Nagy kavarodást okozhat egy kis szám
Igencsak hangosan indult – már nem is november elején, hanem sokkal korábban – az idei kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány. Ám nem a biztosítók indítottak korai rohamot az ügyfelekért, sokkal inkább az idei változások miatt kibukó problémákról lehetett hallani. Ez utóbbi pedig abban áll, hogy a motor hengerűrtartalma helyett immár annak teljesítménye után kell a kötelező díját fizetnie az autótulajdonosoknak. Ezzel önmagában még nem is lenne baj, azzal már sokkal inkább, hogy egyes alkuszcégek szerint a forgalmi engedélyek mintegy tíz százalékában nem a valóságnak megfelelő adat, hanem attól eltérő, s nem egy esetben rendkívül túlzó vagy roppant módon alacsony adat szerepel. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) összeállítása szerint a közel négymillió kötelező gépjármű szerződés mintegy 8 százalékához hibás forgalmi „csatlakozik”.
Mindez azt jelenti, hogy körülbelül 320 ezer nem megfelelő forgalmi van a rendszerben. Az ebbe a körbe esők számára ez pedig már csak azért is okozhat galibát, mert az új kötelező megkötésekor a biztosítónak a „fő csapásirány szerint a forgalmiban szereplő adatot kell fi gyelembe venni a szerződés megkötésekor” – magyarázta a Népszabadságnak Gilylyen Ágnes szóvivő a Magyar Biztosítók Szövetségének ezzel kapcsolatosan kiadott ajánlását. Márpedig, ha valakinek korábban – miután ez a közelmúltig egyáltalán nem volt meghatározó jelentőségű – véletlenül az autó súlyát írták be a teljesítményadat helyére, akkor most igencsak főhet a feje a körülbelül ezer kilowattos Ladája miatt. Hogy mennyire mostohán kezelték az utóbbi adatot, arra elég az újabb forgalmiban is megtalálható bejegyzésre tekinteni: a teljesítmény adat után zárójelben sokatmondóan az szerepel kitételként „ha ez rendelkezésre áll”.
Nagy valószínűséggel azonban az új forgalmik esetében nem lesznek gondok, ezrelékben mérhető az az eset, ahol ez az adat tévesen lenne feltüntetve – mondja Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. kommunikációs vezetője. Adateltérések még a régi forgalmiknál fordulhatnak elő nagy eséllyel. Azoknál, ahol még kézzel töltötték ki a dokumentumot. Ott az ügyintéző, ha éppen nem állt rendelkezésre a megfelelő teljesítmény, bármilyen számot feltüntethetett. Ám ha valakinél a valóságtól valóban nagyon eltérő számok szerepelnek, például nulla vagy az említett 999 kilowatt, azt könynyű kiszúrni, a nagyobb problémák akkor lehetnek, ha egy egyszerű tévesztésről van szó. Így a 46 kilowatt helyett már évek óta 64 áll a papíron.
Hogy azért ez kiszűrhető legyen, az internetes biztosítási alkusz cégek a motorteljesítmény esetében felajánlanak választási lehetőségeket, amelyeket a Eurotax adatbázisa alapján töltöttek fel a rendszerükbe, azaz a valós adatokat tartalmazzák. Németh Péter szerint ez már csak azért is fontos volt, mert a statisztikák szerint az újrakötések, vagy a biztosítóváltások 80 százalékát ma már az interneten keresztül, de legalábbis annak segítségével teszik meg a tulajdonosok. Vagyis ebben az esetben nagy eséllyel a jó adatokkal kerül az ajánlat a biztosítókhoz. Mindezen felül az alkuszcégek megjelölnek egy egyéb kategóriát is, ahová akkor lehet írni számot, ha mégsem kínálna fel a program a tulajdonos számára megfelelő paramétert.
