Biodízel, etanol, minek? Levegővel is megy!

Csendesebb a villanyautónál a léghajtásos kocsi, melyben egyre több cég lát fantáziát, de csodát ettől se reméljünk.

Nem levegőbe beszélnek, hanem azzal hajtanak, bár a léghajtású autóra is igaz, hogy nincs új a nap alatt. Guy Negre francia mérnök 1970-ben kezdett foglalkozni környezetbarát járművekkel. Az elv egyszerű, ám a sorozatgyártásig mégis sokáig kellett várni, az első prototípus 1998-ban készült el a franciaországi Brignoles-ban. Azóta már több ezer fut Mexikó Cityben, ahol különösen az ötszemélyes taxiváltozat kedvelt, de már a piacon van a kétüléses kisteherautó, a dobozos furgon és a mikrobusz változat. A legújabb modellcsaládban divatos sportkocsi, terepjáró és tőkeerős partner is szerepel.

A francia MDI csoport legújabb modelljeiben a 15 vagy 22 lóerős teljesítményű légmotor a beszívott levegőt a hengerben 20 bar nyomásra sűríti, ami így 400 Celsius-fokra hevül, ekkor adagolják hozzá a tartályokból a 300 bar nyomáson tárolt hideg levegőt, melynek hirtelen tágulása mozgatja a dugattyút. A 3,8 méter hosszú és 700 kg-os menetkész tömegű kocsi padlólemezébe négy darab henger alakú szénszálas tartályt építettek: a 300 liternyi és 300 bar nyomású sűrített levegő 200 kilométeres útra elég. Tankolni speciális töltőállomáson vagy otthoni villanyhálózatról működtetett kompreszszorral lehet: előbbinél 3 perc, utóbbinál 4 óra.

Előnye, hogy tényleg nem bocsát ki káros anyagot működése közben, hátránya, hogy a villanyautókhoz hasonlóan kisebb az egy feltöltéssel megtehető út, és tankolásához, tehát a sűrített levegő előállításához is energia kell, hiszen a kompreszszort elektromos áram működteti. Egy biztos, hogy lokálisan tiszta, nem véletlenül használják városi közlekedésre és repülőtéri forgalomban.

A legújabb léghajtású autóban, az AirPod modellben a vezető középen ül, mellette két felnőttnek és egy gyereknek, valamint némi csomagnak van hely. Egyetlen ajtaja lecsukva egyben szélvédő is, így nemcsak a beszállás gyors, de a gyártás is egyszerű. A 2,07 méter hosszú és 1,6méter széles tricikli menetkész tömege 220 kg, és egy feltöltéssel 140–200 kilométeres útra képes, hatótávolsága nagyban függ a forgalmi viszonyoktól. Akár 80 km/órás sebességgel száguldhat, ami a keskeny és magas triciklinél nem biztos, hogy a legmegfelelőbb tempó. Az AirPod Standard modell ára közel hétezer euró.

A léghajtású járművekre szakosodott francia MDI cég kínálata immár öt típus több változatából áll. Az AirPod Baby kétszemélyes és ötszáz liternyi csomagtere van, a Mini Cargo a vezetőn kívül ezer liternyi és 210 kilogrammnyi árú szállítására alkalmas, ennek ára 5500 euró. A kétszemélyes Maxi Cargo csomagtere 2700 liter. Készül pickup változat, golf modell és huszonöt üléses AirMulti csuklós busz.

Sűrített levegő hajtja a TOP modellt, mely nevét a Taxi Zero Pollution szavak rövidítéséből kapta. Mexikóban már 2002 óta bárki leintheti az utcán és utazhat a nulla károsanyag-kibocsátású léghajtású autóval. Hasonló járművek közlekednek Nizza és Lyon környékén, a fura formájú autók utasokat és csomagokat szállítanak a repülőtérre. Globális elterjedésére még várni kell, bár az indiai Tata a dinamikusan fejlődő indiai piacra tömegesen gyártani akarja a sűrítettlevegőhajtással működő autókat, és már meg is állapodott a francia MDI csoporttal a közös fejlesztésben.

Az AirPod tricikliben a vezető középen ül, mellette két felnőttnek van hely, egyetlen ajtaja lecsukva egyben szélvédő is, így nemcsak a beszállás gyors, de a gyártása is egyszerűbb
Az AirPod tricikliben a vezető középen ül, mellette két felnőttnek van hely, egyetlen ajtaja lecsukva egyben szélvédő is, így nemcsak a beszállás gyors, de a gyártása is egyszerűbb A szerző felvétele
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.