Almera utódjai

Érdekes családból származik a Juke, egy gyártósoron készül a Note és Qashqai modellekkel az angliai Sunderlandben, az egykori Almera művekben.

Ami biztos, hogy első látásra szerethető, mert tényleg egyéni és dögös a fazonja, ráadásul a vidám arca is csábító. Az autóipari trendek iskolapéldája a Nissan kompaktsora: a sikeres Almerából valamikor készült négyajtós lépcsős hátú, ötajtós ferde hátú és kombi. A piackutatásokból azonban kiderült, hogy az európai kis- és kompakt méretű autót vásárlók egy részének igényeit már nem elégítik ki az olykor nagyon hasonló egyenformájú modellek, melyek a szegmenst uralták.

Évtizedeken át erre volt igény, ezt kellett kiszolgálni, ám ahogy a divat, úgy a japán márka filozófiája is változott. Jelenleg egyik Almerát sem gyártják Európában: az angliai Sunderlandben az új hullámos kocsik foglalták el a sorokat: a Note és a Qashqai után a Juke is itt készül.

Tudjuk, hogy sok vevő olyan autót keres, amely ütős megjelenésű, agilis, élvezetes vezethetőségű és felhasználóbarát technológiájú,miközbenmindezek a tulajdonságok nemmennek a gyakorlatiasság és a kényelem rovására. Ezeket nyújtja a sportos crossover, a Juke, mely egyedi helyet foglal el az európai autópiacon, nyilatkozta Simon Thomas, a Nissan értékesítésért és marketingért felelős európai alelnöke a modell bemutatóján. Az biztos, hogy beletrafáltak a marketingesek és dizájnerek is.

Alapul a Qazana koncepcióautó szolgált: a Juke karosszériájának alsó része a nagy és széles kerekekkel és kerékjáratokkal, a megszokottnál nagyobb hasmagassággal és a robusztus kiállással leginkább a sportos terepjárókat idézi. A felső rész viszont a magas övvonallal, a keskeny, bukósisak nyílására emlékeztető oldalablakkal és a kupészerűen hátrafelé lejtő tetővel igazi sportautó, a hatást a hátsó ajtók kereteibe rejtett kilincsek is fokozzák.

A vidámságot sugárzó orr-rész egyetlen hibája, hogy a kidülledő szemű első helyzetjelzők belelógnak a vezető látóterébe, ami sötétben zavaró. A meglepő design az utastérben is folytatódik: a középkonzolt motorkerékpár-üzemanyagtartály formája inspirálta, ezt a magasfényű lakkbevonat is fokozza, mindez különleges, vidám jelleget ad az autó belsejének is, ez volt a cél, erősíti meg Shiro Nakamura, a Nissan formatervezésért felelős alelnöke. Az 1,6 literes, 117 lóerős teljesítményű benzinmotoros Juke Visia 4,19 millió forintba kerül, ebben alapfelszerelés többek között a szervokormány, a hat légzsák, a központi zár és a motoros ablakemelő.

A formával, az autó vezethetőségével, stabilitásával nincs baj, különösen az 1,6-os benzines turbó 190 lóereje határozott: álló helyzetből 8 másodperc alatt gyorsul százra, és akár 215 km/órás tempóra képes. Az világos, hogy nem lehet a motorok teljesítményéhez és szomjához igazítani az üzemanyagtartályokat, ám a 46 liternyi térfogat kevésnek bizonyult a 190 lóerős turbóhoz, mert a gyárilag megadott 6,9 literes átlagnál majd egy literrel még országúton is többet fogyasztott a magas építésű autó, annak ellenére, hogy nem hajtottuk 130-nál gyorsabban. A helyzetet nehezítette a benzinszintjelző műszer, melyen másfél ezer kilométer alatt sem lehetett kiismerni, hogy mi mennyi. A négykerék-hajtású változatot már ötven literes tankkal szállítják. A Juke a Renault-Nissan B jelzésű padlólemezére épül, tengelytávja 2530 mm, hossza 4135 mm, szélessége 1765 mm, magassága 1570 mm.

Az All-Mode 4x4-i elektronikus rendszer nyomaték-átirányítási technológiájával kanyarodás közbeni csökken a jármű alulkormányzott jellege. Az eddigi első/hátsó tengely közötti maximálisan 50-50 százalékos nyomatékmegosztás mellett már lehetőség van a hátsó tengely kerekei közötti oldalirányú nyomatékmegosztásra is. Ez úgy javítja a kanyarodási tulajdonságokat, hogy a hajtásrendszer megnöveli a kanyar külső széle felé néző kerekekre juttatott nyomatékot, és ezáltal csökkenti az alulkormányzottságot. Így a motor által kifejtett nyomaték akár 50 százaléka is az egyik hátsó kerékhez terhelhető. 

Az angliai Sunderlandben és Oppamában készül a Juke
Az angliai Sunderlandben és Oppamában készül a Juke
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.