Amennyiben tehát valótlan adatot tartalmazó forgalmival rendelkezünk, viszont az al kuszcégnél jóhiszeműen a megfelelő teljesítményt adjuk, akkor látszólag rendezve van az ügyünk, ám könnyen lehet, hogy mégsem ér itt véget a történet. Biztosítók részéről – név nélkül nyilatkozva – ugyanis azt a tájékoztatást kaptuk, hogy az ajánlat beérkeztekor az adatokat azért ők is ellenőrzik. Ennek során a megadottakat összevetik a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium alá tartozó Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) adatbázisával. S ekkor jön a bökkenő. A KEKKH-nál ugyanis nem az autótípushoz tartozó valós adatok szerepelnek, hanem a forgalmiban feljegyzettek. Vagyis – maradva a példánál –, ha valakinek az egyébként 46 kilowattos autója 64 kilowattosként van feltüntetve a forgalmijában, akkor bizony könnyen elképzelhető, hogy a bejelöltek ellenére mégis a 64 kilowattnak megfelelően kap majd kötvényajánlatot a biztosítótól, miután ez a szám szerepel a KEKKH-nál. Ez pedig akár több ezer forinttal magasabb összeg is lehet, mint amennyit korábban kalkulált.
Az igazi problémát azonban ekkor már az okozhatja, hogy a kötvényajánlat kézhezvételekor már nagy valószínűséggel nem tud más biztosítót választani, hiszen az új szerződés megkötésére decemberben van lehetőség, s indulhat a huzavona, hogy akkor most végül is mi alapján és hogyan kössék meg a kötelezőjét. A biztosítók részéről nyilatkozó szakember egyébként úgy tájékoztatta a Népszabadságot, hogy ismeretei szerint a KEKKH-adatbázist is frissítették a közelmúltban, éppen a felvetett probléma miatt, ám egyelőre csak a nyilvánvalóan hibás számokat tudták kiszűrni, vagyis ha egy kocsi nulla, vagy 1-2 kilowattos, illetve azt ha az egyébként egymillió eurót kóstáló, ezer lóerős Bugatti Veyront is megszégyenítő teljesítménnyel rendelkezik. Az említett 46-64-es tévesztéshez hasonló hibákat egyelőre nem tudták szűrni – közölte. Hangsúlyoznánk, utóbbi információt az egyik meghatározó biztosítótársaság területért felelőse mondta lapunknak. A problémával a KEKKH-t is kerestük, ahol úgy tájékoztattak, hogy dolgoznak a feltett kérdéseinkre adandó válaszon, ám az lapzártánkig nem érkezett meg.
Németh Péter, s a biztosító szakembere is azon a véleményen volt, hogy a legbiztosabb megoldás, ha mindenki utánanéz autója valós teljesítményének. Ez alapján köti meg az új szerződését. Amennyiben hibás a forgalmija, akkor ezt követően elindítja a cserét, vagyis a hiba korrigálását az illetékes hivataloknál, az önkormányzatoknál. Ha ezzel is végzett, akkor az erről szóló dokumentumokat csatolja a kötelezőjéhez, beküldi biztosítójának. Ebben az esetben szinte biztos, hogy a társaság nem emel kifogást és tényleg a valós teljesítményről kapja meg kötvényajánlatot. Felvetésünkre, hogy az autó törzskönyve mennyiben orvosolhatja a problémát, a szakemberek egybehangzóan úgy nyilatkoztak: nem sokban, miután az abban szereplő adatok is a KEKKH adatbázisán alapulnak, ahol pedig – mint írtuk – a forgalmiban szereplő számok találhatóak.
A helyzetre egyébként jellemző, hogy érdeklődésünk során egymással teljesen ellentmondásos vélemények is elhangzottak, van olyan is, aki szerint a nem valós adatokból semmilyen problémája nem lesz a tulajdonosnak, hiszen az internetes alkuszcégeknél felkínálják a megfelelő adatokat. Volt olyan, aki arra világított rá, hogy a biztosítónak nem feladata ellenőrizni a valós adatot. Mindannyian hangsúlyozták azonban a bonyodalmak és a kellemetlenségek miatt valóban az a legjobb megoldás, ha mindenki tisztázza a forgalmijában szereplő adatokat.