Megáll a Caravan, indul a Sports Tourer
Nyerő formában van az Opel. Az Insignia elnyerte a 2009. Év autója címet, ráadásul a rüsselsheimi központú gyár új formavilágát hirdető középkategóriást még a válságos időkben is viszik, mint a cukrot. Hasonlóan sikeressé vált a Vectrautód kombi változata, és az Insignia formavilágát megöröklő, negyedik generációs Astra, valamint a különös, hátrafelé nyíló hátsó ajtókkal ellátott Meriva fogadtatása is bizakodásra ad okot a GeneralMotorshoz tartozó autógyárnál.
Azt, hogy az Opel nagyon ráérzett a vásárlók ízlésére, igényeire jelzi az is: mind jobban áll a cég. 2009 utolsó negyedévében még majd 800 mil liós veszteséget termelt az Opel. 2010 második negyedévében viszont már 160 millió dollárra apadt a veszteség. És aligha kétséges, hogy ezt az összeget is hamar ledolgozza a társaság, hiszen újabb sikergyanús modellel, az Astra kombival bővült az Opel-kínálat a közelmúltban.
A formatervezők gondos munkájának hála, nyoma sincs már az előd kissé téglaszerű formájának, meglepően elegáns, lendületes vonalvezetésű az új kombi Astra. A dizájnos külső ráadásul nem ment a praktikum rovására: az alapállapotban 500 literes csomagtér a hátsó ülések ledöntésével 1550 literesre bővíthető. Bent, az utastérben minden eddiginél több rakteret, tárolót alakítottak ki, a minőség és a felszereltség pedig nagyobb kategóriákat idéz. A technika sem hagy kívánnivalót maga után. A rendkívül korszerű, biztonságos futóművel ellátott új Astra kombit összesen nyolcféle motorral kínálják majd: ezek közül a leggyengébb 95, a legizmosabb pedig 180 lóerős. Bár már a kisebb, 1,4 literes, turbófeltöltéses benzinmotor is dinamikusan mozgatja a bő másfél tonnás autót, a kocsihoz jobban passzolnak a gázolajos erőforrások, amelyek nyomatékbőségüknek köszönhetően kifejezetten sportos menetteljesítményeket, ugyanakkor csekély fogyasztást biztosítanak.
A kívül-belülmegújult Astra kombi újdonsága a neve is. Az eddigi Caravan típusjelzés helyett a formához és a kocsi menetteljesítményeihez kétségtelenül jobban passzoló Sports Tourer nevet kapta. A változásban persze marketingszempontok is szerepet játszottak.
Míg korábban főként a nagycsaládosok, telekre járók választották a praktikus kombikat, ma már a felmérések szerint egész más a helyzet. Az előző Astra kombit például az esetek majd hatvan százalékában cégek vásárolták – de nem áruszállításra, hanem főként középvezetők szolgálati autójának. Mindez szerepet játszott abban, hogy az Opel az új kombi Astra tervezésekor kifejezetten törekedett arra: sportos, elegáns megjelenés révén reprezentálni is lehessen a Sports Tourerrel, de azért megőrizze a kombik praktikumát. A mérnökök jól végezték dolgukat, hiszen a Sports Tourer már nyomokban sem emlékeztet az egykori bumfordi kombikra, ugyanakkor ideális választás lehet azoknak, akik gyakorta kelnek útra sok csomaggal.
Az új kombi Astrát várhatóan a jövő év első hónapjaiban kezdik árulni Magyarországon. Ára 200 ezer forinttal lesz magasabb, mint az ötajtós modelleké, így a legolcsóbb Sports Tourert 5,03 millió forintért lehet majd megvásárolni.
Kombikrónika
Több mint fél évszázad után vált meg az Opel a kombi modelljeit jelző Caravan típusjelzéstől. Már első kombiját, a nyújtott változatú, háromajtós Olympia Rekordot is Caravannak hívták. Egészen pontosan CarAVan volt a megnevezés, hiszen a Car and Van – azaz a személyautó és a furgon szó – összeolvasztása nyomán született a név. A Kadettből 1963-ban, az Asconából 1970-ben, a Commodoréból pedig 1981-ben készült először kombi. Aztán jött az Omega, s végül az Astra. Az Insignia törte meg a hagyományokat, ennek a modellnek a kombi verzióját nevezték el először Sports Tourernek.