Trükkös ajánlatok apró betűs részletekkel
Már csak emlék, amikor egy kompaktkategóriás új autót egymillió forintnál kevesebbért meg lehetett venni itthon. Ma már a legolcsóbb Suzuki is több mint kétszeresébe kerül,mint az első esztergomi Swift. Az újkori magyar autókereskedelem kínálatában az első szentgotthárdi Opel Astrát 1992 áprilisában 998 ezer forintért forgalmazták, októberben pedig 730 ezer forintos áron jelent meg az első esztergomi Suzuki Swift. Napjainkban a legolcsóbb hazai gyártású autó, a Suzuki Splash listaára 2,428 millió forint, igaz, akcióban 1,999 millió forintért kínálják.
A Swift listaára 2,6 millió forint, amit a hónap ajánlataként 2,385 millióért lehet megvenni. Ezzel már befér a legolcsóbb új autók mezőnyébe: jelenleg a magyar piac háromezer modelljéből huszonötöt lehet megvenni 2,5 millió forintnál olcsóbban. Az autók többségének ára már évek óta a lélektani határ fölé került és jelenleg már csak hét típust lehet kétmilliónál olcsóbban, harmincat pedig 2,5 millió forintnál kevesebbért megvenni.
A mezőny legolcsóbb modelljeit a Renault és a Dacia kínálja: az új Thalia a kedvezményekkel, bónuszokkal akciósan már 1,59 millió forintért is elérhető, a Logan és Sandero ára 1,79 millió forint. Az ötödik helyen is Renault áll: a Clio ára 1,99 millió forint, a legolcsóbb Suzuki, a Splash, 1,999 millió forintba kerül. A legnagyobb csomagtérrel a szedánok között a Thalia vezet 509 literrel, a kombiknál pedig a nagyobb kategóriájú kocsikat is veri a Logan MCV.
A csábító árak ellenére adódhatnak meglepetések, mert a listákon több apró betűs kiegészítés olvasható. A magyar piacon jó néhány modellt csak akkor lehet a listaárnál olcsóbban, akciós áron megkapni, ha nem készpénzre, hanem a márkakereskedő által ajánlott fi nanszírozási formában vásárolnak meg. A Renault például 200–500 ezer forintos engedményt ad: a Thalia listaára 2,44 millió forint, erről lejön 400 ezer forint kedvezmény, 150 ezer forint bónuszkedvezmény, így az akciós listaár 1,89 millió forint, de a cég ajánlatában 1,59 millió forintos ár is szerepel. Ez azonban kizárólag a Renault Crédit által nyújtott Prémium Plus pénzügyi lízingkonstrukcióval megrendelt autókra érvényes. Hasonló konstrukció esetén a kedvezmény a testvérmárka Dacia kínálatára is érvényes: a Logant és a Sanderót is meg lehet kapni 1,79 millió forintért.
Az olaszok egy másik ajánlattal csábítanak vevőket: a FI-AT Autócsere Program-támogatásra, vagyis a listán szereplő legkedvezőbb akciós árra az jogosult, aki ötévesnél idősebb, Magyarországon forgalomba helyezett tulajdonosa, és ezt vásárláskor igazolja. Egy Panda esetében ez négyszázezer forintos kedvezményt, és pontosan 2,15 millió forintos árat jelent.
Nem csak az árakra érdemes figyelni: a Kia például a 2,399 millió forintos Picanto Cool modellhez alapfelszerelésként kínálja a légkondicioná lót, a Peugeot pedig ötéves garanciát ad a 107-es modellhez. A testvérmodell Aygo minihez hároméves, vagy 45 ezer kilométeres karbantartási és kétéves extra garanciát és asssistant szolgáltatást ad a Toyota, ami például külföldön történő elakadás esetén díjmentes hazaszállítást is jelent.
Árindex
Az elmúlt években több lépcsőben emelkedtek az új autók árai, tájékoztatta lapunkat Kápolnás Vera, a JATO Dynamics Ltd. kutatási koordinátora. Az euró–forint árfolyamok miatt többször is át kellett írni a márkák listáit, de voltak más motívumok is: 2007-ben változtak a regisztrációs adótételek, 2009 júliusában 20 százalékról 25 százalékra emelkedett az áfa.
2006-ban még négymillió forint volt az új autók átlagára, tavaly már megközelítette az ötmilliót, idén pedig már 5,7 millió forintra nőtt. Változtak a legnépszerűbb modellek árai: másfél év alatt a Suzuki Swift 12 százalékkal, a Renault Mégane 8 százalékkal, a Volkswagen Golf 3 százalékkal, az Opel Astra 17 százalékkal, a Ford Focus 11 százalékkal drágult.