Léghajtásos kukáskocsi start-stop üzemmódban

Fékenergiát használ felhajtásra egy új találmány, mellyel negyedével csökkenthető a kommunális járművek üzemanyag-fogyasztása.

Mindennapos jelenség a tízméterenként megálló, majd újra nekilóduló hulladékgyűjtő kocsi, mely a legrosszabb hatékonyságú, de el nem kerülhető munkamenet. Ezen lehet javítani, gondolták a Rexroth mérnökei és fékenergia-visszanyerő szerkezetet fejlesztettek hulladékgyűjtő autókhoz. Ács István, a Bosch Rexroth Kft. ügyvezető igazgatója lapunk érdeklődésére elmondta, hogy már három Mercedes Econicot tesztelnek a hidraulikus rendszerrel, és tervezik a rendszer magyarországi bevezetését is. Az átépített autókat Németországban és az Egyesült Államokban tesztelték.

Az eddigi eredmények alapján az üzemanyag-felhasználás akár negyedével is csökkenthető az új technológiával, ez az érték leginkább a gyakran megálló és sűrűn fékező járműveknél érhető el. A szerkezet utólag is beépíthető, és a megtérülése különösen a kommunális vagy egyéb városi járműveknél lehet gyors.

A hajtás alapja a Rexroth hidrosztatikus regeneratív fékrendszere (HRB), mely a fékezőenergiát tárolja – a hagyományos autóknál ez hővé alakul és elvész. Indításkor a HRB-rendszer felszabadítja a tárolt energiát, ezzel tehermentesíti a dízelmotort. Tehát minél gyakoribb a fékezés és az indítás, annál nagyobb az üzemanyagmeg takarítás, és a károsanyagkibocsátás.

Az üzemanyag-megtakarító hibridhajtású x2eco-széria működését hidraulikus axiáldugattyús egység biztosítja, amit a mechanikus hajtásláncba építettek be. Fékezésnél ez az egység szivattyúként működik és a felszabaduló fékezőenergiát egy hidraulikus akkumulátor (zsákos akkumulátor) hidraulikaolajjal történő feltöltésére használja fel.

A folyamatot elektronika szabályozza egy hidraulikus szelepvezérlőblokkon keresztül, ez elinduláskor megadja a jelet a folyamat visszafordítására: a nyomás alatt álló olaj megfelelő kontroll mellett kiáramlik az akkumulátorból és visszafolyik az axiáldugattyús egységen keresztül. Ennek hajtása ezzel az olajárammal biztosított, és hajtóműként a mechanikus hajtásláncon keresztül adja le a teljesítményét. A legnagyobb fokú biztonságról egy túlnyomást szabályozó szelep gondoskodik.

További pozitív hatások: a fellépő plusz gyorsítási nyomaték tovább növeli a rendszer hatékonyságát, a fék kopása pedig lényegesen kisebb lesz. A mechanikus fék megnövekedett élettartama szintén csökkenti a költségeket, a takarékossági mérleget az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás is javítja. Mindemellett a fékezőenergia teljes visszanyeréséből is profitál a környezet, mert a fékezésből adódó finomporterhelés és a dízelmotor CO2-kibocsátása is csökken.

Személyautóval is megpróbálják

A Zürichi Műszaki Főiskolán pneumatikus hibrid személyautót fejlesztenek: 750 köbcentiméteres, kéthengeres benzinmotorjának teljesítményét a fékezéskor visszanyert energia növeli például gyorsításkor.

A kiegészítő berendezés kétezer svájci frankkal drágítaná az autókat, amiért cserébe 25–50 százalékos üzemanyagfogyasztás-csökkenést ígér Lino Guzella, az ETH programjának kutatásvezetője.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.