Százliteres tankkal

Megkaptuk a brit koronaékszert, igaz, hogy csak egyetlen napra, de öröm volt használni, és nagy megkönnyebbülés volt épségben visszaadni a drágaságot.

Gombnyomásra nyíló villanymotoros ajtó, éjjellátó készülék és 570 lóerő. Lehet ennél többet kívánni egy autótól, de minek. Még ez is több a soknál, igaz, hamar meg lehet szokni. Akár egy nap alatt is. Mert eddig tartott autós pünkösdi királyságunk. A fejedelmi nap egy telefonhívással kezdődött: a vonal másik végén Frank Tiemann azt kérdezte, hogy érdekelne-e egy Rolls-Royce-próba. Az ajánlatról kiderült hogy komoly, mert személyesen a cég európai kommunikációs menedzserétől származott, aki a következő hívásnál már csak azt kérdezte, hogy melyik modell érdekelne, és mikor tudunk érte menni a budapesti Four Season Hotelbe? A Ghostra esett a választás, hiszen a legendás név dicső múltat, igazi autólegendákat és egy szenzációs újdonságot takar. Ami ebben az autóban nincs, azt másban nem is érdemes keresni.

Drága Szellem: a Ghost nettó ára 236 ezer euró, plusz áfa és regisztrációs adó
Drága Szellem: a Ghost nettó ára 236 ezer euró, plusz áfa és regisztrációs adó

Sokáig titkolták a márka motorjainak teljesítményét, ma büszkén hirdetik, hogy ez minden idők legerősebb Rolls-Royce modellje: 12 hengeres benzinesét a BMW fejlesztette, alapul a 7-esben is alkalmazott 6 literes szolgált, de ezeket a kézzel összerakott hajtóműveket csak a brit márka kapja. A dupla turbós forgatónyomatéka 780 newtonméter, és ha az 570 lóerőnyi ménes elszabadul, álló helyzetből 4,9 másodperc alatt gyorsul százra, és maximális sebessége 250 km/óra, ennél jóval többet tud, de a gyártó elektronikusan ennyire korlátozta. Ami nemcsak közlekedésbiztonsági, de fogyasztási szempontjából is előny, hiszen gyorsan kiürül a százliteres tank, mert városban húsz liter felett, országúton tíz liter körül nyelte a benzint.

Öt méter negyvencentis hossza ellenére igazi kezesbárány a Ghost: könnyen vezethető és parkolni sem kínszenvedés, persze ha van elég hely. Márpedig az kell hozzá, és persze pénz.Mert a legkisebb Rolls-Royce nettó ára 236 ezer euró, erre jönnek még az országonként eltérő adók és díjak. Ennek ismerete némi feszültséget okozott autózás közben, amit csak az esti autóleadás oldott fel.

Itthon hiába keresnénk szalont, nincs, és ha egy gazdag honfitársunk a patinás brit márka valamelyik modelljére vágyik, legalább Bécsbe kell utaznia, de ha jobban bízik a németekben, Drezdában is van díler. Európában egyébként 17, világszerte 83 Rolls-Royce-szalon és -kereskedés működik, tájékoztatta lapunkat Frank Tiemann kommunikációs igazgató, aki szerint nincs remény magyarországi szalonra, hiszen legfeljebb az első évben lenne komolyabb forgalma, ami talán tíz autót jelenthet. Tienmanntól megtudtuk, hogy a Rolls-Royce-megrendelők 80 százaléka új vevő, igaz, ez az az autó, amit ritkán kell cserélni, és nem megy ki a divatból. Az is változás, hogy immár nyolc százalékban nők veszik autóikat.

2009-ben 1002 Rolls-Royce készült és kelt el, ebből 150 darab volt a Ghost, az idei terv 1700 autó, ami a márka újkori történetében rekordot jelent. Az második időszámítás 1998-ban kezdődött, amikor a veszteséges brit cég a BMW-konszern tulajdonába került. A váltást sokan nem nézték jó szemmel, pedig a német befolyás jót tett a brit márkának, hiszen különösebb erőlködés – és ami fontosabb, anyagi és időráfordítás –nélkül hozzájutott a legújabb technológiákhoz. A két kultúra együttműködése nehezen indult, sőt a Rover–BMW esetében kudarcot is vallott, aminek meglett az eredménye, hiszen a 106 éves brit márka eltűnt az euró pai piacról. A Rolls-Royce viszont virágzik, és egyre fiatalosabb modelleket dob piacra.

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

A kissé brutális orrú Phantom után tavaly december óta már sorozatban gyártja a Ghost négyajtós változatát és a kétajtós kupét. Utóbbiról annyit lehet röviden mondani, hogy a tetőkárpitjába épített világító diódák mennyei égboltot varázsolnak az utastérbe. Ha egy hölgy ettől sem ájul el, akkor ott már nem a Rolls-Royce-ban van a hiba.

Alkatrészek Hatvanból és Ajkáról

Drága Szellem: a Ghost nettó ára 236 ezer euró, plusz áfa és regisztrációs adó
Drága Szellem: a Ghost nettó ára 236 ezer euró, plusz áfa és regisztrációs adó

Ismét divatba hozta a Rolls-Royce a pikniktáskát, ami hatvanórányi kézimunkával készül, ennek megfelelően 15 ezer euró az ára is. És hogy mi is büszkék lehessünk, a gyönyörű metszésű pezsgőspoharakat az Ajka Kristálytól rendelték. Ennél is nagyobb fegyvertény, hogy valamennyi Rolls-Royce műszerfala a Bosch hatvani gyárában készül, és fejlesztésében a budapesti központ munkatársai is jelentős mértékben részt vettek.

Őfelsége magyar autója

A magyarországi nyilvántartásokban öt éve még 25, idén már csak 20 Rolls-Royce szerepelt, ezek átlagkora harmincegy év. Valker Viktor volt az első hivatalos RR-kereskedő itthon, és első hivatalosan Magyarországon forgalomba helyezett autóját, egy Silver Spirit modellt használta magyarországi látogatásakor II. Erzsébet brit uralkodó 1993 áprilisában. Az autó műszaki érdekessége, hogy ez volt a cég első légzsákkal szerelt típusa. Az egykori budapesti Rolls-Royce-szalon és -műhely ma klaszszikus autók nemzetközileg is elismert restaurátor bázisa. A szakértő ismeretei szerint itthon legalább száz Rolls-Royce található, igaz, nem mindegyik magyar rendszámos, van olyan, amit 3-5 millió forint körüli összegért vásároltak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.