XC70*, XC90*

VW Jetta, Eos*, Touran*, Golf Cabrio, New Beetle II, Tiguan*, Passat CC*, up.

* frissítés

** európai piacra szánt FIAT-jelvényes Chrysler vagy Dodge modell.

Egy csillogó premiermodell az idei százötvenből: a 2011-es Ford Focus ST
Egy csillogó premiermodell az idei százötvenből: a 2011-es Ford Focus ST
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.